سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۵
کد خبر: 268699

بهار را با زیبایی‌هایش می‌شناسند؛ با سرسبزی و لطافت هوا. فروردین، اردیبهشت و خرداد برای خیلی‌ها خاطره‌انگیز است، درختان سبز و گل‌های روییده در دامن‌شان، آنها را به وجد می‌آورد.

راه‌های ساده برای درمان آلرژی فصلی

سلامت نیوز:بهار را با زیبایی‌هایش می‌شناسند؛ با سرسبزی و لطافت هوا. فروردین، اردیبهشت و خرداد برای خیلی‌ها خاطره‌انگیز است، درختان سبز و گل‌های روییده در دامن‌شان،  آنها را به وجد می‌آورد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ،حالا در این شرایط تصور کنید که گروهی بشدت از بهار بیزارند، برای آنها فصل بهار، به ویژه فروردین و اردیبهشت‌اش، نه تنها زیبا نیست که شروع‌کننده دور جدیدی از بیماری‌شان است. عطسه و سرفه‌های بی‌وقفه و خارش چشم و حساسیت‌های پوستی. اینها البته تنها بخش کوچکی از دایره بزرگ پیامدهای فصل بهار برای گروه حساس است. آلرژی‌زایی یکی از ویژگی‌های بهار است، فصل گرده‌افشانی گل‌هاست و همین باعث می‌شود تا بسیاری حتی از راه‌رفتن در پیاده‌روها، بیزار شوند. برای آنها بهار رنگ آلرژی و حساسیت دارد.

علایم آلرژی را بشناسید
 خارش چشم، قرمزی، تورم، اشک ریزی و حساسیت به نور
 گرفتگی و آبریزش بینی و عطسه‌های مکرر و احساس خارش بینی و ایجاد اشکال در تنفس
 خارش و تورم پوست
 احساس کمبود هوا و تنفس همراه با صدای خس‌خس
 خستگی و عصبی شدن

٦ راهکار برای کاهش آلرژی‌ بهاری

 عینک آفتابی:  یکی از علایم آلرژی چشمی است، یعنی گرده‌های درختان که یکی از دلایل آلرژی بهاری هستند، از طریق چشم وارد بدن می‌شوند و می‌توانند منجر به خارش و قرمزی چشم شوند. به همین دلیل توصیه می‌شود افراد درگیر آلرژی حتما از عینک آفتابی استفاده کنند. گرده‌ درختان سبب می‌شود تا چشم دچار خارش شود و فرد به عطسه و سرفه بیفتد و صدایش به دلیل گرفتگی بینی، تو دماغی شود.


شروع زودهنگام داروهای ضدآلرژیک:  متخصصان توصیه می‌کنند تا مصرف داروهای ضدآلرژی، هفته‌ها پیش از اوج گرفتن آلرژی، در فصل بهار شروع شود.
 تمیزکاری بیشتر:  یکی از راه‌های کاهش نشانه‌های آلرژی این است که محل تجمع کپک‌ها و قارچ‌ها را تمیز کنیم. همه می‌دانیم دستشویی و حمام محل مناسبی برای تجمع این کپک‌ها و قارچ‌ها هستند، به همین دلیل بهتر است این مناطق را به‌ویژه در فصل‌هایی مثل بهار که رطوبت بالاتر است، به خوبی تمیز کنیم.


 تردد کمتر بین ساعت‌های ٥ تا ١٠ صبح : میزان گرده افشانی درخت‌ها، صبح‌ها بیشتر از هر زمان دیگری است، به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند اگر جزو گروهی هستید که آلرژی بهاری دارید، بهتر است در این ساعت‌ها از خانه خارج نشوید یا اگر هم بیرون رفتید، سریعا حمام کنید.


 واکسن آلرژی:  یکی از راه‌های مقابله با آلرژی، تزریق واکسن است. این واکسن‌ها، مثل واکسن‌های آنفلوآنزا عمل می‌کنند، با این تفاوت که بیشتر از یک بار تزریق می‌شوند تا مقاومت لازم برای مقابله با آلرژی در بدن به وجود آید.


 خوراکی‌های ممنوعه:  موز، طالبی، گرمک و طالبی پوست زرد، جزو میوه‌هایی هستند که می‌توانند علایم آلرژی را تشدید کنند. به اعتقاد متخصصان بیماری‌های آلرژیک، برخی از مواد غذایی سیستم ایمنی بدن را به این فکر می‌اندازند که باید دفاع خود را در برابر گرده‌ها، گرد و غبار و سایر مواد آلرژی زا آغاز کنند و برخی از خوردنی‌های خاص این واکنش را بیدار می‌کنند.

آیا ما هم در معرض ابتلا به آلرژی هستیم؟
آلرژی می‌تواند ژنتیکی باشد، یعنی اگر یکی از والدین به هر نوعی به آلرژی مبتلا باشد، ابتلای یک فرزند از سه فرزندش به این بیماری، دور از انتظار نیست. در صورتی که هر دو والد به حساسیت مبتلا باشند، احتمال ابتلای ٧ فرزند از  ١٠ فرزند آنها وجود دارد. با این همه هیچ‌کس با بیماری آلرژی به دنیا نمی‌آید، ولی زمینه ابتلا به آن ارثی است. آلرژی‌ها عمدتا از دوران کودکی شروع می‌شوند و هر چه به سن افراد اضافه می‌شود، میزان حساسیت هم کمتر می‌شود. به‌هرحال هر چقدر تماس فرد با ماده آلرژی زا، بیشتر باشد، احتمال این که نسبت به آن حساسیت نشان دهد، بیشتر است.

از خودمان در برابر آلرژی‌زاها مراقبت کنیم
 از ماسک استفاده کنید:   هنگام راه رفتن روی چمن‌ها یا قرار گرفتن در فضایی با انبوه برگ‌های ریخته، بهتر است از ماسک استفاده کنیم. چرا که در این فضاها، گرده گیاهان و اسپور قارچ‌ها زیادند.


 تهویه خودرو را روشن کنید: هنگام رانندگی برای جلوگیری از ورود هوای بیرون به داخل خودرو، از تهویه استفاده کنیم.
 بهتر است شیشه‌های خودرو و خانه بسته بماند:  برای این‌که کمتر در معرض گرده‌ها قرار بگیریم، بهتر است راه‌های ورود آنها را ببندیم.
 از حیوانات دوری کنید:  موی حیوانات می‌تواند علایم آلرژی را تحریک کند.پس بهتر است که آنها را داخل خانه نیاوریم یا هنگام تماس با آنها از ماسک استفاده کنیم.


 به طور مرتب خانه را گردگیری و جاروکشی کنید:  گردو خاک علایم آلرژی را تشدید می‌کند.


 پوشال کولر را هر‌سال تعویض کنید: اگر کولرتان آبی است، هر‌سال پوشال آن را عوض کنید، چرا که رشد قارچ‌ها در پوشال و تنفس آن منجر به تشدید آلرژی می‌شود. بینی‌تان را با سرم نمکی شست‌وشو دهید: برای باز ماندن راه‌های هوایی شست‌وشوی بینی خیلی می‌تواند کمک‌کننده باشد.

خوراکی‌هایی که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

یکی از داروهای خانگی برای درمان آلرژی فصلی، کورستین است که یکی از تاثیرگذارترین داروها به شمار می‌رود، داروهای کورستین یکی از انواع فلاونوییدهاست که بیشتر در سبزیجات و میوه‌ها پیدا می‌شود، یکی از مزیت‌های مهم و اصلی کورستین این است که فلاونوییدهای آن مقدار زیادی آنتی اکسیدان دارد. بنابراین مزیت، کورستین همچنین توانایی تقویت کردن سیستم ایمنی بدن را هم دارد و می‌تواند به این بخش مهم بدن بسیار کمک کند.


  پیاز:   پیاز یکی از مواد غذایی غنی از کورستین است. پیاز مثل سیر، حاوی ترکیبات آلسیین آلی است. علاوه بر مزیت کورستین موجود در پیاز، جنبه مواد غذایی بسیار زیادی هم دارد که می‌تواند در جلوگیری از بیماری‌های قلبی، افزایش سیستم ایمنی بدن و تنظیم فشار خون مناسب باشد.


 چغندر قند:   چغندر قند حاوی ویتامین A،C و B٦ است و منبع خوبی از کورستین، فولات، فیبر، زاکسنتین، لووتیوم و انواع مختلفی از مواد معدنی است که برای سلامتی بسیار تاثیرگذارند. تمام این مزیت‌ها درنهایت به بهبود سیستم ایمنی بدن بسیار کمک می‌کنند.


  بلوبری:   یکی از میوه‌هایی است که غنی از آنتی اکسیدان‌هایی مثل آنتوسیانین‌ها، کورستین و کومپفرول است. بلوبری همچنین حاوی بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی مثل آهن، کلسیم، روی و ویتامین K و C است.
 کلم بنفش:   کلم بنفش مثل گل‌کلم و کلم، شامل یک ترکیب گوگردی است. ترکیب گوگردی دارای بسیاری از آنتوسیانین‌ها، فلاونوییدها، کاروتنوییدها و دیگرآنتی اکسیدان‌هاست.گل کلم هم فیبر و ویتامین K دارد


 تمشک: تمشک هم یکی از میوه‌‌هایی است که آنتی اکسیدان بالایی دارد؛ مثل کورستین، ویتامین C، فیبر، لوتیین، زاکسنتین، پتاسیم و منیزیم. تمشک به‌عنوان یکی از میوه‌های خنثی‌کننده رادیکال‌های آزاد شناخته می‌شوند.


 هویج بنفش:   همانند گل کلم بنفش، این رنگ هویج بنفش از آنتوسیانین موجود در آنها ایجاد و تولید می‌شود. هویج دارای سطح بالایی از کورستین، بتا کاروتن و ویتامین A است .


 ماست: به طور کلی هر ١٠٠ گرم ماست حاوی ١٠٠ کیلوکالری، ٣ گرم پروتیین، ١٢٥ میلی گرم کلسیم و بسیاری از ویتامین‌هاست که می‌تواند مواد معدنی مورد نیاز بدن را فراهم و تأمین کند. از سویی دیگر، تخمیر ماست برخی از باکتری‌ها را حاوی  است که آنزیم پروتئاز را تشکیل می‌دهند که برای روده بسیار مفید است و به سیستم گوارش کمک می‌کند. به‌طور کل باکتری‌های مفید به تحریک دستگاه گوارش به هضم، افزایش اشتها و افزایش جذب مواد مغذی کمک می‌کند


 قارچ:  قارچ به‌عنوان یک ماده غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان‌کننده خانگی برای بیشتر بیماری‌ها ازجمله آلرژی فصلی استفاده می‌شود. قارچ بدن را با کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و ویتامین‌های خاصی مثل تیامین (B١)، ریبوفلاوین (B٢)، نیاسین (B٣)، اسید آسکوربیک (ویتامین (C  تامین می‌کند.


 اسیدهای چرب امگا ٣:   یکی از بهترین مواد غذایی که حاوی این ماده مغذی است، روغن ماهی است که در کاهش التهاب، بهبود ترکیب خون و همچنین در سیستم ایمنی نقش دارد. روغن ماهی باعث افزایش رشد مغز، محافظت از قلب و عروق، مبارزه با سرطان، افسردگی، اختلالات روده و آرتریت می‌شود و همچنین توانایی مهار کردن برخی بیماری‌ها مانند آلرژی‌های فصلی را هم دارد.


 آب پرتقال: ویتامین C یکی از داروهای شناخته شده خانگی برای درمان آلرژی فصلی است و در تقویت سیستم ایمنی بدن نیز بسیار موثر است. ویتامین C به جلوگیری از سرطان، کاهش آلرژی‌ها، تولید هورمون‌های ضد استرس و محافظت از بدن کمک می‌کند.


 تخم‌مرغ آب‌پز:  مقدار مناسب ویتامین D٣ می‌تواند به شما در جلوگیری از بسیاری از بیماری‌ها مانند سرماخوردگی و سرطان کمک کند. ویتامین D٣ به عنوان یکی از مواد غذایی شناخته شده است که از سیستم ایمنی بدن محافظت می‌کند و همچنین نقش مهمی در درمان آلرژی‌های
فصلی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha