سلامت نیوز : یك فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی عنوان كرد: واكسن زنبورگزیدگی بعد از تزریق تا 98 درصد در برابر واكنش‌های آلرژیك به نیش زنبور، مصونیت ایجاد می‌كند.

دكتر حسنعلی محققی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تظاهرات گرفتگی‌های آلرژیك توضیح داد: وقتی زنبور، شخصی را می‌گزد، سموم از طریق نیش وارد بدن می‌شود و فرد را دچار عوارض ناشی از زنبور گزیدگی می‌كند كه دارای دو نوع علایم موضعی و سیستمیك است.

وی ادامه داد: تورم، قرمزی، خارش و سوزش در محل گزیدگی از جمله علایم موضعی هستند. ایجاد كهیر در سرتاسر بدن در مدت چند دقیقه، ناراحتی‌های تنفسی و تنگی نفس، ناراحتی‌های گوارشی مانند دل ‌درد و تهوع، بیهوش ‌شدن بیمار و تشنج كه بسیار خطرناك است و ممكن است به مرگ منتهی شود از جمله عوارض سیستمیك قابل اشاره در زنبور گزیدگی هستند.

این فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی اضافه كرد: زنبورعسل، زنبور سرخ یا واسپ و زنبور درد از جمله زنبورهایی هستند كه نیش آنها موجب بروز گرفتگی‌های آلرژیك می‌شود.

دكتر محققی تزریق واكسن زنبور گزیدگی را روشی برای مصون‌سازی در برابر زنبورگزیدگی معرفی كرد و گفت: این واكسن تا 98 درصد برای فردی كه از آن استفاده كرده است تا پایان عمر مصونیت ایجاد می‌كند و بهترین نوع واكسیناسیون از نظر نتیجه است. توصیه ما به تمام كسانی كه دچار تظاهرات سیستمیك شده‌اند، واكسیناسیون است. برای افرادی كه دچار این عوارض می‌شوند گاهی تا 5 سال یا بیشتر درمان را ادامه می‌دهیم.

وی اضافه كرد: اما برای كسانی كه دچار عوارض موضعی مانند خارش، سوزش یا كهیر می‌شوند، قرص آنتی‌هیستامین و كورتون خوراكی باید استفاده شود. برای كاهش درد نیز استفاده از داروهای ضددرد موضعی است كه اگر پس از استفاده از این داروها، علایم سیستمیك بالینی مشاهده شد مراجعه به طبیب ضروری می‌شود. برای برخی افراد كه سابقه‌ی حساسیت به نیش زنبور داشته‌اند بهتر است همیشه قلم «اپینفرین» یا «آدرنالین» و «آنتی هیستامین» به همراه داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha