برخی پژوهش ها نشان داده اند که آنزیمی مشابه که بدن برای کنترل سطوح انسولین استفاده می کند، به تخریب پلاک آمیلوئید که در مغز شکل گرفته و موجب بیماری آلزایمر می شود نیز کمک می کند.

تاثیر دیابت درمان نشده بر مغز

سلامت نیوز:برخی پژوهش ها نشان داده اند که آنزیمی مشابه که بدن برای کنترل سطوح انسولین استفاده می کند، به تخریب پلاک آمیلوئید که در مغز شکل گرفته و موجب بیماری آلزایمر می شود نیز کمک می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران، یکی از ترسناک‌ترین مواردی که درباره دیابت نوع 2 می توان مد نظر قرار داد، این است که افراد بسیاری از ابتلا به این بیماری آگاه نیستند. به عنوان مثال، بنابر گزارش انجمن قلب آمریکا، بیش از 7.6 میلیون شهروند این کشور به دیابت تشخیص داده نشده مبتلا هستند.

به گزارش  "ایزی هلث آپشنز"، درصورت عدم آگاهی از ابتلا به دیابت، اقدامی برای درمان این بیماری نیز انجام نداده و نتایج خوبی از دیابت مدیریت نشده حاصل نخواهد شد. این بیماری می تواند آسیب جدی به بدن، به ویژه اندام های کلیدی مانند مغز وارد کند.

در حقیقت، برخی پژوهش ها نشان داده اند که آنزیمی مشابه که بدن برای کنترل سطوح انسولین استفاده می کند، به تخریب پلاک آمیلوئید که در مغز شکل گرفته و موجب بیماری آلزایمر می شود نیز کمک می کند.

در صورت ابتلا به دیابت، بدن بیشتر این آنزیم را برای کنترل سطوح انسولین به کار می گیرد. این به معنای آن است که آنزیم زیادی برای از بین بردن پلاک آمیلوئید در دسترس نخواهد بود.

پس آگاهی از نیاز به مدیریت سطوح قند خون روشی مطمئن برای مقابله با بیماری آلزایمر و دیگر اشکال زوال عقل است. خوشبختانه خبرهای خوبی وجود دارند...

درمان دیابت روشی خوب برای پیشگیری از این بیماری مغزی ویرانگر است.


دیابت درمان نشده سرعت ابتلا به بیماری آلزایمر را تقریبا دو برابر افزایش می دهد

مطالعه ای جدید که در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی انجام شد، نشان داد که توسعه نشانه های بیماری آلزایمر در افراد مبتلا به دیابت درمان نشده 1.6 برابر سریع‌تر از افرادی بود که تحت درمان دیابت قرار داشتند.

پژوهشگران از داده های جمع آوری شده درباره 900 نفر که 55 ساله یا پیرتر استفاده کردند برای بررسی های خود استفاده کردند. این داده ها شامل نشانگرهای زیستی برای دیابت و بیماری عروقی، اسکن های مغزی، آزمایش های مایع نخاعی، و سطح عملکرد در آزمایش های حافظه بودند.

شرکت کنندگان بر اساس وضعیت دیابتشان به گروه های مختلف تقسیم شدند: 530 نفر دارای سطوح قند خون عادی بودند؛ 250 نفر به پیش دیابت مبتلا بودند؛ 54 نفر به دیابت نوع 2 درمان نشده مبتلا بودند، و 67 نفر درمان دیابت نوع 2 را پشت سر گذاشته بودند. سپس، پژوهشگران نتایج اسکن های مغزی و آزمایش های مایع نخاعی برای نشانه های اولیه بیماری آلزایمر را مورد بررسی قرار دادند.

در همین راستا، شواهدی از پلاک های آمیلوئید و گوریده های مغزی در اسکن های مغزی و آزمایش های مایع نخاعی افراد مبتلا به دیابت درمان نشده مشاهده شد.

به گفته پژوهشگران، این یافته ها بر اهمیت جدی گرفتن دیابت و دیگر بیماری های متابولیک و تشخیص زودهنگام آنها تا حد امکان تاکید دارند. بین افراد مبتلا به دیابت، تفاوت در آهنگ توسعه نشانه های زوال عقل و بیماری آلزایمر آشکارا با این که فرد تحت درمان قرار داشت یا خیر پیوند خورده بود.


آیا در مسیر ابتلا به دیابت نوع 3 قرار دارید؟

افراد بسیاری بیماری آلزایمر و دیگر انواع زوال عقل را «دیابت نوع 3» عنوان می کنند و مطالعه اخیر شواهد بیشتری برای پشتیبانی از این نام مستعار ارائه کرده است.

در حال حاضر، درمانی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد و افراد مبتلا به دیابت برای تنظیم سطوح قند و انسولین خون خود باید تغییرات سبک زندگی و مصرف دارو را مد نظر قرار دهند.

البته، برای مدیریت بیماری دیابت باید از ابتلا به این شرایط آگاه باشید. از نشانه های رایج دیابت که اغلب کمتر مورد توجه قرار گرفته یا ممکن است افراد آنها را با شرایط دیگر مرتبط بدانند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- تکرر ادرار

- احساس تشنگی شدید

- کاهش وزن بدون دلیل مشخص

- ضعف و خستگی

- بی حسی یا احساس سوزن سوزن شدن در دست ها و پاها

- تاری دید

- خشکی و خارش پوست

- روند کند بهبودی بریدگی ها و کبودی ها

- عفونت های مخمری و دستگاه ادراری مکرر

اگر ابتلا به بیماری دیابت در شما تشخیص داده شده، خبر خوب این است که افراد بسیاری توانسته اند از طریق رژیم غذایی و انجام ورزش شرایط را زیر کنترل خود درآورند. پژوهش های امیدوارکننده ای مرتبط با رژیم های غذایی کم کالری و روزه متناوب و تاثیر مثبت آنها بر دیابت وجود دارند.

طی یک مطالعه، شرکت کنندگان تنها طی هشت هفته و با دنبال کردن یک رژیم غذایی کم کالری موفق به معکوس کردن بیماری دیابت نوع 2 خود شدند. اما هر رژیم غذایی را که انتخاب می کنید، نباید مراجعه به پزشک و دریافت کمک از وی برای مقابله با دیابت و محافظت از مغز خود را فراموش کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha