یکشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۱
کد خبر: 268531

پوست بدن بیشتر از هر عضو دیگری در معرض آسیب قرار دارد و با گذر زمان، ذخیره سلول‌های بنیادی موجود در آن از بین می‌رود؛ اما محققان با کمک روش‌هایی همچون سلول درمانی توانایی ترمیم را به پوست هدیه می‌دهند.

امید بیماران پوستی با سلول درمانی افزایش یافت

سلامت نیوز: پوست بدن بیشتر از هر عضو دیگری در معرض آسیب قرار دارد و با گذر زمان، ذخیره سلول‌های بنیادی موجود در آن از بین می‌رود؛ اما محققان با کمک روش‌هایی همچون سلول درمانی توانایی ترمیم را به پوست هدیه می‌دهند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، پوست همچون لباسی سرتاسر بدن را پوشانده است. این عضو بدن با این وسعت از پوشش، بیشترین آسیب پذیری را نیز دارد. بنابراین سال ها است که محققان و پزشکان در حوزه ترمیم این عضو در حال فعالیت هستند و محققان بسیاری در مباحث زیبایی و درمانی به این حوزه وارد شده اند.


به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،البته هر چند در مسیر درمان بیماری های پوستی گام های بسیاری برداشته شده است، اما با ظهور سلول درمانی حوزه جدیدی در این شاخه از علم پزشکی ایجاد شد به گونه ای که هم اکنون بهره مندی از این فناوری در درمان بیماری های پوستی جایگاه ویژه ای دارد. حال باید دید این حوزه قرار است چه امکانی را برای بیماران مهیا کند؟


پوست نیز همچون سایر ارگان های بدن حاوی سلول های ویژه ای با قدرت تقسیم و تمایز به نام سلول های بنیادی است که زمانی که پوست با آسیبی مواجه می شود، این سلول ها فعال شده و فعالیت ترمیمی خود را آغاز می کنند اما گذر زمان و مواردی همچون قرار گرفتن در آسیب های محیطی، باعث از دست رفتن ذخیره سلول های بنیادی موجود در پوست می شود. بنابراین با کمک جایگزین هایی همچون سلول درمانی توانایی ترمیم به پوست بازگردانده می شود.
در این راستا برای بهینه سازی سلول درمانی پوست، مطالعات گسترده ای در حال انجام است. به طور مثال می توان به تحقیقات مربوط به استفاده از سلول های فیبروبلاست (تشکیل دهنده بخش اصلی سلول های پوستی) اشاره کرد.


در روش های درمانی کنونی، این سلول ها از پوستی که در معرض نورخورشید قرار ندارد جدا شده و پس از کشت در موضع مدنظر استفاده می شود. همچنین استفاده از سلول های بنیادی مزانشیمی منبع دیگر سلولی برای استفاده در سلول درمانی پوست است.


این حوزه از علم سال هاست که در دنیا کاربرد دارد و در ایران نیز باید زیرساخت های لازم در این خصوص فراهم شود. البته مجموعه های فعال بسیاری در این حوزه مشغول فعالیت هستند اما همواره حرکت به سمت فناوری نیازمند حمایت بخش هایی است تا فناوری را به جایگاهی برای تولید صنعتی برساند.
ناصر اقدمی مدیر توسعه مراکز ارائه دهنده خدمات بالینی سلولی ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، درباره این موضوع گفت: فراهم آوردن سلول های بنیادی مناسب برای بهره مندی در درمان بیماری های پوستی یکی از نخستین محصولاتی است که با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توانست از مراحل تولید عبور کند و وارد بازار شود.
وی افزود: در حال حاضر این محصول در بازار توسط شرکت های فناور تولید می شود و به عنوان یکی از محصولات اولیه و الگو برای سایر محصولات به حوزه درمان ورود کرد و نخستین مجوز برای استفاده بالینی نیز روی همین محصول توسط معاونت درمان وزارت بهداشت صادر شد.


به گفته اقدمی، البته این اقدام با تلاش های بسیار ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی انجام شد و تولید این محصول راه ورود به بازار را برای سایر محصولات سلول درمانی باز کرد.
وی گفت: البته موضوع مهندسی بافت را نیز باید از حوزه های جذاب در این بخش بدانیم. شرکت های زیادی مشغول فعالیت در این حوزه هستند تا پوست مصنوعی را به عنوان محصول این حوزه ارائه دهند تا با تلاش ها این محصول به عنوان پیشرو در زمینه صادرات تبدیل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha