اهالی بسیاری از شهرهای استان خوزستان همچنان درگیر سیلاب هستند اما اراده مردمی و جهادی که برای مقابله با سیل به راه افتاده، بحران را مجبور به عقب‌نشینی کرده است.

اراده ملی در برابر سیلاب

سلامت نیوز:اهالی بسیاری از شهرهای استان خوزستان همچنان درگیر سیلاب هستند اما اراده مردمی و جهادی که برای مقابله با سیل به راه افتاده، بحران را مجبور به عقب‌نشینی کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،در حال حاضر غیر از استان‌های گلستان، لرستان، فارس و خوزستان که بیشتر درگیر معضلات سیلاب بوده‌‌اند، استان‌های هرمزگان، کرمان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی هم در روزهای اخیر به‌دلیل بارندگی شاهد آبگرفتگی برخی معابر و شهرها بوده‌اند. با این وجود کمک‌های مردمی و اعزام نیروهای جهادی به مناطق سیل‌زده همچنان با قوت دنبال می‌شود. دیروز نیز طرح جهاد همبستگی ملی به‌طور رسمی کار خود را در کشور آغاز کرد.

رهبر معظم انقلاب روز گذشته در دیدار شرکت‌کنندگان در مسابقه بین‌المللی قرآن کریم فرمودند: «این حرکتی که در امداد به سیل‌زدگان می‌بینید، این آموزش شهدای ماست.» ایشان همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفتند: «حرکت عظیم مردم از مناطق مختلف کشور به سمت مناطق سیل‌زده، یک پدیده عجیبی است. مردم و جوان‌ها به آنجا می‌روند و همراه جوانان خود آن محل‌ها، با تن‌شان و دست‌شان و امکانات‌شان و پول‌شان، امداد می‌کنند.»

نکته‌ای که ایشان به آن اشاره داشته‌اند اتفاقی کم‌نظیر در تمام دنیاست. وقوع سیلاب از آخرین روزهای سال گذشته در استان گلستان آغاز شد و سپس به‌دلیل بارش‌های گسترده دیگر استان‌های کشور نیز کم‌و‌بیش درگیر آن شدند. در این میان استان‌های لرستان، فارس و خوزستان تاکنون بیشترین آسیب‌ها را دیده‌اند. اما روز گذشته رییس سازمان بسیج مستضعفین از اجرای طرح «جهاد همبستگی ملی»


خبر داد و گفت: براساس این طرح، هر مسجد در سراسر کشور یک منزل مسکونی را می‌سازد و هر کاسب تأمین یک کالای اساسی را عهده‌دار می‌شود.سردار غلامحسین غیب‌پرور که برای چندمین بار در ایام بروز بحران سیلاب به استان گلستان سفر کرده است، پس از بازدید از مناطق سیل‌زده آق‌قلا و گمیشان در استان گلستان در جمع خبرنگاران گفت: روند امدادرسانی و خروج سیلاب از منطقه با سرعت بسیار خوبی در جریان است و مشکل خاصی از این نظر وجود ندارد.

وی با بیان اینکه سپاه تا آخرین لحظه در خدمت مردم خواهد بود تأکید کرد: طرح «جهاد همبستگی ملی» را اعلام می‌کنیم که در این طرح هر مسجد در سراسر کشور ساخت یک منزل مسکونی و هر کاسب تأمین یک کالای اساسی را عهده‌دار خواهد شد و از مجموعه بانک‌های کشور هر بانک یک مدرسه را تقبل خواهد کرد.

به گفته رییس سازمان بسیج مستضعفین تمهیدات لازم این طرح در حال انجام است، ضمن اینکه این طرح برای بازسازی و نوسازی شهرهای سیل‌زده کشور با همت مردم و محوریت مساجد انجام خواهد شد. غیب‌پرور متذکر شد: این یک دعوت ملی است که توسط بسیج در حال انجام است و سامانه‌ای در این راستا در تمام حوزه‌ها و پایگاه‌های مقاومت سراسر کشور فعال خواهد شد.
 
خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان 9استان
در حال حاضر صدها نفر از نیروهای جهادی در استان‌های سیل‌زده کشور به‌خصوص استان خوزستان در کنار اهالی آن مناطق قرار گرفته‌اند و تلاش می‌کنند تا مانع پیشروی سیلاب شده و حتی دوباره جریان عادی زندگی را در مناطق یاد شده برقرار کنند. غیر از مردم، نهادهای مختلف چون سپاه، ارتش، هلال‌احمر و حتی برخی نهادهای امدادی نیز در این مناطق حاضر بوده و اقدامات گسترده‌ای را انجام داده‌اند. سخنگوی سازمان امداد و نجات هم درباره آخرین اقدامات این سازمان در ارائه خدمات به سیل‌زدگان آمار جدید را اعلام کرده است.

آن‌طور که آقای مصطفی مرتضوی اعلام کرده است عملیات سیل و آب‌گرفتگی از ۲۴لغایت ۲۶فروردین و تا ساعت ۶صبح دیروز به این شکل بوده است که ۹استان ایلام، خراسان جنوبی و رضوی، زنجان، سیستان‌و‌بلوچستان، فارس، کرمان، هرمزگان و یزد متأثر از سیل بوده‌اند. سخنگوی سازمان امدادونجات بیان داشت: مناطق امدادرسانی شده شامل ۶۳شهر و روستاست که خدمات امدادرسانی به ۷۳۰۵نفر ارائه شده است؛ ضمن اینکه اسکان اضطراری برای ۶۸۶نفر، 23نفر انتقال به مناطق امن، 193واحد تخلیه آب از منازل مسکونی و ۱۱دستگاه رهاسازی خودرو از مسیر سیلاب صورت گرفته است.

مرتضوی افزود: ۲۱۷تیم با ۸۳۵نفر مشارکت داشتند و ۱۸۳دستگاه چادر، ۹۷۹تخته پتو، ۳۵۱تخته موکت،۳۶۷۲کیلوگرم نایلون، 658بسته غذایی،۸۷۶بطری آب معدنی و ۱۱۹۲قوطی کنسروجات توزیع شده است. وی تأکید کرد: امدادرسانی در خراسان جنوبی و رضوی، سیستان‌و‌بلوچستان، فارس،کرمان، هرمزگان و یزد ادامه دارد.


 آغازبه‌کار قرارگاه بازسازی مناطق سیل‌زده
روز گذشته خبر جدیدی هم درباره آغازبه‌کار قرارگاه بازسازی مناطق سیل‌زده منتشر شد. ریاست این قرارگاه برعهده وزیر کشور است که در محل همین وزارتخانه فعالیت خواهد داشت. آن‌طور که آقای عبدالرضا رحمانی‌فضلی گفته است؛ تحقق کامل جریان عادی زندگی در مناطق، رویکرد اصلی قرارگاه بازسازی است.

در نشست این قرارگاه که دیروز برگزار شد وزرای کشور و جهاد کشاورزی، رییس بنیاد مستضعفان، رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، رییس سازمان مدیریت بحران، رییس سازمان امور اجتماعی، رییس جمعیت هلال احمر و مدیران ارشد دستگاه‌های عضو حضور داشتند. در این نشست وزیر کشور ضمن تشریح اقدامات و جلسات مقدماتی برای تشکیل قرارگاه بازسازی، مأموریت اصلی ستاد را مدیریت کلان فرآیند بازسازی در قالب سیاست‌گذاری، تجمیع، ساماندهی و جهت‌دهی به اقدامات دستگاه‌های مذکور برای افزایش و ارتقای کارآمدی در روند بازسازی برشمرد.
 
فردای خوزستان
اگرچه بروز سیلاب تاکنون خسارت‌های بسیاری را برای هموطنان به خصوص در خوزستان به دنبال داشته است؛ اما از سوی دیگری آبگیری کامل هورالعظیم که یکی از اصلی‌ترین منابع گرد و غبار در کشور بود می‌تواند نویدبخش کاهش مشکلات تنفسی و بیماری‌های مرتبط با آلودگی هوا در استان خوزستان و حتی استان‌های دیگر باشد.

با این وجود آقای مجید ناصری‌نژاد، نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی درباره ایجاد کانون‌های جدید گردوغبار در خوزستان هشدار داده و گفته است: میلیون‌ها تن گل‌ولایی که از سیل‌های اخیر در دشت‌ها و روستاها به جای مانده، مستعد ایجاد کانون جدید گردوغبار است.

این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه درصورت بروز خشکسالی خطر بروز گردوغبار استان خوزستان را تهدید می‌کند، گفت: تاکنون هیچ تصمیمی برای مقابله با این مسأله گرفته نشده است. بنده معتقدم مسوولان باید برای زمان خشک‌سالی استان از هم‌اکنون برنامه‌ریزی کنند چرا که این آب دائمی و ماندگار نخواهد بود، بهتر است آب‌ها را به سمت دشت‌ها و تالاب‌ها هدایت کنیم، تا علاوه‌بر احیای تالاب‌ها از بلند شدن گرد‌وغبار جلوگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha