دوشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۰
کد خبر: 26878

پزشكان سوئیسی می‌گویند آزمایشات روی گونه‌ای از میمون‌ها نشان می‌دهد كه این حیوانات به دلیل داشتن نوعی پروتئین در برابر ویروس اچ ‌آی‌ وی مقاوم هستند.

سلامت نیوز :پزشكان سوئیسی می‌گویند آزمایشات روی گونه‌ای از میمون‌ها نشان می‌دهد كه این حیوانات به دلیل داشتن نوعی پروتئین در برابر ویروس اچ ‌آی‌ وی مقاوم هستند.

به گزارش ایسنا، این پزشكان معتقدند مطالعه بیشتر روی نحوه عملكرد این پروتئین می‌تواند جنبه‌های جدیدی را برای درمان بیماری ایدز در انسان‌ها فراهم سازد.

این پروتئین سلولی كه TRIM5 نام دارد به محض ورود ویروس به داخل سلول آن را تحت كنترل می‌گیرد و از تكثیر ویروس جلوگیری می‌كند.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، این متخصصان خاطرنشان كردند هنوز مكانیزم دقیق استفاده از این پروتئین برای جلوگیری از فعالیت ویروس ایدز در بدن انسان و متوقف ساختن تكثیر آن به خوبی شناخته نشده است و باید مطالعات و آزمایشات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد. مكانیزم دفاعی پروتئین TRIM5 در برابر ویروس اچ ‌آی ‌وی كه عامل بیماری ایدز است توسط متخصصان علوم پزشكی دانشگاه‌های ژنو و زوریخ شناسایی شده است.

این متخصصان نشان دادند كه اگر TRIM5 به ویروس اچ‌ آی ‌وی آلوده شود بلافاصله یك واكنش ایمنی از خود نشان می‌دهد و بنابراین می‌توان آن را یك حسگر ویروس ایدز در سیستم ایمنی طبیعی بدن دانست.

پزشگان می‌گویند: برخلاف سیستم ایمنی سازگار كه فقط در صورت مواجهه با یك عامل بیماری‌زای خاص فعال می‌شود، سیستم ایمنی طبیعی قادر است به محض تماس با این عوامل آنها را ریشه‌كن كند.

به گفته متخصصان؛ انسان‌ها هم دارای یك پروتئین TRIM5 هستند، اما در بدن انسان این پروتئین برای مقابله با ویروس ایدز تأثیر كمتری دارد.

به گزارش ایسنا، ایدز یك بیماری ویروسی است كه عامل انتقال آن ویروس اچ‌ آی ‌وی می‌باشد كه پس از ورود به بدن به تدریج سیستم دفاعی بدن را مختل می‌سازد. به طوری كه فرد طی سال‌ها به انواع عفونت‌ها و سرطان‌ها مبتلا شده و در نهایت می‌میرد. از زمانی كه فرد به ویروس این بیماری مبتلا می‌شود تا زمانی ‌كه علایم آن بروز كند ممكن است بیش از 10 سال طول بكشد. در این مدت فرد سالم است و قادر خواهد بود كه به كار و فعالیت روزانه خود ادامه دهد اما در این شرایط بیماری را هم می‌تواند منتقل كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha