موضوع طرح ممنوعیت تحصیل پزشکان عمومی از جمله مباحثی است که مخالفان زیادی به همراه داشته است، اما به اعتقاد کارشناسان اجرای این طرح می‌تواند به تربیت پزشکان متخصص کمک شایانی کند.

پاسخ وزارت بهداشت به ۱۱ هزار امضای کمپین «ممنوعیت تحصیل پزشکان عمومی»

سلامت نیوز:موضوع طرح ممنوعیت تحصیل پزشکان عمومی از جمله مباحثی است که مخالفان زیادی به همراه داشته است، اما به اعتقاد کارشناسان اجرای این طرح می‌تواند به تربیت پزشکان متخصص کمک شایانی کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  فارس، اواخر فرودین ماه سال گذشته بود که سیدحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در اظهاراتی از سیاست وزارت بهداشت برای تغییر در روند ادامه تحصیل پزشکان عمومی خبر داد. بر اساس اظهارات میرزاده وزارت بهداشت در سیاست‌های جدید خود مد نظر دارد تا ادامه تحصیل پزشکی تا فوق تخصصی به صورت پیوسته نباشد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نداشتن ارتباط مستقیم پزشکان و متخصصان با مردم جامعه و خودداری این افراد از حضور در مناطق محروم پس از اتمام تحصیل را دلیل اتخاذ این تصمیم عنوان کرد.

به گفته عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات وزارت بهداشت این تصمیم مورد استقبال اعضای کمیسیون آموزش مجلس نیز قرار گرفته است و افراد پس از پایان مقطع پزشکی باید یک دوره خدمتی حداقل سه ساله بگذراند و با مردم و جامعه ارتباط داشته باشد و یافته‌های علمی خود را به صورت عملی به کار گیرد و بعد از آن به دوره تخصص بروند.

کمپینی با ۱۱هزار امضا

این اظهارات با واکنش گسترده طیف پزشکان عمومی مواجه شد، به طوری که دانشجویان و پزشکان با تشکیل کمپینی درخواست « طرح ممنوعیت تحصیل پزشکان عمومی» را در سامانه فارس من به ثبت رساندند، امضاهای این کمپین تنها در طرف مدت دو روز به عدد ۱۱ هزار رسید و حامیان این پویش اعتراض خود نسبت به طرح وزارت بهداشت مبنی بر عدم ادامه تحصیل پزشکان عمومی و تحصیل ‌آنها به مدت ۳ سال را اعلام کردند. مخالفان طرح ممنوعیت تحصیل پزشکان عمومی می‌گویند این طرح می‌تواند به فرار بیشتر مغزها و کاهش جمعیت پزشکان متخصص منجر شود اما از سوی دیگر وزارت بهداشت اعلام کرده این طرح را برای ارتباط هرچه بیشتر پزشکان با مردم و خدمت به مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته اجرایی خواهد کرد.

تشکیل این کمپین باعث شد تا خبرنگاران موضوع را از نمایندگان مجلس و مسئولان وزارت بهداشت پیگیری کرده و نظرات مخالفان و موافقان اجرای این طرح را جویا شوند.

نمی‌خواهیم پزشکان به خارج از کشور بروند

بشیر خالقی دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با خبرنگارما ، در این رابطه توضیح داد: همواره ادامه تحصیل برای پزشکان لازم است و در زمان‌های گوناگون حتی امتیازها و تشویق‌هایی داده‌ایم تا ادامه تحصیل پزشکان قطع نشود. مجلس همواره برای آموزش و ادامه تحصیل پزشکان مانعی نگذاشته و جزو برنامه‌های اصلی مجلس است که پزشکان ادامه تحصیل بدهند.

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در رابطه با طرح ممنوعیت ادامه تحصیل پزشکان عمومی،گفت: چند سال پیش قانونی وضع شد که از پزشکان برای ادامه تحصیل تعهد می‌گرفت که پس از پایان تخصص به اندازه دوران تحصیل یا دو برابر آن، در مناطق محروم به خدمت‌رسانی مشغول شوند. این طرح خوب بوده و امکان ادامه تحصیل هم برایشان میسر بوده است. می‌توان در این طرح نیز از پزشکان عمومی تعهد گرفت تا ضمن ادامه تحصیل به مناطق محروم هم خدمت کنند نه اینکه پس از سه سال تحصیل، از ادامه تحصیل محروم شوند. قطعاً وزارت بهداشت این گونه رفتار نخواهد کرد و مخالف ادامه تحصیل پزشکان نیست.

وی گفت: ما از مسئولین وزارت بهداشت می‌خواهیم که به مجلس بیایند و در رابطه با این تصمیمی که به تازگی گرفته‌اند توضیح دهند چرا که این افراد نخبگان جامعه هستند، جامعه به آنها احتیاج دارد و ما نمی‌خواهیم که آنها به خارج از کشور بروند. قطعاً وزارت بهداشت نیز در این طرح به دنبال محرومیت آنها از ادامه تحصیل نیست بنابراین می‌توان طرح‌هایی را پیشنهاد داد تا با این پزشکان عمومی مانند متخصصان رفتار کنند، تعهدی گرفته شود و اجازه داده شود که ادامه تحصیل را همراه با خدمت داشته باشند.

این طرح ناپختگی‌ زیادی دارد

سید مرتضی خاتمی نایب رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، با تأکید بر این مطلب که ما نیز مخالف طرح وزارت بهداشت بوده و این مسأله را با وزیر بهداشت در میان گذاشته‌ایم، اعلام کرد: قرار است از مسؤولان معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم بخواهیم که برای بررسی این موضوع در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی حاضر شوند. دلایل ما برای مخالفت با این طرح روشن است چرا که بر خلاف تصوری که مسؤولان آموزشی دارند بنده به عنوان کسی که سال‌ها تجربه مرکز توزیع پزشکان را داشته‌ام این را گفته‌ام که دوستان دلیل اصلی کمبود پزشکان را در طرح استریت جستجو نکنند بلکه دلیل کمبود پزشک، در جاهای دیگر است.

وی گفت: معافیت‌های گوناگونی که درست کرده‌ایم و همچنین استفاده کمتر از نیروهای سرباز به عنوان پیا‌م‌‌آور بهداشت در مناطق محروم از جمله مواردی است که کمبود پزشکان را نسبت به سال‌های قبل دامن زده است. اینکه بخواهیم تعدادی دانشجوی ممتاز و نخبه را از این امتیاز اندک که به شرط قبولی در آزمون دستیاری، بدون وقفه در مقطع بالاتر ادامه تحصیل داده و بار علمی کشور را بر دوش بکشند، مانع شویم کار درستی نیست؛ چرا که این افراد بعدا باید تعهد خود را انجام داده و به سیستم دولتی ارائه خدمت دهند؛ ضمن اینکه این افراد امتحان نیز می‌دهند و تنها امتیازی که دارند این است که می‌توانند در امتحان شرکت کرده و اگر قبول شوند بدون وقفه ادامه تحصیل دهند که امتیاز خیلی بزرگی هم نیست.

خاتمی تصریح کرد: هم اکنون این نگرانی جدی است که به دلیل سختگیری‌های بیش از حد در خدمات اجباری پزشکان، سطح نخبگی در پذیرفته شدگان پزشکی کاهش یابد و دیگر پزشکی جذابیت سابق را برای جامعه ندارد و در آینده ما در این زمینه مسأله و معضل خواهیم داشت.

 نایب رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در بین کل دانشجویان بخش دولتی فقط دانشجویان پزشکی هستند که مجبورند خدمات اجباری را بگذرانند و سایر رشته‌های دولتی با خرج دولت تحصیل می‌کنند اما هیچ تعهدی ندارند؛ اگر این امتیاز استریت را نیز از آنها بگیریم  یا نظر به تطویل تعهدات، داشته باشیم، انگیزه‌های محدود ایشان را هم از آنها گرفته‌ایم.گروه پزشکی به تعهدات در حد بالا عمل می‌کنند و ما نباید این تعهدات را بیشتر هم بکنیم و نباید چاره حل مشکل را در این ببینیم؛ چرا که اگر اینگونه عمل کنیم دقیقا به ضرر پیشرفت علوم پزشکی و سطح نخبگی جامعه پزشکی است. معتقدیم که این طرح ناپختگی‌ زیادی دارد و باید از زوایای گوناگون بررسی شود لذا با آن مخالفت کرده‌ایم.

کسب تخصص و تجربه با اجرای تصمیم جدید وزارت بهداشت

حیدرعلی عابدی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در خصوص طرح ممنوعیت تحصیل پیوسته پزشکان عمومی اظهار داشت: من موافق اجرای این طرح هستم. اجرای این طرح باعث خواهد شد تا افراد پس از گذراندن دوره‌های تخصصی و کسب تجربه راهی مقاطع بالاتر خواهند شد.

عابدی تصریح کرد: انجام این کار باعث می‌شود پزشکان از دانش کافی برخوردار باشند و مقطع بعدی را ادامه دهند، و در مقاطع بالاتر از آن استفاده کنند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه این طرح موفق خواهد بود گفت: این طرح لزوما نیازمند تصویب قانون نخواهد بود و اجرای آن جزو اختیارات وزیر بهداشت است.

 محدودیت هیچ ارتباطی به تعهد خدمت یا طرح نیروی انسانی ندارد

کیانوش جهانپور سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت در خصوص این تصمیم به خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: موضوعی که توسط وزیر بهداشت مطرح شد موضوعی است که در برنامه‌های گذشته وجود داشت و کارشناسان طی سال‌های اخیر بارها به این موضوع اشاره داشتند، ما نیازمند این هستیم که پزشکان قبل از ورود به دوره‌های تخصصی و دوره‌های فوق تخصصی در نظام ارائه خدمت به عنوان پزشک عمومی فعالیت داشته باشند و دوم اینکه با نظام ارائه خدمت در شبکه ارائه خدمات آشنایی کافی داشته باشند.

وی تصریح کرد: متأسفانه گاهی افرادی را در دوره‌های تخصصی و فوق تخصصی مشاهده می‌کنیم که کمترین آشنایی با نظام ارایه خدمات دارند و این موضوع از جمله اشکالاتی است که احساس می‌شد باید آن را برطرف کرد به همین دلیل این موضوع در برنامه‌های وزیر بهداشت قرار گرفت؛ که به هر حال موضوع ورود به دوره‌های تخصصی یا ورود مستقیم از دوره‌های تخصصی به دوره‌های فوق تخصصی مستلزم سابقه کاری مشخص حوزه قبلی باشد و وقتی پزشک عمومی یا متخصصی تربیت می‌شود برای ارائه خدمات تخصصی تربیت شود اگرچه این افراد نیم نگاهی برای ادامه تحصیل دارند.

مصوبه‌ای در این خصوص تصویب نشده است

جهانپور گفت: موضوع محدودیت برای ادامه تحصیل مستقیم از دوره پزشکی عمومی به تخصص و فوق تخصص مد نظر بوده و هست و هنوز مصوبه‌ای دال بر این موضوع وجود ندارد، موضوع در حال پیگیری است و وزیر بهداشت موضوع را به کمیسیون‌های مربوطه ارجاع خواهد داد و چگونگی آن در کمیسیون‌های مربوطه از جمله شورای آموزشی وزارت بهداشت تصویب خواهد شد و پس از تصویب و ابلاغ می‌شود.

وی ادامه داد: ورود به دوره تخصصی از پزشک عمومی به صورت مستقیم مد نظر وزیر بهداشت است و برای مدت سه سال برای اغلب دانشجویان به غیر از موارد محدودی از افرادی که به عنوان دانشجویان برتر قلمداد می‌شوند دوره‌ آموزشی در نظر گرفته خواهد شد. این محدودیت همیشه بوده و هیچ ارتباطی به تعهد خدمت یا طرح نیروی انسانی ندارد.

سه سال پیش‌نیاز برای آشنایی با نظام ارایه خدمت

سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت تصریح کرد: پزشک فارغ‌التحصیل چه طرح نیروی انسانی داشته یا نداشته باشد یا در زمانی که طرح به نوعی برداشته شود و افراد فاقد تعهد خدمت خاصی باشند موضوع سه سال آشنایی و کار و تجربه در حوزه نظام ارایه خدمت به عنوان پیش نیاز برای پزشکان قلمداد خواهد شد.

وی با بیان اینکه این موضوع تابع مصوباتی است که در آینده پیگیری می‌شود، و پس از تصویب در شورای آموزشی وزارت بهداشت اگر به تایید وزیر بهداشت برسد از آن تاریخ اجرایی خواهد شد، گفت: تاکید می‌کنم این موضوع ارتباطی با طرح نیروی انسانی یا افزایش مدت طرح نیروی انسانی ندارد و ایجاد تعهد خدمت جدید نمی‌کند، بلکه این موضوع صرفا پیش نیاز برای آشنایی با نظام ارایه خدمت به دوره تخصصی به شمار می‌رود.

جهانپور در خصوص سهمیه دانشجویان برتر تصریح کرد: در سال‌های گذشته بعضا یک سه و پنج درصد و در برخی موارد ده درصد مطرح بوده درصد پذیرش دانشجویان برتر نیز منوط به بررسی بعدی و مصوبات شوراهای مربوطه است، تا امروز اتفاقی رخ نداده و این موضوع صرفا اعلام موضع و اعلام بررسی کارشناسی است نه مصوبه دوم اینکه این طرح ارتباطی با افزایش یا ایجاد تعهد خدمتی جدید ندارد و یکی از اموری است که قطعا مورد نیاز است و به هر حال ثسمت اعظم افراد وقتی برای یک دوره آموزش می‌بینند نتایج آن را ارایه کنند.

سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت ادامه داد: از سیاست‌های مد نظر وزیر بهداشت موضوع این است که افراد‌یکه وارد شبکه ارایه خدمت می‌شوند و سوابقی در این خصوص دارند سوابق آنها به عنوان سابقه مفید در قبولی در آزمون‌های تخصصی و فوق تخصصی به شمار می‌رود این سیاست تشویقی خواهد بود که ساز و کار آن بعدا مشخص خواهد شد.

بحث فرار نخبگان ارتباطی با موضوع ندارد

وی گفت: این بحث‌هایی که تحت عنوان فرار نخبگان شده هیچ ارتباطی با موضوع نداشته و اینکه زمانی که  افراد در نظام ارایه خدمت فاقد تعهد خدمت باشند اگر فرد بخواهد به هر کشوری وارد شود و در رشته پزشکی ادامه تحصیل شود باید به مراتب زمان بیشتری صرف کند تا در آنجا به عنوان رزیدنت وارد دوره تخصصی شود.

جهانپور افزود: در نتیجه این موضوع اصلا منتفی است، ضمن اینکه در خصوص نخبگان و دانشجویان برتر نیز درصد مشخصی از امتیاز ورود مستقیم استفاده خواهند کرد و این درصد محدود خواهد بود و شامل تعداد زیاد یاز دانسجویان نخواد شد.

 با توجه به اظهارات مخالفان، موافقان و توضیحات مسؤولان وزارت بهداشت باید منتظر بررسی این طرح در کمیسیون‌های تخصصی وزارت بهداشت و تایید یا رد آن توسط شخص وزیر ماند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha