دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۴

شاید تنها اقدام آموزشی که در مدارس کشور انجام می‌شود تا دانش‌آموزان را برای مواجهه با حوادث غیرمترقبه آماده کند، برگزاری گاه‌به‌گاه مانور زلزله باشد. کاربران فضای مجازی، تجربه‌ها و نظرات خود را درباره این موضوع با دیگران به اشتراک گذاشته‌اند.

مانور مدیریت بحران!

سلامت نیوز:شاید تنها اقدام آموزشی که در مدارس کشور انجام می‌شود تا دانش‌آموزان را برای مواجهه با حوادث غیرمترقبه آماده کند، برگزاری گاه‌به‌گاه مانور زلزله باشد. کاربران فضای مجازی، تجربه‌ها و نظرات خود را درباره این موضوع با دیگران به اشتراک گذاشته‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اطلاعات ،«حسام فاطمی» با به اشتراک گذاشتن عکس زیر نوشته است: «این پسر نوجوان در مانور زلزله، صندلی را برای دوست معلولش بلند کرده است تا از او محافظت کند. به جرأت می‌توانم بگویم هیچ دولتی به اندازه این کودک به‌ فکر معلولان نبوده است که اگر بود ۹۰ درصد معلولان خانه‌نشین نمی‌شدند.»


«یغما» که معمولا اتفاقات واقعی زندگی‌اش را با زبان طنز بیان می‌کند، نوشته: «یک‌بار در مدرسه‌مان مانور زلزله داشتیم، پنج نفر از پله‌ها افتادند و دست و پایشان شکست؛ یعنى اگر زلزله واقعی می‌آمد تلفات کمتر می‌شد!»

«میلاد فیضی» رسما در قالب خاطره، جوک گفته است: «یک‌بار در مدرسه مانور زلزله برگزار شد. هماهنگ کردند و گفتند وقتی زنگ خورد همه بروند زیر میز پناه بگیرند؛ زنگ را که زدند یکی از بچه‌ها بلند شد و دوید سمت در تا از کلاس بیرون برود. معلم گفت کجا می‌روی؟ دانش‌آموز جواب داد دارم می‌روم مادرم را نجات بدهم، چون در خانه تنهاست!»

در یکی از شهرها، مردم هنگام برگزاری مانور زلزله، هدف اصلی از این اقدام را فراموش کردند و به عزاداری برای مجروحان و کشته‌شدگان خیالی در مانور پرداختند!

همچنین سال گذشته پس از اعلام خبر تیراندازی در فرودگاه مهرآباد، یک مقام آگاه به ایسنا گفت که در این فرودگاه مانوری برای سنجش آمادگی نیروهای حفاظت به طور غافلگیرانه انجام شده که متأسفانه یکی از نیروهای حفاظت فرودگاه در این مانور از ناحیه سر مجروح شده و جان خود را از دست داده است.

با این حساب به‌نظر می‌رسد مانورهای برگزارشده نتوانسته‌اند چندان مفید و موثر واقع شوند و حتی خودشان گاهی منجر به ایجاد حادثه و آسیب‌دیدن افراد شده‌اند. برای همین موفق نشده‌اند آگاهی و آرامش لازم را در شهروندان ایجاد کنند.

از زمان وقوع زلزله پنج‌ریشتریِ دوسال پیش در تهران بسیاری از کاربران درباره وقوع زلزله‌ای با قدرت بالاتر در پایتخت و آماده‌نبودن زیرساخت‌ها و ضعف ستاد مدیریت بحران در برخورد با این واقعه محتمل ابراز نگرانی کرده‌اند.

«حسام‌الدین قاموس مقدم» نوشته است: «زلزله تهران، مانور و هشدار مهمی بود درباره اخلاق و رفتار ما پایتخت‌نشینان مدعی در شرایط بحران. درگیری فیزیکی در صف پمپ بنزین و نانوایی، صحنه‌هایی تکراری‌ بود که نشان می‌داد پایه‌های اخلاقی ما به مراتب بیشتر از بناها و ساختمان‌هایمان نیازمند مقاوم‌سازی است.»

کاربر «زکی‌پدیا» پس از وقوع زلزله در تهران خطاب به حسن روحانی نوشته: «آقای رییس‌جمهور، این هم یک مانور زلزله مجانی که اگر می‌خواستید برگزار کنید چندین میلیارد تومان خرجش بود. همه نقاط ضعف هم مشخص شده است. فکری برای روز زلزله بکنید.»

کاربر دیگری معتقد است: «در مانور زلزله تهران، همه رد شدیم. اگر کسی بخواهد زایمان کند یا کسی سکته کرده باشد، امکان رسیدن هیچ خودروی امدادی وجود ندارد. فقدان آموزش در این جور جاها خودش را نشان می‌دهد.»

«وحید آنلاین» نوشته است: «خبرنگار تلویزیون دارد با خانم‌های امدادگر مانور زلزله مصاحبه می‌کند. از یکی‌شان می‌پرسد داری چه کار می‌کنی؟ طرف می‌گوید دارم آش می‌پزم برای آنهایی که زیر آوار ماندند!»

نکته قابل‌توجه این است که ما نه‌تنها در مدارس به آموزش صحیح دانش‌آموزان برای رویارویی احتمالی با زلزله و سیل نمی‌پردازیم، بلکه احتمال دارد که مدارسمان دراثر بلایای طبیعی و غیرطبیعی تخریب شوند و دیگر نتوانند به کار آموزش همان دروس به‌ظاهر غیرکاربردی هم ادامه بدهند!

کاربری نوشته است: « مدارس ما مانور زلزله برگزار می‌کنند ولی تا حالا دیدید از سیل و راه‌های پیشگیری از خطراتش چیزی بگویند؟ بدون ذره‌ای خلاقیت در ارائه محتوا فقط چهار خط هشدار می‌دهند که شنیدنشان برای مردم عادی شده است.»

«یک معلم دهه‌هفتادی» با به‌اشتراک گذاشتن تصویری از یک کلاس که بعد از وقوع سیل در گل و لای فرورفته است نوشته: «ای کاش فقط همین یک کلاس بر گل نشسته بود اما افسوس که بخش اعظم نظام آموزشی ما سال‌هاست بر گل نشسته است!»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha