معاینه فنی خودروها می‌تواند منجر به کاهش 25 درصدی آلودگی هوا در تهران شود. اما اکنون سه سال به بی نیازی خودروهای نو به معاینه فنی، افزوده شده است

سلامت نیوز : معاینه فنی خودروها می‌تواند منجر به کاهش 25 درصدی آلودگی هوا در تهران شود. اما اکنون سه سال به بی نیازی خودروهای نو به معاینه فنی، افزوده شده است
راه حل دم دستی مقابله با آلودگی جا خوش کرده تهران، معاینه فنی خودروهاست که به عنوان یک مانع بین المللی برای کنترل آلودگی هوا، سالهاست استفاده می شود. اما درحالی که خودروهای ایرانی تا دو سال پس از تولید می توانستند بدون برگه معاینه فنی تردد کنند، اکنون در قانون جدید راهنمایی و رانندگی سن معاینه فنی، به 5 سال افزوده شده است. چیزی که با مخالفت شهرداری تهران و سازمان محیط زیست مواجه شده است.

صدرالدین علیپور، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران دراین باره به ایسنا گفته است: معاینه فنی خودروها یکی از محورهای اصلی طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران است. افزایش زمان معاینه فنی خودروها از دو به پنج سال در قانون جدید راهنمایی و رانندگی در تشدید آلودگی هوای کلانشهرها به ویژه تهران تأثیر جدی خواهد داشت.

به گفته او معاینه فنی خودروها می‌تواند منجر به کاهش 25 درصدی آلودگی هوا در تهران شود.

همچنین علی محمد شاعری، قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست که این روزها دلایل زیادی برای حضور در رسانه ها دارد، گفته سازمان محیط زیست پیشنهاد داده بود است نهایتا یک سال به سن معاینه فنی افزوده شود. او به ایسنا می گوید: نظر سازمان حفاظت از محیط زیست در مورد مدت لازم برای معافیت معاینه فنی خودروهای نو در قانون جدید سه سال بوده است. سازمان حفاظت محیط زیست قبل از تصویب این قانون نظرات خود را به مجلس شورای اسلامی اعلام کرده بود اما به نظر می‌رسد پیشنهاد نیروی انتظامی در مورد مهلت پنج‌ساله معاینه فنی مورد تصویب قرار گرفته است. از نظر ما دوسال در قانون قبلی برای معافیت معاینه فنی کم و پنج سال زیاد است و ما در مورد مهلت سه ساله تاکید داشتیم.

دیروز ، یکشنبه، 4 اردیبهشت 90 اعلام شد ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران به عنوان آزمایشگاه معتمد محیط زیست در ارتباط با سنجش آلایندگی خودروها شناخته شده و به زودی گواهی نامه مربوطه نیز صادر خواهد شد.

کتال محسنی، مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست که این همکاری را با شهرداری شروع کرده است، می گوید 80 درصد آلودگی هوای کلانشهرها از تردد خودروها ناشی می‌شود، او با انتقاد از افزایش زمان معانیه فنی خود را از دو به پنج سال به ایسنا گفت: این مصوبه یک مصوبه زیست‌محیطی نیست. سازمان حفاظت محیط زیست اعتقاد دارد که خودروها باید هرساله نسبت به اخذ گواهی معاینه فنی اقدام کنند.

او همچنین از پیگیری سازمان حفاظت محیط زیست برای اصلاح قانون جدید راهنمایی و رانندگی خبر داد.
منبع:خبرآنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha