سلامت نیوز : مصرف بی رویه آنتی بیوتیكها به علت بروز عوارضی چون مسمومیتها همیشه منجر به سلامتی در فرد نمی شود.
 شاهین شادنیا متخصص سم شناسی و رئیس بخش I.C.U  مسمومیتهای بیمارستان لقمان حكیم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: مصرف بی رویه و خودسرانه آنتی بیوتیكها به علت بروز عوارضی به ویژه بروز مسمومیتهای خونی همیشه منجر به سلامتی در فرد نمی شود.

وی با تاكید بر اینكه مصرف آنتی بیوتیكها باید با تجویز پزشكان متخصص صورت گیرد و در غیر این صورت منجر به نابودی باكتریهای مفید نیز می شود گفت: بسیاری از افراد به ویژه هنگام سرماخوردگی به مصرف بی رویه آنتی بیوتیكها روی می آورند در حالی كه سرماخوردگی یك بیماری ویروسی است و با مصرف آنتی بیوتیك فقط فعالیت برخی از باكتریهای بیماری زا موجود متوقف می شود اما نكته اساسی این است كه با افزایش مصرف این گروه دارویی باكتریهای مفید موجود در بدن كه وظیفه تجزیه و تخریب غذا در سیستم گوارشی و تفكیك مواد مغذی را دارند از بین می روند.

 شادنیا با اشاره به اینكه در اثر نابودی باكتریهای مفید فرد دچار بیماری می شود اظهار داشت: برخی از باكتریهای مفید در بدن جزو باكتریهای ضروری محسوب می شوند كه فقدان و نابودی آنها تهدیدی جدی در مستعد كردن فرد در بروز بیماری های ناشی از نبود مواد مغذی در متابولیسم بدن و تضعیف سیستم ایمنی بدن دارد.

وی تصریح كرد: با از بین رفتن باكتری های طبیعی موجود در بدن باكتریهای آسیب رسان و پاتوژن خطرناكی در طی مصرف خودسرانه و یا نابه جای آنتی بیوتیكها جایگزین گروه باكتری های مفید می شوند كه در صورت بروز بیماری های عفونی در فرد خطر مقاومت دارویی را در فرد افزایش داده كه در این صورت درمان بیماری فرد بسیار مشكل می شود.

 شادنیا رئیس بخش مسمومیتهای I.C.U بیمارستان لقمان حكیم خاطر نشان كرد: یك سری از تركیبات شیمیایی هستند كه در صورت ورود به بدن فرد ممكن است دچار بیماری های عفونی شود كه در این صورت این متخصصان هستند كه در صورت تشخیص نوع عفونت فرد (میكروبی یا باكتریایی) نوع آنتی بیوتیك ویژه درمان بیماری را تعیین كند.

 وی تاكید كرد: هر بیماری عفونی و میكروبی مستلزم درمان با آنتی بیوتیك ویژه این بیماری است وهر انتی بیوتیكی را نباید در بروز هرگونه بیماری عفونی البته به طور خودسرانه و یا نا به جا مصرف كرد چرا كه بیماری های عفونی انواع مختلفی داشته و انتی بیوتیكها متفاوتی برای درمان آنها موجود است.

 گفتنی است، متاسفانه مصرف آنتی بیوتیكهایی كه دسترس به آنها كمی آسان تر است همچون اموكسی سیلینها، تتراسایكلین و سفالكسین ها در میان افراد افزایش یافته است كه در صورت مصرف مداوم می تواند منجر به بروز مسمومیت های خطرناكی در این خصوص شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha