اخبار و شایعات بسیاری در روزهای گذشته درباره کمک‌های خارجی از سوی برخی از کشورها به سیل‌زدگان ایرانی منتشر شده است و اینکه چند کشور نیز محموله‌های امدادیشان را به هلال‌احمر ایران تحویل داده‌اند که در مناطق سیل‌زده توزیع شده است.

عربستان تماسی برای کمک به سیل‌زدگان نگرفته است

سلامت نیوز: اخبار و شایعات بسیاری در روزهای گذشته درباره کمک‌های خارجی از سوی برخی از کشورها به سیل‌زدگان ایرانی منتشر شده است و اینکه چند کشور نیز محموله‌های امدادیشان را به هلال‌احمر ایران تحویل داده‌اند که در مناطق سیل‌زده توزیع شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ، در این بین برخی از کانال‌های عربی که در کشورهای همسایه پایگاه دارند در فضای مجازی شروع به شایعه‌پراکنی‌هایی درباره این کمک‌ها کرده و اعلام کرده‌اند که این تجهیزات به‌دست سیل‌زدگان نرسیده است. علاوه بر همه این‌ها تحریم‌های آمریکا و قطع شدن ارتباط ایران با بانک‌های جهانی نیز مشکلات بسیاری را برای دریافت کمک‌های نقدی برخی از کشورها ایجاد کرده است؛ تا جایی که معاون بین‌الملل هلال‌احمر به همشهری می‌گوید: تاکنون هیچ‌گونه کمک نقدی دریافت نشده است.


 با زهرا فلاحت، معاون بین‌الملل و حقوق بشردوستانه هلال‌احمر درباره دریافت کمک‌های خارجی به سیل‌زدگان و جزئیات این کمک‌ها و مشکلاتی که برای دریافت کمک‌های خارجی نقدی وجود دارد، گفت‌وگو کرده‌ایم.

با توجه به اینکه مقامات آلمانی اعلام کرده‌اند یک کانال مالی برای ارسال کمک‌های نقدی خارجی به سیل‌زدگان ایرانی ایجاد شده، آیا هم‌اکنون این کمک‌ها به‌دست جمعیت هلال‌احمر رسیده است؟


تا‌کنون هیچ کانال مالی خارجی برای سیل‌زدگان به جمعیت هلال‌احمر ایران، باز نشده و هنوز هیچ کمک نقدی دریافت نشده است. صلیب‌سرخ کشور آلمان اقدام به جمع‌آوری کمک‌های نقدی در حسابی به‌نام صلیب‌سرخ آن کشور برای سیل‌زدگان ایرانی و جمع‌آوری کمک‌های غیرنقدی کرده است. در تماسی که با مسئولان صلیب‌سرخ کشور آلمان داشتیم اعلام شد هر مبلغی که به‌حساب این سازمان واریز می‌شود مختص سیل‌زدگان ایرانی است و برای موارد دیگری هزینه نمی‌شود.


این مبالغ قرار است چطور به‌دست هلال‌احمر کشورمان برسد؟
مسئولان صلیب‌سرخ آلمانی هم به‌دنبال این هستند که هر طور شده بتوانند این کانال مالی را باز کنند و اگر این امکان برایشان به‌وجود بیاید، این مبالغ را به‌صورت حواله بانکی به‌دست هلال‌احمر می‌رسانند اما درصورتی که واریز پول به‌صورت حواله امکان‌پذیر نباشد، طی توافقی که با این سازمان داشتیم صلیب‌سرخ آلمان نیازمندی‌های سیل‌زدگان کشورمان را با نظر جمعیت هلال‌احمر خریداری کرده و این کمک‌ها در قالب کمک‌های غیرنقدی وارد کشورمان می‌شود.


اعلام نیاز جمعیت هلال‌احمر کشورمان برای دریافت کمک‌های بین‌المللی بعد از وقوع سیل چگونه بوده؟
در همان ابتدای وقوع سیل در استان‌ها با توجه به وسعت خرابی‌ها و نیازهای مردم، از صلیب‌سرخ جهانی درخواست کمک کردیم که براساس اعلام نیازی که داشتیم سازمان‌های همتای هلال‌احمر در دیگر کشورها به مرور نیازهای اعلام شده را واردکشورمان کردند. با توجه به اینکه حجم نیازها در استان‌های سیل‌زده بالاست همچنان کمک‌های بین‌المللی وارد کشورمان می‌شود. برخی از نمایندگان صلیب‌سرخ کشورها نیز در کشورمان حضور دارند و با توجه به نیازسنجی‌هایی که انجام می‌شود به صلیب‌سرخ یا هلال‌احمر کشور خود نیازها را اعلام می‌کنند تا اقلام مورد نیاز وارد کشورمان شود.


در شهرهای سیل‌زده خوزستان تعدادی از کانال‌های تلگرامی در فضای مجازی شایعاتی را در ارتباط با توزیع نشدن کمک‌های بین‌المللی بین مردم منتشر کرده‌اند. لطفا در این باره توضیح دهید.

مدیریت توزیع اقلام غیرنقدی امدادی بین خانوارهای سیل‌زده چگونه است؟
از همان ابتدا در شهرهای سیل‌زده اردوگاه‌هایی برپا شده که خانواده‌ها در آنها اسکان پیدا کرده‌اند. بین تمام این افراد و حتی افرادی که خانه‌هایشان خیلی خسارت ندیده و چادرهای امدادی را در حیاط خانه‌شان برپا کرده‌اند، دفترچه‌هایی از سوی سازمان امداد و نجات هلال‌احمر توزیع شده که براساس آن مشخص می‌شود که هر خانوار چه خدمات و کمک‌هایی را دریافت کرده و توزیع بعدی کمک‌ها در چه تاریخی انجام می‌شود و به‌صورت مداوم به سیل‌زدگان امدادرسانی صورت می‌گیرد و کمک‌های دریافتی بین آسیب‌دیدگان توزیع شده است.

براساس اطلاعات این دفترچه که یک نسخه از آن نیز در سازمان امداد و نجات وجود دارد توزیع کمک‌ها و اقلام امدادی بین خانواده‌ها انجام می‌شود. اگر افرادی هم هستند که هنوز نتوانسته‌اند از این کمک‌ها بهره‌مند شوند می‌توانند با مراجعه به مراکز هلال‌احمر مستقر در شهرهای سیل‌زده کمک‌های امدادی را دریافت کنند. تمامی این توزیع‌ها با نظم و براساس دستورالعمل سازمان هلال‌احمر انجام می‌شود و خانواده‌ها به‌طور روتین و مرتب کمک‌ها را دریافت می‌کنند و امکان ندارد کمک‌های داخلی و خارجی که به جمعیت برای کمک به سیل‌زدگان انجام می‌شود در انبارهای این سازمان دپو شود.


روز گذشته خبری مبنی بر اعلام آمادگی کشور عربستان برای ارسال کمک به سیل‌زدگان ایران منتشر شد. همچنین مسئولان کشور قطر هم اعلام کرده‌اند که به سیل‌زدگان ایرانی کمک خواهند کرد. آیا جمعیت هلال‌احمر ایران در این‌باره نامه رسمی دریافت کرده است؟


تاکنون از سوی مسئولان و مقامات کشور و جمعیت هلال‌احمر عربستان هیچ تماسی با کشور ما درخصوص کمک به سیل‌زدگان صورت نگرفته است و ما هم این خبر را در فضای مجازی مشاهده کردیم اما کشور قطر اطلاع داده که به جمعیت بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر 400هزار دلار برای کمک به سیل‌زدگان به‌صورت نقدی پرداخت می‌کند که درصورت باز شدن کانال مالی این رقم به‌حساب جمعیت هلال‌احمر ایران واریز می‌شود و در غیر این صورت با رایزنی‌هایی که انجام خواهیم داد نوع کمک‌های درخواستی را اعلام می‌کنیم تا اقلام غیرنقدی مورد نیاز سیل‌زدگان به کشورمان وارد شود. اما هنوز اطلاع نداریم که این رقم به‌حساب جمعیت بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر واریز شده یا نه؟


مردم ایران 100میلیارد تومان به سیل زدگان کمک نقدی کردند

علی اصغر پیوندی صبح دیروز در جمع خبرنگاران حاضر شد و گزارشی از عملکرد هلال احمر در مناطق سیل زده و جمع‌آوری کمک‌های مردمی و بین‌المللی ارائه داد:
۱۰۰ میلیارد تومان کمک‌های مردمی به‌حساب جمعیت تا صبح امروز واریز شده است.مقرر شده است تا به ۷۰ خانواده که براساس گزارش پزشکی قانونی در سیل اخیر کشور داغدار شده و عضوی از خانواده خود را از دست داده‌اند، ۱۰ میلیون تومان (به هر خانواده) پرداخت شود.
تمامی کمک‌های مردمی تا ریال آخر آن به‌صورت نقدی و با توجه به ارزیابی بنیاد مسکن و سایر نهادها و هلال احمر میان خانواده‌های آسیب دیده از سیل توزیع خواهد شد.


مجموع ارزش کمک‌های غیرنقدی جمع‌آوری شده ۳۰ میلیارد تومان بوده است.کمک‌های خارجی از سوی نهادهایی چون اتحادیه اروپا، فدراسیون و... اعلام شده، اما به‌علت بسته بودن سوئیفت‌ها متأسفانه تا این لحظه یک دلار یا یورو به هلال احمر ایران واصل نشده اما کمک‌های غیرنقدی خارجی دریافت شده است.به ۴۴۵ هزار نفر از هموطنان در سیل اخیر امدادرسانی صورت گرفته است.


۲۲۷ هزار نفر نیز از خدمات اسکان اضطراری بهره بردند که ۱۰۰ هزار نفر از آنها در خوزستان هستند.
۴۰ هزار چادر میان سیل زدگان توزیع شده است.126 میلیارد تومان از منابع داخلی هلال احمر که از محل اعتبارات داخلی و دولتی و همچنین ذخایر انبارهای امدادی هلال احمر بوده، در مناطق سیل‌زده هزینه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha