دوشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۱
کد خبر: 26870
سلامت نیوز : رئیس اداره مالاریا وزارت بهداشت گفت: برنامه وزارت بهداشت از ریشه كنی مالاریا به كنترل این بیماری تغییر كرده و در زمان حاضر سالانه كمتر از 4 هزار نفر در كشور به این بیماری مبتلا می‌شوند كه 90 درصد آن در استان‌های كرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان است.

به گزارش فارس، احمد رئیسی، اظهار داشت: مالاریا از بیماری‌های شناخته شده و بومی كشور طی سال‌های بسیار دور است و در حدود 65 سال پیش، سالانه 30 درصد از جمعیت كشور به این بیماری مبتلا می‌شدند.

وی افزود: در آن زمان با همكاری مجامع بین‌المللی، نسبت به راه‌اندازی برنامه ریشه‌كنی مالاریا در كشور اقدام شد و این امر از طریق راه‌اندازی انستیتو مالاریولوژی كه در دانشگاه فعلی علوم پزشكی تهران واقع شده بود، تاسیس اداره ریشه كنی مالاریا در سال 1328 عملی شد.

رئیسی ادامه داد: در آن سال‌ها مرگ و میر بر اثر مالاریا در حدود 200 هزار مورد در سال و میزان ابتلا قریب به 3 میلیون در كشور بوده است و به جز كویر مركزی ایران در همه مناطق مالاریا به عنوان یك بیماری بومی شناخته می‌شد.

رئیس اداره مالاریا وزارت بهداشت با بیان اینكه فعالیت‌های گسترده جهانی، منطقه‌ای و ملی، موارد بومی مالاریا را در كشور محدود كرده است، خاطرنشان كرد: با انجام این فعالیت میزان ابتلا در كشور از 3 میلیون مورد به حدود 100 هزار مورد در سال 70 كاهش پیدا كرد و به همین دلیل برنامه وزارت بهداشت از ریشه‌كنی به كنترل تغییر جهت پیدا كرد.

رئیسی گفت: برنامه حذف مالاریا از سال 88 در كشور آغاز به كار كرد و هدف از اجرای این برنامه توقف انتقال محلی بیماری یا به عبارتی به صفر رساندن موارد بومی این بیماری است.

وی افزود: با برنامه كنترل مالاریا، در حال حاضر موارد بومی مالاریا، 3 استان جنوب و جنوب شرقی كشور یعنی هرمزگان، كرمان و سیستان و بلوچستان محدود شده و سالانه بیش از 90 درصد از موارد مالاریای كشور در این 3 استان گزارش می‌شود.

رئیسی با اشاره به اینكه در سال 88 برای اولین بار طی 65 سال اخیر موارد مالاریای گزارش شده كشور به زیر 10 هزار نفر كاهش یافته گفت: در سال گذشته موارد ابتلای این بیماری 3 هزار و 16 مورد گزارش شده است كه نیمی از موارد ابتلا عمدتاً در میان تبعه كشورهای همسایه، مناطق بومی یا افراد ایرانی كه در خارج از كشور مبتلا شده بودند است.

رئیس اداره مالاریای وزارت بهداشت درباره مرگ و میر این بیماری در كشور اظهار داشت: خوشبختانه بیماری مالاریا در كشور ما به لحاظ مرگ و میر از بار بسیار پایینی برخوردار بوده و به طور متوسط سالانه 1 تا 2 مورد و در بعضی از سال‌ها هیچ موردی از موارد مرگ مالاریا طی ده سال اخیر گزارش نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha