در روزهایی که جمعیت هلال‌احمر هنوز درگیر سیل لرستان بود و خوزستان داشت روستا به روستا زیر آب می‌رفت، رودخانه‌ها طغیان کردند و لرستان ناگهان در عرض چند ساعت اسیر سیلی شد که پلدختر، معمولان و روستاهای زیادی را تحت‌تأثیر قرار داد.

تا وقتی که گل باشد می‌مانیم

سلامت نیوز: در روزهایی که جمعیت هلال‌احمر هنوز درگیر سیل لرستان بود و خوزستان داشت روستا به روستا زیر آب می‌رفت، رودخانه‌ها طغیان کردند و لرستان ناگهان در عرض چند ساعت اسیر سیلی شد که پلدختر، معمولان و روستاهای زیادی را تحت‌تأثیر قرار داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ،امدادرسانی به این مناطق کار سختی بود. جاده‌های زمینی برای دسترسی به آنها تخریب شده بودند و به دلیل شرایط جوی منطقه امدادرسانی هوایی نیز کار ساده‌ای نبود. جمعیت هلال‌احمر اما با ٧ بالگرد از همان ساعات نخست سیل کار امدادرسانی را آغاز کرد.

حالا با گذشت ٢ هفته از وقوع سیل در لرستان کار امدادونجات و اسکان موقت در مناطق سیل‌زده تقریبا به پایان رسیده، اما هنوز هم در مناطق سیل‌زده می‌توان کاورپوشان هلال‌احمری را دید.

پلدختر، معمولان و روستاهایشان این روزها میزبان جوانان هلال‌احمری هستند که داوطلبانه یا در قالب تیم‌های سحر به مردم خدمت می‌کنند. داوطلبان بیل به دست برای لایروبی داوطلبانه می‌روند و تیم‌های سحر طبق روال همیشگی خودشان حمایت روانی از آسیب‌دیدگان را آغاز کرده‌اند.

بهزاد جودکی، مسئول امور جوانان در شهرستان پلدختر از این می‌گوید که کار جوانان هلال‌احمری پلدختری که ٥٠ نفری می‌شوند قبل از سیل شروع شده، آنها پیش از سیل چند روز مشغول مطلع کردن مردم و دادن هشدار تخلیه بودند و حتی تا زمان وقوع سیل کارشان را ادامه دادند، بعد از آن هم مشغول امدادرسانی و بسته‌بندی اقلام و توزیع شدند تا این‌که جوانان شهرهای دیگر به پلدختر آمدند و کارشان را از چند روز بعد از سیل آغاز کردند.

جوانان از استان‌های مرکزی، همدان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، تهران و چندین شهر دیگر خودشان را برای کمک رساندند و نخستین کاری که کردند لایروبی خانه‌های آسیب‌دیده و مدارس بود و شب‌ها هم مشغول بسته‌بندی اقلام شدند.

تا امروز که بیشتر از ٢ هفته از سیل لرستان گذشته است نزدیک به ٧٠٠ جوان هلال‌احمری در مناطق سیل‌زده حضور داشتند و شبانه روز در کنار خانواده‌های سیل‌زده هستند و به آنها کمک می‌کنند تا زودتر بتوانند زندگی‌شان را از گل و لای سیل بشویند و لبخند بهار را به چهره‌های‌شان بازگردانند.


در همین رابطه شهاب الدین صابونچی، رئیس سازمان جوانان هلال‌احمر عنوان می‌کند که بعد از ارزیابی‌های صورت گرفته در استان لرستان، این نیازمندی به حضور جوانان هلال احمری احساس شد و  طی هفته‌های گذشته شاهد حضور کانون‌های مختلف سازمان شامل حدود ۷۰۰ نفر از جوانان هلال‌احمر از ۸ استان کشور برای امدادرسانی در پلدختر بودیم؛ جوانانی که آمده بودند تا گل و لای خانه‌های مسیر سیلاب را تخلیه کنند.


حمایت‌های روانی و اجتماعی، کار دیگری است که توسط تیم‌های سازمان جوانان هلال‌احمر پیگیری می‌شود. به‌ویژه کمک به کودکان که به این حمایت‌ها نیاز بیشتری دارند.

به گفته صابونچی این سازمان پس از به پایان رسیدن مرحله اول امدادونجات، عملیات انجام حمایت‌های روانی و اجتماعی را در استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان به‌صورت ویژه آغاز کرده است. هدف این سازمان تأکید بر کمیت نیرو‌های سازمان جوانان نیست، زیرا به اندازه کافی نیرو وجود دارد، بنابراین بر حسب نیاز و کارآمدی نیرو‌ها به مناطق مختلف سیل زده اعزام می‌شوند.

جوانان هلال احمری همپای سیل‌زدگان هستند و در این بین از کارهای فیزیکی برای تخلیه گل و لایروبی گرفته تا حمایت‌های روانی و بازی‌های کودکانه برای روشن کردن امید در دل این مردم آسیب‌دیده از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنند و با افتخار اعلام می‌کنند تا گل و لای در مناطق سیل‌زده باقی مانده باشد، مرحمت و مهربانی جوانان و داوطلبان هلال احمری نیز با حضورشان در صحنه به قوت خود باقی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha