رئیس پژوهشگاه ابن‌سینا گفت: زمانی که اقلام مصرفی ما در داخل کشور وجود داشت می‌توانستیم بهترین برندها و مارک‌های تجاری را انتخاب کنیم اما امروز به دلیل محدودیت‌ها و تحریم‌ها گاهی اوقات می‌بینید که در مورد کالاهای مصرفی مورد نیاز مراکز درمان ناباروری، کالاهایی با کیفیت نازل‌تر در دسترس هستند.

هزینه درمان ناباروری در ایران؛ یک دهم اروپا و آمریکا

سلامت نیوز:رئیس پژوهشگاه ابن‌سینا گفت: زمانی که اقلام مصرفی ما در داخل کشور وجود داشت می‌توانستیم بهترین برندها و مارک‌های تجاری را انتخاب کنیم اما امروز به دلیل محدودیت‌ها و تحریم‌ها گاهی اوقات می‌بینید که در مورد کالاهای مصرفی مورد نیاز مراکز درمان ناباروری، کالاهایی با کیفیت نازل‌تر در دسترس هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر محمدرضا صادقی با اشاره به قیمت بالای کالاهای مصرفی مراکز درمان ناباروری گفت: باید راهکاری دیده شود که مواد مصرفی، داروها و اقلام موردنیاز درمان ناباروری با هزینه پایین در اختیار بیماران قرار گیرد تا هزینه درمان کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به فرمایش رهبر انقلاب پیرامون افزایش جمعیت اظهار کرد: بحث جمعیت و زاد و ولد تا حدودی به اقتصاد باز می‌گردد. واقعیت این است که اگر مسائل اقتصادی و معیشت افراد جامعه حل شود هم سن ازدواج پایین می‌آید هم زوجین بعد از ازدواج سریعاً صاحب فرزند می‌شوند. اگر بخواهیم کاری اساسی در این زمینه انجام دهیم باید فکری به حال اقتصاد، اشتغال و مسکن کنیم. الان در این وضعیت اقتصادی جوانان ازدواج نمی‌کنند و اگر هم ازدواج کنند باید کمک خانواده وجود داشته باشد.

صادقی با بیان اینکه جوامع دارای رشد منفی در دراز مدت به جامعه‌ای پیر تبدیل می‌شوند، گفت: از طرف دیگر سطح سلامت در دنیا ارتقا پیدا کرده و بسیاری از بیماری‌هایی که امید به زندگی را کاهش می‌دادند درمان می‌شوند، وقتی جامعه سالمند می‌شود هزینه‌هایی که برای درمان به جامعه وارد می‌شود افزایش می‌یابد و نیروی توانمند و جوان کاهش می‌یابد. در حال حاضر دولت باید هزینه زیادی را برای زوجین باروری که انگیزه فرزنددار شدن ندارند صرف کند و در ایشان انگیزه ایجاد کند که بچه‌دار شوند.

وی با بیان اینکه حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد زوجین در کشور ما نابارور هستند، متذکر شد: این‌ها پتانسیل و تمایل بچه‌دار شدن دارند ولی به هر دلیلی، مشکلات فیزیولوژیک و پاتولوژیک برای آن‌ها ایجاد شده و باید مراکز درمان ناباروری به آن‌ها کمک کنند.

عضو شورای نظارت و گسترش تشکیلات پژوهشی جهاد دانشگاهی ادامه داد: همواره بحثی وجود داشت پیرامون اینکه آیا بچه‌های حاصل از درمان ناباروری تفاوت‌هایی با بچه‌های دیگر دارند یا نه. این‌ها تفاوتی با بچه‌های دیگر ندارند ولی چون این فرزند با تلاش و هزینه زیاد والدین به دنیا آمده خانواده تمام سعی و تلاشش را برای آموزش و تفریح او می‌کند. بنابراین زوجین ناباروری که تمایل به فرزند دار شدن دارند در صورت کمک به ایشان می‌توانند فرزندان موفقی را تحویل جامعه دهند.

هزینه درمان ناباروری در ایران؛ یک دهم اروپا و آمریکا

وی با بیان اینکه درمان ناباروری در تمام دنیا یک درمان گران‌قیمت است، گفت: علاوه‌بر گران قیمت بودن درمان ناباروری، میزان موفقیت درمان‌های ناباروری پایین است نه به خاطر خود درمان بلکه به خاطر ماهیت روند تولیدمثل. ما به زوجی می‌گوئیم نابارور که یک سال تلاش کنند اگر بعد از یک سال بارور نشدند در نتیجه نابارور هستند. روش‌ها در روند درمان ناباروری هزینه‌بر است و از سوی دیگر سطح درآمد مردم نیز کاهش پیدا کرده است و افراد نمی‌توانند هزینه کنند.

رئیس پژوهشگاه ابن‌سینا ادامه داد: وقتی پای درد دل مراکز درمان ناباروری قرار می‌گیرید متوجه می‌شوید که هزینه درمان ناباروری در کشور ما حدود یک دهم کشورهای اروپایی و آمریکایی است؛ مثلاً در ترکیه درمان ناباروری پنج هزار دلار هزینه دارد که با قیمت روز دلار حدود ۶۰ میلیون تومان است. در صورتی که کل هزینه یک درمان ناباروری به همراه دارو در یک مرکز خصوصی در ایران کمتر از ۱۰ میلیون تومان است. درمان ناباروری در ایران با وجود اینکه هزینه پایینی نسبت به کشورهای دیگر دارد برای مردم گران قیمت است.

صادقی با بیان اینکه تمام اقلامی که در پژوهشگاه ابن‌سینا برای درمان ناباروری استفاده می‌شود همان اقلامی است که در اروپا و آمریکا استفاده می‌شود، گفت: تجهیزات درمان ناباروری فوق حساس است. جنین یک سلول بی‌دفاع است که در پنج روز اول حیات خود باید در این تجهیزات نگهداری شود، آسیب به این جنین می‌تواند در نسل آینده تأثیرگذار باشد. این تجهیزات حساس باید هر چند سال عوض و به‌روز شوند. از طرف دیگر قیمت ارز در کشور ما دو تا سه برابر شده است اما دستگاهی که یک شرکت یک سال و نیم پیش ۵۰ میلیون تومان وارد می‌کرده است الان ۲۰۰ میلیون تومان است، علاوه بر هزینه خرید دستگاه هزینه استهلاک و نگهداری آن هم به مراتب بالا رفته است.

به هیچ وجه در خواست افزایش تعرفه درمان را نداریم

رئیس پژوهشگاه ابن‌سینا افزود: با وجود اینکه دولت اعلام کرده است ما به حوزه‌های درمان ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت می‌کنیم ولی شرکت‌ها اصلاً زیر بار این موضوع نمی‌روند و اقلام مصرفی خود را با قیمت‌های بالا می‌فروشند. وقتی هم که کنکاش می‌کنیم می‌گویند این ارز به ما داده نمی‌شود یا زمان پرداختش بسیار زمان‌بر است به همین علت اگر امروزه وزیر محترم بهداشت می‌فرمایند برای افزایش جمعیت باید فکری بکنیم و در فرمایشات رهبری هم این نکته وجود دارد؛ واقعاً لازم است آنچه که مورد نیاز مراکز درمان ناباروری است در اختیارشان قرار گیرد.

صادقی افزود: مراکز درمان ناباروری به هیچ وجه در خواست افزایش تعرفه درمان را ندارند ما حاضر هستیم تعرفه درمان به همان میزان سال پیش باز گردد ولی اقلام مصرفی مورد نیاز ما آسان‌تر تأمین شود. زمانی که اقلام مصرفی ما در داخل کشور وجود داشت ما می‌توانستیم بهترین برندها و مارک‌های تجاری را انتخاب کنیم اما امروز که به دلیل محدودیت‌ها و تحریم‌ها گاهی اوقات می‌بینید که در مورد کالاهای مصرفی مورد نیاز مراکز درمان ناباروری کالاهایی با کیفیت نازل‌تر در دسترس هستند کالاهایی که پیش‌تر اصلاً مورد قبول نبود بنابراین راهکاری باید دیده شود که مواد مصرفی، داروها و اقلام موردنیاز درمان ناباروری با هزینه پایین در اختیار بیماران قرار گیرد تا هزینه درمان کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه بیمه‌ها عموماً درمان ناباروری را یک درمان لوکس به شمار می‌آورند و هیچ‌گاه به این حوزه وارد نشدند، خاطرنشان کرد: این امر باعث می‌شود تمام هزینه درمان بر دوش زوجین نابارور قرار گیرد. دولت سعی کرده با بخشی از بودجه‌ای که در قالب حمایت از زوجین نابارور اختصاص می‌دهد باعث شود زوجین جوان نابارور حداقل یک پروسه IVF یا IUI را برای یک بار در سال هزینه دریافت کنند؛ اما واقعیت این است که این بودجه در اختیار دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور قرار می‌گیرد و هزینه‌های بالای دانشگاه‌ها، بدهی به شرکت‌های تجهیزاتی و عدم پرداخت مطالبات دانشگاه‌های علوم‌پزشکی از سوی سازمان‌های بیمه‌گر باعث شده که دانشگاه‌ها این پولی که به آن‌ها داده می‌شود را در بخش‌های دیگر هزینه کنند.

دبیر انجمن جنین شناسی و بیولوژی تولیدمثل ایران در پایان گفت: باید اقلام مورد نیاز تأمین شود. اگر شرکت‌های متفرقه اقلام با کیفیت پایین‌تر وارد کنند، آسیب اصلی به بیمار می‌رسد. هموطنان ما از شهرستان‌های بسیار دورافتاده با سختی بسیار برای درمان ناباروری به مراکز استان‌ها یا تهران می‌آیند و چون پروسه درمان ناباروری حدود دو ماه زمان می‌برد در این راه مرارت‌ها و سختی‌های فراوانی وجود دارد؛ البته با همت وزارت بهداشت و بخش‌های خصوصی مراکز درمان ناباروری در شهرهای دیگر، و تعداد مراکز در سطح کشور گسترش یافته است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha