«جوانان نسبت به دهه‌های قبل، دیرتر ازدواج می‌کنند، به طوری که سن ‌ازدواج دختران به حدود 24 سال و سن ازدواج پسران به بالای 27 سال رسیده است.»

برخی جوانان راه‌حل مشکلات اقتصادی را حذف ازدواج می‌دانند!

سلامت نیوز:«جوانان نسبت به دهه‌های قبل، دیرتر ازدواج می‌کنند، به طوری که سن ‌ازدواج دختران به حدود 24 سال و سن ازدواج پسران به بالای 27 سال رسیده است.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آفتاب یزد ،اینها سخنان حامد برکاتی، مدیر کل دفتر سلامت وزارت بهداشت است، افزایش سن ازدواج جوانان موضوعی است که در چند سال اخیر چشمگیر شده و کارشناسان بر این باورند که این موضوع آسیب‌ها‌ی اجتماعی زیادی را به همراه خواهد داشت؛ این در حالی است که شاهدیم قشری از جوانان به مجردی مطلق روی آورده‌اند و به طور کلی قصد ازدواج ندارند! این افراد که تعدادشان هم کم نیست به گفته پژوهشگران اغلب دهه شصتی هستند و در حال حاضر چهل سالگی را تجربه می‌کنند!

با این حال افزایش سن ازدواج که عوامل متعددی هم دارد تنها شامل کشور ما نمی‌شود و در حال حاضر شاهدیم که در خیلی از کشور‌ها‌ به ویژه کشور‌ها‌ی غربی و توسعه یافته سن ازدواج خیلی پیشتر از اینها افزایش یافته بود. برای بررسی این موضوع با علیرضا شریفی یزدی جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی به گفت‌وگو نشستیم.

 آماری که مسئولین اعلام کرده‌اند مربوط به کل کشور است!
این آسیب شناس معتقد است: «آماری که به عنوان آمار افزایش سن ازدواج مطرح می‌شود معدل آمار سن ازدواج در کشور است و این یعنی معدل سن ازدواج در مناطق مختلف کشور، روستاها، استان‌ها‌، کلانشهرها و حتی بالا دست و فرو دست یک شهر را شامل می‌شود.

این در حالی است که متاسفانه در کشور ما هنوز هم سالی 30 هزار ازدواج زیر 15 سال رخ می‌دهد و طبیعتا این موضوع آمار سن ازدواج را در کشور ما به صورت صوری کاهش می‌دهد! اگر بخواهیم یک کار درست پژوهشی انجام دهیم باید چند متغیر مهم را در نظر بگیریم تا سن ازدواج جوانان اعلام شود؛ یکی از این متغیر‌ها‌ بحث پایگاه اجتماعی افراد است یعنی باید دید جوانان قشر متوسط جامعه در حال حاضر در چه سنی ازدواج می‌کنند.

متغیر بعدی موقعیت جغرافیایی است،باید دید که شهر نشینی به ویژه در کلانشهر‌ها‌ چه تاثیری روی سن ازدواج جوانان دارد؟! متغیر بعدی هم تحصیلات است یعنی باید دید جوانان تحصیلکرده در چه سنی ازدواج می‌کنند؟! حقیقت امر این است که سن ازدواج در کلان شهرها و در قشر متوسط برای خانم‌ها‌ بالای 25 سال و برای آقایان بالای 30سال است. بنابر این آماری که مسئولین اعلام کرده‌اند مربوط به کل کشور است.»

 بیشترین آسیب معمولاشامل قشر متوسط جامعه می‌شود
او در ادامه تصریح کرد:«به این دلیل که قشر متوسط جامعه همیشه شاخص آن جامعه است، بنابر این بیشترین مشکل و آسیب هم معمولا شامل حال آنها می‌شود.

حتی اگر آماری که مسئولین از افزایش سن ازدواج می‌دهند را هم در نظر بگیریم باز با مواردی رو به رو می‌شویم که باید به آن‌ها‌ پرداخته شود، برای مثال بالا رفتن سن ازدواج به این دلیل که سبب می‌شود ازدواج‌ها‌ پخته تر و با عقلانیت بیشتری رخ دهد و چون شناخت افراد از یکدیگر بیشتر است، بنابراین میزان طلاق در بین این افراد کمتر از ازدواج‌ها‌یی است که در سنین پائین تر رخ می‌دهد. اگر از این منظر به آن نگاه شود افزایش سن ازدواج مشکلی نخواهد داشت. اما اگر از ابعاد دیگری به موضوع نگاه کنیم افزایش سن ازدواج مسلما آسیب‌ها‌یی را هم به همراه خواهد داشت.»

 ما در ابتدایی ترن مسائل مثل اشتغال و مسکن جوانانمان مانده ایم
این آسیب شناس اجتاعی تصریح کرد: « از طرف دیگر مشکلات ما با کشور‌ها‌ی غربی بسیار متفاوت است، برای مثال مشکلات اقتصادی در کشور‌ها‌ی دیگر به این شدتی که در کشور ما وجود دارد دیده نمی‌شود! ما در کشور مان در ابتدایی‌ترین مسائل مثل اشتغال و مسکن جوانانمان مانده ایم به همین دلیل هم نمی‌توان خیلی از مشکلات مثل این را با کشورهای دیگر مورد مقایسه قرار داد! نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد پلنی است که در کشور‌ها‌ی دیگر بسته به فرهنگ آن کشور برای جوانانشان در نظر گرفته می‌شود اما در کشور ما جایگزینی هم برای آن نداریم!

ما پلن و نقشه ای برای مواجه هبا این مشکلات نداریم
او افزود: «مشکلات ما برای افزایش سن ازدواج جوانان بیشتر از کشور‌ها‌ی غربی است و دلیل اصلی آن هم این است که ما پلن و نقشه ای برای مواجهه با این مشکلات نداریم، در کشور ما یک برنامه رسمی و منطقی برای جوانان طرح ریزی نمی‌شود در حالی که در سال 2015 رشد اقتصادی در کشور ما 6- بوده است!

بیکاری جوانان یکی از دم دستی ترین و ساده‌ترین مشکلات جوانان برای ممانعت‌شان از ازدواج است و ما شاهدیم که مسئولین حتی راه حلی برای این موضوع هم ندارند! با این مشکلات اقتصادی ما نمی‌توانیم خودمان را با کشور‌ها‌ی دیگر مقایسه کنیم و مشخصا جوانان اولین راه حلشان برای رفع مشکلات اقتصادی حذف گزینه ازدواج است! همان طور که در زوج‌ها‌ی جوان شاهدیم که برای کم کردن مشکلات اقتصادیشان اولین و تنها راه حلشان را نداشتن فرزند می‌دانند.

توقع بی‌جای خانواده‌ها‌یی که جوان دارند هم مزید بر علت شده است تا ما با یک پدیده ازدواج‌گریزی در بین جوانانمان رو به رو باشیم. این در حالی است که ما در حال حاضر با افزایش طلاق نیز رو به رو هستیم به طوری که در حال حاضر به ازای هر 5 ازدواج در کشور با یک طلاق رسمی مواجه هستیم و این آمار مناطق مختلف متفاوت است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha