دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۱

دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس از مصوبه اعطای هدیه ازدواج به دختران زیر ۲۰ سال خبر داد. هرچند ابراهیمی گفته «این‌گونه نیست که آن دختر می‌تواند ۱۰ یا ۱۳ ساله هم باشد.» اما به نظر می‌رسد مشکلات خاص «ازدواج در سن پایین» مختص کودکان نیست.

زیر پوست روابط، ازدواج و طلاق نسل جدید

سلامت نیوز:دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس از مصوبه اعطای هدیه ازدواج به دختران زیر ۲۰ سال خبر داد. هرچند ابراهیمی گفته «این‌گونه نیست که آن دختر می‌تواند ۱۰ یا ۱۳ ساله هم باشد.» اما به نظر می‌رسد مشکلات خاص «ازدواج در سن پایین» مختص کودکان نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ،در این شرایط تشویق برای ازدواج در سن پایین با اما و اگرهایی مواجه شده است. طیبه سیاوشی، نماینده مجلس از جمله مخالفان این طرح است. به گزارش فرارو، پروانه مافی، رئیس فراکسیون خانواده مجلس در مورد بازه سنی آمار طلاق در ۶ ماه ابتدایی سال گذشته گفت: «بالاترین میزان طلاق در گروه سنی زنان ۱۵ تا ۱۹ ساله رخ داده است که این میزان سی‌درصد کل زنان مطلقه را شامل شده است، و در مردان هم بیشترین طیف به افراد ۲۰ تا ۲۴ ساله مربوط می‌شود.»

همچنین روابط نسل جدید، تنها در چارچوب ازدواج دچار چالش نشده است. آنها حتی روابط عاطفی پایداری هم ندارند. در گفت‌وگو با مهدی مسلمی‌فر، روانشناس و روان‌درمانگر اختلالات جنسی و زناشویی، به بررسی مسائل مربوط به روابط عاطفی در سن پایین پرداخته شده است.

براساس آمار طلاق که برای شش‌ماه اول ۹۷ منتشر شد بالاترین میزان طلاق در گروه سنی زنان ۱۵ تا ۱۹ساله رخ داده است. چرا در این بازه سنی با آمار بالای طلاق مواجه‌ایم؟

میانگین سن ازدواج در کشور برای مردان حدود ۲۹ سال و برای زنان حدود ۲۴ سال است که سن مناسبی محسوب می‌شود. البته این آمار در کلان‌شهر‌ها متفاوت است. سن طلاق هم برای مردان ۳۰ تا ۳۴ سالگی و برای زنان ۲۵ تا ۲۹ سالگی است. بیشتر طلاق‌ها در سن ۱۵ تا ۲۴ سال اتفاق افتاده است؛ این یعنی ازدواج‌های زودهنگام، الکی، احساسی، نپخته و نابالغی که به‌دلایل مختلف مثلا درخواست‌های مکرر نوجوان یا فرهنگ منطقه رخ داده است.

توصیه ما این است زمانی که خانواده‌ها اجازه ازدواج رسمی به فرزندانشان می‌دهند، حداقل سن ۲۵ سالگی باشد. قبل از این سن را می‌توانند با صیغه، نشان‌کردن و... مدیریت کنند. البته ما حداقل سن ۲۵ سال را برای جامعه خودمان می‌گوییم؛ با وجود احترام به بنیان خانواده، ازدواج و اسلام، در جامعه ما آمار بالای طلاق برای ازدواج‌های زیر ۲۵ سال، چندسال است تکرار می‌شود.

روابط تینیجری با چه آسیب‌هایی مواجه است؟ چرا سن حداقل ۲۵ سال را برای جامعه ایران مناسب می‌دانید؟ جامعه ایران در این زمینه چه تفاوت ویژه‌ای دارد؟

برای جلوگیری از طلاق در این بازه سنی باید اجازه دهیم دختر و پسرها، دانشگاه و اجتماعی‌شدن را تجربه کنند؛ چون ایران مثل کشور‌های دیگر نیست که در مدرسه، مکان‌های دیگر دختر و پسر در کنار هم باشند.

دختر و پسر ایرانی وقتی وارد دانشگاه می‌شوند، تازه وارد یک‌سری فضا‌های اجتماعی می‌شوند.ما خانواده‌های کم‌جمعیت زیاد داریم که دختر پسر‌های‌های فامیل در مجاورت هم نبوده‌اند و روابط صمیمی نداشته‌اند. مهارت «کنارهم قرارگیری» چالشی است که در دانشگاه به وجود می‌آید. اما طلاق‌های در سن پایین را در مورد دانشجویان هم مشاهده می‌کنیم. ما جوانان را به ازدواج دانشجویی تشویق می‌کنیم و رژه آنها را در تلویزیون نشان می‌دهیم. ازدواج دانشجویی خوب، شریف، مقدس و پاک است، اما این آمار هم وجود دارد که زیر سن ۲۵ سال بدترین آمار طلاق را داریم. بعد از آن ۲۶ و ۲۷ و ۲۸ و... اینجا گر‌ه‌ای وجود دارد که باید بازشود.

حالا که جامعه ما فرهنگ متفاوتی با جوامع غربی دارد، چه راهکاری برای جلوگیری از طلاق در سن پایین وجود دارد؟

ما باید راهکاری برای جلوگیری از فروپاشی و این همه بی‌سامانی در روابط جوانان انتخاب کنیم. تفاوت‌های بسیاری در فرهنگ‌های مناطق مختلف کشور ما وجود دارد. باید متناسب با فرهنگ هر منطقه راهکار مناسبی پیدا کرد.این تفاوت اقلیم‌ها و تفاوت فرهنگ‌ها واقعی است. فرهنگ ازدواج را باید به شکل واقعی، بومی و به شکل ایرانی ـ اسلامی رواج دهیم. فرهنگ ازدواج باید متناسب با آمار‌ها و جامعه ایران پیاده شود. در غیر این‌صورت حتی اگر دلسوزانه هم رفتار کنیم، سیاست‌های ما کارآمد نخواهد بود.

تا اینجا در مورد مشکلات ازدواج و طلاق در سن پایین صحبت کردیم. اما به نظر می‌رسد نسل جدید حتی در روابطِ عاطفی هم پایداری ندارند. در جمع متولدین دهه ۷۰ و ۸۰ این ناپایداری‌ها دیده می‌شود.

بله؛ ما حتی در مساله رابطه متعهدانه بلندمدت هم دچار مشکل هستیم. ما حتی در رابطه عاطفی که پایدار باشد دچار چالش هستیم. نسل جدید در نگه‌داری روابط عاطفی ناموفق و عقیم هستند. این نسل آن‌گونه که باید مسائل را دقیق نمی‌بیند؛ دیدگاهی که مسیر او را به‌خوبی روشن می‌کند نیاز به بررسی و مطالعه دارد.

به جرات می‌توانم بگویم که بى‌اعتمادى و ناامیدی از تعهد در روابط عاطفی بلندمدت مشخصه بارز روابط امروزی است و شیوه تداوم رابطه عاطفی مهم‌ترین مهارتى است که نسل جدید به آموزش آن نیازمند است. نسل قدیم کمتر چنین مسائلی را می‌پذیرفت، اما نسل جدید راحت‌تر می‌پذیرد و می‌گوید «یک رابطه بود، شروع شد و قطع شد»! نسل جدید سطوح رابطه را بیشتر قبول دارد!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha