معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پاكسازی آلودگی نفتی در 25 كیلومتر از سواحل دیلم زمان‌بر است.

سلامت نیوز : معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پاكسازی آلودگی نفتی در 25 كیلومتر از سواحل دیلم زمان‌بر است.

محمد باقر نبوی، با اشاره به برگزاری همایش ارگان‌های دریایی كشور در رامسر گفت:‌ این همایش با حضور 30 ارگان دریایی در 13 و 14 اردیبهشت برگزار می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به ارزش‌های دریای‌های عمان، خلیج فارس و خزر گفت: خلیج‌فارس و دریای خزر با ارزش‌ترین دریاهایی هستند كه نقش آنها بر كسی پوشیده نیست و در دهه‌های پیشین یكی از چالش‌هایی كه خلیج‌فارس پشت سر گذاشته چالش‌های نفتی بوده است.

معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: هجدهمین همایش ارگان‌های دریایی در سال گذشته برگزار شد و امسال نیز نوزدهمین جلسه آن در رامسر برگزار می‌شود.

وی گفت: ارگان‌های دریایی حركت مضاعفی را باید در سال 90 كه به عنوان سال جهاد اقتصادی نامگذاری شده است در حوزه آلودگی‌های دریایی انجام دهند.

نبوی اظهار داشت: با توجه به اینكه در ابتدای اولین سال برنامه پنجساله هستیم باید ارگان‌های دریایی هماهنگ باشند.

وی با اشاره به قانون 5489 در ارتباط با آلودگی‌های دریا گفت: قرار است این قانون در همایش رامسر مورد بررسی و نقد قرار گرفته و تكالیف دستگاه‌ها در این رابطه بررسی می‌شود.

پاكسازی آلودگی نفتی در منطقه دیلم زمان بر است
----------------------------------------------------------------

معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در رابطه با پاكسازی آلودگی نفتی در سواحل منطقه دیلم در استان بوشهر نیز گفت: اقدامات لازم برای رفع آلودگی نفتی در دیلم صورت گرفته است؛ 25 كیلومتر خطوط ساحلی در دیلم دچار آلودگی نفتی شده كه پاكسازی آن بدون شك زمان‌بر است.

نبوی اظهار داشت: در جلسات هماهنگی با استاندار بوشهر قرار شد تا محیط زیست روش كار و اصول پاكسازی را ارائه كند تا آنها نیز بر طبق روش پیشنهادی نسبت به پاكسازی سریع اقدام كنند.

وی در رابطه با برآورد خسارت ناشی از آلودگی نفتی در منطقه دیلم نیز گفت: برآورد خسارت پس از پاكسازی سواحل دیلم آغاز می‌شود.

نبوی در رابطه با مدیریت مناطق ساحلی و یكپارچه گفت: جلسه‌ای در ریاست جمهوری در خصوص طرح‌های گردشگری در گیلان داشتیم كه در آن جلسه تأكید ما بر رهاسازی حریم دریا بود.

ساخت و سازها در حریم خزر باید در چارچوب طرح ساماندهی سواحل باشد
----------------------------------------------------------------------------------------

معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت:‌ معتقدیم طرح جامع ساماندهی سواحل باید اجرا شود و فعالیت‌ها در سواحل دریای خزر در چارچوب این طرح انجام گیرد.

معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به پیش‌بینی افزایش سطح آب دریای خزر گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها یك متر و 20 سانتی‌متر از آب دریای خزر در آینده افزایش یابد؛ بنابراین در طرحی نشان داده‌ایم كه تمام مناطقی كه زیر آب می‌روند در كجا قرار دارند.

نبوی در ادامه تصریح كرد: با توجه به تفاهم‌نامه‌هایی كه با سازمان‌های مختلف به امضاء رسانده‌ایم امیدواریم امسال همكاری‌هایمان افزایش یابد.

50 كیلومتر از سواحل دریای خزر آزاد‌سازی شده است
--------------------------------------------------------------------

وی در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی بر اینكه میزان وسعت سواحلی كه در طول دولت نهم و دهم پاكسازی شده چقدر است، اظهار داشت: در حال حاضر آمار دقیقی در این زمینه نداریم اما 2 سال پیش در بازدیدی كه از استان مازندران داشتیم 40 تا 50 كیلومتر از سواحل آزادسازی شده بود.

نبوی در پاسخ به این پرسش كه میزان سواحل تصرف شده در استان گیلان و مازندران چقدر است؟ گفت: آماری در این زمینه نداریم؛ درخواست كرده‌ایم آمارهایی در این زمینه تهیه شود.

وی افزود: بر اساس تأكیدات رئیس سازمان محیط زیست از طرح‌های توسعه‌ای در دریا كه از تكنولوژی‌های جدید استفاده ‌می‌كنند حمایت می‌شود.

معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با حفاری در دریا و اثرات مخرب آن گفت: در حال حاضر با استفاده از تكنولوژی‌ها و روش‌های جدید وزارت نفت توانسته در عملیات حفاری از ورود نفت به دریا جلوگیری كند.

وی در ادامه از برگزاری كنفرانس بین‌المللی چالش‌های خلیج فارس در كشور خبر داد و اعلام كرد: این كنفرانس اسفند در زمینه چالش‌های خلیج فارس و دریای عمان به میزبانی ایران برگزار می‌شود و در آن 250 محقق و مقام ارشد دریایی شركت می‌كنند.

نبوی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس مبنی بر اینكه چرا تاكنون استانداردهای تخلیه فاضلاب‌های شهری به محیط‌های دریایی تدوین نشده است،‌ گفت: بیش از 70 درصد منابع آلاینده با منشاء خشكی به دریا وارد می‌شود؛ این فاضلاب‌ها بیشتر شامل زهاب‌های كشاورزی و فاضلاب‌های شهری و روستایی است.

معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توجه به مصوبات هیئت دولت شهرهای بالای 30 هزار نفر موظف هستند ظرف مدت 5 سال سیستم تصفیه‌ فاضلاب خود را راه‌اندازی كنند.

نبوی اعلام كرد: متأسفانه در خیلی از شهرها این امر تحقق نیافته یا در برخی از شهرها نیز تصفیه‌خانه فاضلاب در حال احداث است.

وی تأكید كرد: در این زمینه وزارت نیرو مسئول است و پیگیری‌هایی را نیز در این زمینه انجام داده‌ایم.

نبوی یادآور شد: خیلی از استانداردها در سازمان وجود خارجی نداشته‌اند بنابراین سعی كرده‌ایم استانداردهای لازم را با توجه به شرایط بین‌المللی و شرایط منطقه‌ای تدوین كنیم كه از جمله می‌توان به استاندارد تخلیه فاضلاب‌های شهری به دریا اشاره كرد.

معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ‌منابع آلاینده خیلی متنوع است و اقداماتی كه در سال‌های گذشته انجام گرفته تنها جمع‌بندی بوده است به همین دلیل سعی كرده‌ایم كه در این زمینه با تدوین دستورالعمل‌های جدید اقداماتی را در این رابطه انجام دهیم.

از وزارت نیرو بپرسید چرا تصفیه‌خانه‌های فاضلاب را ایجاد نكرده است
-----------------------------------------------------------------------------------

وی در پاسخ به این پرسش كه چرا وزارت نیرو برای ایجاد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب اقدامی نمی‌كند؟ بیان كرد: وزارت نیرو قرار است در سال 90 یكسری از تصفیه‌‌خانه‌ها را در شهرها ایجاد كنند در این رابطه باید از وزارت نیرو بپرسید كه چرا تاكنون وظایف خود را به طور دقیق انجام نداده است. بدون شك مصوبه دولت باید در زمان و موعد مقرر اجرایی شود.

صدیقی مدیر كل دفتر اكوبیولوژی محیط زیست نیز در این زمینه اظهار داشت: ایجاد شبكه جمع‌آوری فاضلاب در شهرها نیاز به اعتبارات گسترده‌ای دارد.

وی تأكید كرد: این امر هزینه بالایی دارد بنابراین سرمایه زیادی را می‌طلبد.

صدیقی افزود: ایجاد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب صدها میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. به طور مثال برای ایجاد تصفیه‌خانه آبادان - خرمشهر حداقل 15 سال زمان لازم است.

وی اظهار داشت: محیط زیست با توجه به مسئولیت خود به دنبال آن است تا اعتبارات را از راهی برای این امر اختصاص داهد؛ هر چند مسئولان برخی شهرها پیشنهاد دادند از طریق اوراق قرضه یا مشاركت مردم در بخش خصوصی و اختصاص ردیف جداگانه‌ای از بودجه به این مسئله، اعتبار لازم را تأمین كنند.

نبوی در رابطه با آزادراه گیلان - گلستان و راه‌آهن گیلان به ساری نیز اظهار داشت: گزارش‌ طرح‌های توسعه‌ای دریای خزر هنوز دریافت نشده است در صورتی كه در كمیته ارزیابی بررسی شوند و خلاف قانون باشند مجوز داده نمی‌شود؛ تاكنون گزارشی در این زمینه دریافت نكرده‌ایم.

نبوی در رابطه با كاهش تنوع زیستی در سواحل جنوب گفت: تنوع زیستی كم نشده است ولی برخی از ایستگاه‌ها تخریب شده‌اند.

وی در رابطه انتقال مرجان‌های دریایی در بندر چابهار نیز گفت: سازمان بنادر را مكلف كرده‌ایم تا جابجایی مرجان‌های دریایی با هماهنگی محیط زیست صورت گیرد؛ قرار است 700 متر از خطوط ساحلی چابهار در اختیار محیط زیست باشد.

وی همچنین در زمینه ترمیم لوله‌های انتقال نفت در خلیج فارس گفت: وزارت نفت بر اساس تفاهم‌نامه مشترك در سال گذشته موظف است خطوط لوله انتقال نفت را ترمیم كند اما این امر 10 تا 15 سال زمان می‌برد؛ هر چند كه در برخی مناطق این اقدام به ویژه در مناطق خشكی آغاز شده است.

پاسگاه‌های مراقبت ویژه از خطول لوله انتقال نفت ایجاد می‌شود
------------------------------------------------------------------------------

نبوی با اشاره به اینكه در بالای منطقه دیلم در استان بوشهر و ارتفاعاتی كه به سمت امیدیه است تعداد خطوط لوله انتقال نفت زیاد است، گفت: در این قسمت رانش زمین نیز می‌تواند باعث شكستگی لوله‌ها شود؛ بنابراین پیشنهاد داده شده تا در برخی از مناطق حساس مانع‌های بازدارنده یا سیل‌بند خاكی ایجاد شود.

وی اظهار داشت: باید كمربندی در مناطقی كه تعداد خطوط لوله زیاد است ایجاد تا از شكستگی لوله‌ها جلوگیری شود.

معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پیشنهاد داده‌ایم تا پاسگاه‌های مراقبت ویژه در این مناطق برای اطلاع‌رسانی دقیق ایجاد شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha