سیلابی که در یک‌ماه گذشته بسیاری از استان‌های کشور را درگیر خود کرده است خسارت‌های مادی فراوانی به جا گذاشته، اما از سوی دیگر از لحاظ روانی نیز هموطنان را تحت فشار شدید قرار داده است.

زندگی روی موج آب

سلامت نیوز:سیلابی که در یک‌ماه گذشته بسیاری از استان‌های کشور را درگیر خود کرده است خسارت‌های مادی فراوانی به جا گذاشته، اما از سوی دیگر از لحاظ روانی نیز هموطنان را تحت فشار شدید قرار داده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،نگرانی بابت از دست دادن خانه و کاشانه یا زمین‌های کشاورزی و حتی از دست دادن عضوی از خانواده از یکسو و نگرانی درباره فردای زندگی در شرایط دشوار اقتصادی از جمله مواردی است که هموطنان سیل‌زده را به‌شدت نگران کرده است. اگرچه در روزهای اخیر نیز حضور نیروهای جهادی برای کمک‌رسانی به مردم آسیب‌دیده بسیار قابل توجه بوده است، اما از این مرحله به بعد باید مسوولان به فکر اقداماتی در راستای بازآفرینی روحیه و زندگی شهروندان باشند.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته در نخستین نشست جلسه شورای فرهنگ عمومی پیشنهاد داده است که «کارگروه رسیدگی به امور فرهنگی مناطق سیل‌زده» تشکیل شود. آقای سیدعباس صالحی همچنین با اشاره به اقداماتی که در مناطق سیل‌زده انجام شده، گفته است:
در گزارش‌های مطرح‌شده، دستگاه‌ها اقدامات خوبی در این مناطق انجام داده‌اند، اما با توجه به این که دستگاه‌ها در حوزه فرهنگی هم باید اقدامات شایسته‌ای داشته باشند نیاز است که هم‌افزایی وجود داشته باشد تا همه دستگاه‌ها در یک محل متمرکز نشده و در مناطقی که نیاز بیشتری احساس می‌شود، خدمت‌رسانی انجام شود.


به گفته رییس شورای فرهنگ عمومی کشور حیطه‌های مختلفی در حوزه فرهنگی محض یا حوزه‌های اجتماعی وجود دارد که دستگاه‌های فرهنگی در آن مسوولیت دارند و باید با هم‌افزایی در مراحل پیشگیرانه، حین بحران و پسابحران با برنامه‌ریزی‌های مختلف ایفای نقش کنند.

صالحی با اشاره به اقدامات وزارت متبوعش در زمینه حادثه سیل اخیر در مناطقی از کشور گفت: لازم است رؤسای سازمان‌های حج و زیارت، اوقاف و امور خیریه، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه اقدامات فرهنگی در قبال حادثه سیل در این کارگروه حضور داشته باشند.


 تلاش برای شادابی کودکان سیل‌زده
کودکان و زنان از آسیب‌پذیرترین گروه‌های جامعه در شرایط بحران هستند. البته زنان از لحاظ جسمی توانایی بیشتری در مقایسه با کودکان دارند اما کودکان از نظر روحی و جسمی آسیب‌پذیرترند. این امر موجب شده است که نهادهای اجتماعی نیز برای شادابی روحیه کودکان اقداماتی را انجام دهند. آقای تقی رستم‌وندی، رییس سازمان امور اجتماعی کشور در این باره گفته است: براساس گزارش‌های بهزیستی ۱۷مهدکودک سیار در مناطق سیل‌زده مشغول فعالیت‌اند.


وی همچنین درباره اینکه آیا نهادهای متولی به کودکانی که درحادثه اخیر در کشور آسیب دیده‌اند به صورت خاص و ویژه توجه و رسیدگی می‌کنند یا خیر، تمام نهادهای متولی به این موضوع توجه می‌کنند. در گزارشی از بهزیستی تاکنون ۱۷مهدکودک سیار مشغول فعالیت در مناطق سیل‌زده هستند و فعالیت آن‌ها به‌گونه‌ای است که به‌دلیل مشکلات زیاد حتی بچه‌هایی که سن آن‌ها از سن مهدکودک نیز بالاتر است را تحت پوشش قرار می‌دهند.

رییس سازمان امور اجتماعی کشور با اشاره به اینکه دستگاه‌های مربوطه در تلاش برای ایجاد فضاهای بانشاط در محل استقرار کودکان هستند، گفت: به‌طور مثال گروه‌های جهادی فرهنگی در تلاشند کودکانی را که پدران‌شان در محل حادثه مانده و مادر و کودک به مناطق دیگری منتقل شده‌اند تحت حمایت قرار دهند. همچنین در منطقه آق‌قلا نیز طلاب جهادی و کسانی که فعالیت‌های جهادی انجام می‌دادند درصدد ایجاد فضاهای بانشاط برای کودکان بودند، زیرا این فضاها می‌تواند در کاهش آسیب‌های روانی کودکان مفید باشد.


رییس سازمان امور اجتماعی کشور در پاسخ به این سؤال که آیا نظارتی بر محل نگهداری افراد سیل‌زده خصوصاً کودکانی که آسیب‌پذیرند صورت می‌گیرد، گفت: تمامی کمیته‌های ستاد مدیریت بحران در این زمینه اشراف دارند و این موضوعات را پیگیری می‌کنند. آن‌ها همچنین اطلاعاتی را از روستاهای دورافتاده و اینکه چه کمک‌هایی باید به چه تعداد روستا انجام شود در اختیار دارند؛ به عبارت دیگر مدیریت بحران تا جایی که توانسته در حال گسترش اقداماتش است.

این اقدامات در حالی صورت گرفته است که به نظر می‌رسد اگر گروه‌ها و شخصیت‌های هنری و آشنا از سوی کودکان همانند عموپورنگ بتوانند در مناطق سیل‌زده به سراغ کودکان رفته و برای آن‌ها برنامه اجرا کنند می‌توانند در ارتقای روحیه و شادابی بین کودکان مؤثر باشند. این امر بعد از زلزله کرمانشاه تجربه شد که موفق هم بود.

تیم‌های سلامت در محل‌های اسکان سیل‌زدگان هستند
 یکی از مهم‌ترین نکات دیگر در زمینه کمک به سیل‌زدگان بحث سلامت و بهداشت عمومی در منطقه سیل‌زده است. سیلاب موجب شده است که فاضلاب در برخی مناطق با آب همراه شده و موجب اشاعه بیماری‌های عفونی شود. همچنین حضور حیوانات گزنده چون مار و عقرب نیز می‌تواند برای هموطنان سیل‌زده خطرناک باشد.

این در حالی است که با توجه به افزایش دما بخصوص در مناطقی چون لرستان و خوزستان احتمال بروز برخی بیماری‌های فصلی وجود دارد. البته برای این مسأله هم تمهیداتی اندیشیده شده است. رییس مرکز بهداشت خوزستان در این باره گفته است: در سیل اخیر نیز با هدف به حداقل رساندن عوارض و پیامدهای سیلاب بر سلامت مردم، فعالیت‌های خود را آغاز کردیم.

به‌ویژه آن که با گروه‌های خاصی نظیر مادران باردار، کودکان، سالمندان و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن مواجهیم که باید تحت مراقبت ویژه قرار می‌گرفتند که به همین منظور، ۷۲تیم سلامت متشکل از پزشک، ماما و کارشناس بهداشت محیط و بیماری‌ها در محل‌های اسکان سیل‌زدگان به صورت دائمی یا سیار استقرار دارند.


دکتر سید‌مهدی حسینی‌زاده همچنین یادآور شد: تاکنون بیش از ۶۶۲مادر باردار، ۴۵۴۷کودک و ۱۴۵۱سالمند به اردوگاه‌های سیل‌زدگان و مکان‌های امن منتقل و تحت مراقبت‌های بهداشتی و درمانی قرار گرفته‌اند. معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: از زمان وقوع سیلاب تاکنون به بیش از ۲۵۸۴۴نفر خدمات بهداشتی و درمانی شامل ویزیت، خدمات مامایی و پرستاری، تزریقات و... ارائه شده است. حسینی‌زاده تأکید کرد: با توجه به لزوم رعایت بهداشت فردی در محل‌های اسکان به منظور پیشگیری از شیوع بیماری‌های واگیر، به حدود ۱۵هزار نفر از افراد ساکن در اردوگاه‌ها به‌صورت چهره‌به‌چهره آموزش خودمراقبتی داده شده است که این امر با توجه به اهمیت موضوع، همچنان ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha