اگرچه شدت سیلاب همانند روزهای اول نیست اما همچنان در خوزستان جریان دارد. البته در روزهای گذشته بخش‌هایی از استان‌های شرقی کشور نیز درگیر ماجرای سیلاب شده‌اند و همین سیلاب موجب پرآب شدن تالاب‌ هامون در سیستان‌و‌بلوچستان شده است.

بی‌توجهی به اطلس سیلاب کشور

سلامت نیوز:اگرچه شدت سیلاب همانند روزهای اول نیست اما همچنان در خوزستان جریان دارد. البته در روزهای گذشته بخش‌هایی از استان‌های شرقی کشور نیز درگیر ماجرای سیلاب شده‌اند و همین سیلاب موجب پرآب شدن تالاب‌ هامون در سیستان‌و‌بلوچستان شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،با این وجود سیلاب در گوشه جنوب غربی ایران خسارت‌های فراوانی به بار آورده است. بسیاری از زمین‌های کشاورزی و حتی نخلستان‌ها به زیر آب رفته‌اند. برخی جاده‌ها و راه‌ها نیز از دسترس خارج شده است. البته گروه‌های مردمی و دولتی همچنان در منطقه حضور دارند تا به هموطنان سیل‌زده کمک کنند. رییس جمهوری نیز در آخرین روز فروردین از 3 استان سیل زده بازدید کرد.

رییس‌ جمهوری اسلامی ایران روز شنبه در سفری یک‌روزه به استان‌های ایلام، لرستان و خوزستان از مناطق سیل‌زده بازدید کرد. حجت‌الاسلام حسن روحانی همچنین با برخی هموطنان سیل‌زده که در اردوگاه‌های ایجاد شده ساکن شده‌اند دیدار و گفت‌وگو کرد.

رییس‌جمهوری روز شنبه در جمع مردم روستای سیل‌زده شوره از توابع بخش ماژین در استان ایلام، با تأکید بر اهتمام دولت نسبت به جبران خسارت‌ها در مناطق سیل‌زده، گفت: مردم باید مطمئن باشند که دولت در کنار آن‌ها قرار دارد و خسارت‌ها با کمک مردم، نیروهای مسلح و امدادی جبران می‌شود.

روحانی با اشاره به اینکه برای تأمین لوازم منزل مردم نیز اعتباراتی مشخص شده است، گفت: باید تلاش کنیم تا به جای اعطای اعتبارات نقدی برای تهیه لوازم منزل، به مردم لوازم اساسی زندگی داده شود. رییس‌جمهوری گفت: دولت همچنین برای جبران خسارت کشاورزان و دامداران تصمیمات خوبی اتخاذ کرده است.

رییس‌جمهوری در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خوزستان هم اسکان مردمی را که منازل‌شان از سیل آسیب دیده در اولویت برنامه‌ها دانست و تأکید کرد: روند بازسازی مناطق آسیب‌دیده از سیل اخیر باید در حرکتی جهادی و با وحدت ملی و ایثار و فداکاری شتاب گیرد تا مردم این مناطق به‌سرعت از معضلی که با آن روبه‌رو هستند، نجات یابند.

روحانی تلاش، وحدت و همدلی مسوولان دستگاه‌ها و نهادهای مختلف و مردم را در حادثه سیل اخیر کم‌نظیر و افتخارآفرین توصیف کرد و گفت: تردید ندارم که ملت ایران از این آزمایش بزرگ کاملاً موفق و پیروز بیرون خواهد آمد و دولت نیز پابه‌پای مردم و با همه امکانات در مسیر رفع مشکلات مردم حرکت خواهد کرد.

روحانی همچنین برآورد خسارت‌ها و پرداخت آن‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن را مورد تأکید قرار داد و گفت: مردم باید بدانند که چقدر و چگونه خسارت‌های آ‌ن‌ها جبران می‌شود و اگر از این موضوع اطلاع داشته باشند، شرایط سختی را با امیدواری سپری خواهند کرد.

در روزهای اخیر برخی از جاده‌های استان خوزستان به‌دلیل سیلاب از دسترس خارج شده‌اند. یکی از این جاده‌ها مسیر اهواز به آبادان است. روز گذشته وزیر راه‌و‌شهرسازی نیز در حاشیه بازدید از این جاده که مسدود شده است، اخبار و اطلاعات جدیدی درباره خسارت‌های سیلاب و کمک به مردم خوزستان ارائه کرد. آنطور که آقای محمد اسلامی گفته است؛ انتظار می‌رود بازسازی منازل تخریب‌شده و آسیب‌دیده توسط بنیاد مسکن سریع‌تر آغاز شود و در بخش راه‌ها نیز اقدامات لازم بر اساس برنامه زمان‌بندی شده صورت گیرد.

وی تأکید کرد: ارزیابی و پرداخت خسارت وارده شده به مزارع و منازل شهری و روستایی خوزستان از برنامه‌های مهم ما در شرایط کنونی است. به گفته اسلامی هدایت آب از جاده‌های در معرض سیلاب در خوزستان به سمت تالاب‌ها، رودخانه‌های بزرگ و خلیج فارس از دیگر اولویت‌ها برای بازگشایی مسیرهای مسدود شده است.

البته وزیر راه‌و‌شهرسازی به این مسأله هم اشاره کرد که در خوزستان هنوز مرحله بازسازی راه‌ها آغاز نشده است، چرا که تا آب فروکش نکند نمی‌توان اقدامی در این خصوص انجام داد. این درحالی است که در روزهای اخیر برخی از پل‌ها و مسیرهای تخریب شده در استان لرستان از سوی دولت و سپاه بازسازی یا بازگشایی شده است.

وزیر راه‌و‌شهرسازی هم در این باره گفته است: در سایر استان‌هایی که در معرض سیل قرار گرفتند، بازسازی آغاز شده و جاده خرم آباد- معمولان- پلدختر که حدود 40کیلومتر آسیب جدی دیده در دست بازسازی قرار دارد. همچنین 10پل بزرگ در استان‌های لرستان و ایلام در حال حمل و نصب است تا مشکلات تردد مردم برطرف شود. وزیر راه‌و‌شهرسازی بیان کرد: برای جاده‌هایی که در خوزستان مسدود شده مسیرهای جایگزین پیش‌بینی شده است.

اسلامی، وزیر راه‌و‌شهرسازی درباره وضعیت جاده
اهواز- آبادان نیز گفت: این مسیر اکنون به صورت کامل زیر آب رفته و همکاران ما سعی دارند با 400دستگاه و ماشین‌آلات سبک و سنگین با هماهنگی ستاد مدیریت بحران خوزستان، مسیر آب را از این محل منحرف کنند. او بیان کرد: برای بازسازی منازل شهری و روستایی و کمک معیشتی استان‌های سیل‌زده اعتبارات لازم پیش‌بینی شده اما در خوزستان که هنوز در متن سیل قرار داریم نمی‌توانیم به صورت دقیق میزان خسارت‌ها و اعتبارات را پیش‌بینی کنیم .

وزیر راه‌و‌شهرسازی تأکید کرد: اولویت نخست ما بر اساس تصمیمی که در دولت اتخاذ شده حفظ جان مردم و ایمن‌سازی راه‌ها در استان خوزستان است. مردم خوزستان غیرتمندانه در کنار دستگاه‌های دولتی برای مهار سیلاب تلاش کردند و امید است با کاهش حجم آب بتوانیم اقدامات اولیه برای برآورد خسارت‌ها و نحوه بازسازی جاده‌های این استان را در دستور کار قرار دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha