چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵
کد خبر: 268756

بارداری زمان بسیاری از تغییرات آناتومی و فیزیولوژیک است. جسم زن باردار نه تنها باید جنین را احیا و نگهداری کند، بلکه باید با وضعیت بدن جدید و تغییرات هورمونی سازگار باشد.

چگونه از درد پشت در بارداری کم کنیم؟

سلامت نیوز-*دکتر سمیه ادایی: بارداری زمان بسیاری از تغییرات آناتومی و فیزیولوژیک است. جسم زن باردار نه تنها باید جنین را احیا و نگهداری کند، بلکه باید با وضعیت بدن جدید و تغییرات هورمونی سازگار باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران بانو، جای تعجب نیست که این تغییرات سیستم اسکلتی عضلانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد که می‌تواند مشکلات مختلفی مانند درد‌های مفصلی گسترده، درد پشت، جداشدن استخوان‌های لگن، پوکی استخوان و التهاب تاندونی ایجاد کند. یکی از شایع‌ترین شکایت‌ها در دوران بارداری احساس درد در ناحیه کمر و یا پایین پشت است.60 درصد زنان حامله در طی بارداری از درد پشت (از زیر دنده به پایین) شکایت دارند. در این مقاله سعی می‌کنیم به نکاتی درباره پیشگیری از درد پشت و همچنین درمان‌های غیردارویی درد پشت بپردازیم.
   کفش‌های با پاشنه کوتاه (اما نه صاف) را برای پشتیبانی قوس کمر بپوشید.
   در هنگام بلند کردن اجسام سنگین ازدیگران کمک بگیرید.
    اگر تختتان بیش از حد نرم است، یک صفحه بین تشک و فنر تخت خواب قرار دهید.
   در حین بلند کردن اجسام، به سمت پایین چمباتمه بزنید، زانوها را خم کنید و پشت را مستقیم نگه دارید.
   ازصندلی‌هایی با پشتی حمایتی مناسب استفاده کنید و یا از یک بالش کوچک برای پشتیبانی کمراستفاده کنید.
   در هنگام خواب به پهلو بخوابید و بین زانوها یک بالش کوچک قرار دهید.
   نقاط دردناک را در معرض حرارت، یا سرما قرارداده یا ماساژ دهید.
علاوه بر این، اگر لازم باشد برای مدت طولانی بایستید یا بنشینید، بهتر است به خود استراحت بدهید و یا برای کم کردن فشار روی کمر، یک پا را روی یک چهارپایه کوچک قرار بدهید.
راههای مختلفی برای مدیریت درد وجود دارد:
   استراحت - دوره‌های استراحت با خم کردن لگن و زانو می‌تواند قوس کمر را معکوس کند و موقتاً درد را کاهش دهد. زن باردار باید در موقعیت خوابیده به پهلو قرار بگیرد و زانوها و لگن خم شود. یک بالش می‌تواند برای حمایت از وزن رحم یا بین زانو برای کاهش بار مکانیکی در پشت استفاده شود.
   ورزش - شواهد موجود نشان می‌دهد که ورزش در کاهش درد پشت همراه با بارداری مفید است. تمرین‌های خم‌کننده پشت(flexion)عضلات شکم را تقویت می‌کند و قوس کمر را کاهش می‌دهد، در حالی که ورزش هایextension ماهیچه‌های کنار مهره‌ای را تقویت می‌کند.
پیاده روی به طور عمومی برای گرفتگی عضلات قدام ران تجویز می‌شود.
   طب مکمل - نمره درد ناگوار برای زنان مبتلا با انجام طب سوزنی بر اساس برخی تحقیقات کاهش یافته است. با این حال، تنوع در مدت درمان، سن حاملگی هنگام درمان و گروه‌های کنترل، توانایی نتیجه‌گیری قطعی یا توصیه‌های عملی را محدود می‌کند. در همان بررسی‌ها، روش کایروپراکتیک با کاهش درد همراه نبود، در سایر تحقیقات به نظر می‌رسد طب سوزنی مفید‌تر از فیزیوتراپی است، اما هر دو می‌توانند مؤثر باشند. علاوه بر این، برنامه‌های ورزشی مبتنی بر آب اثرات مفیدی را در برخی از زنان نشان داده است.

*متخصص زنان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha