یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی که افراد بی‌شماری در سیل اخیر به صورت مشهود با آن دست به گریبان هستند، حوزه پزشکی و سلامت است که از مسائل روزمره بیماری‌های شایع و عمومی افراد تا تبعات سلامت جسمی و روحی سیل‌زدگان از خسارات وارده را شامل می‌شود.

مبارزه با شیوع بیماری‌ها در مناطق سیل‌زده

سلامت نیوز:یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی که افراد بی‌شماری در سیل اخیر به صورت مشهود با آن دست به گریبان هستند، حوزه پزشکی و سلامت است که از مسائل روزمره بیماری‌های شایع و عمومی افراد تا تبعات سلامت جسمی و روحی سیل‌زدگان از خسارات وارده را شامل می‌شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،در این‌باره گروه‌های مختلف تیم‌های پزشکی را به مناطق اعزام کرده‌اند، اما همچنان جای متخصصان پزشکی در صحنه خالی است که البته دسترسی به متخصصان برای این مناطق سیل‌زده که شماری از آن‌ها مناطق محروم نیز هستند، در شرایط عادی هم مشکل و دشوار است.

پیش‌تر سعید نمکی، وزیر بهداشت در این‌باره گفته بود: از این پس، وارد مرحله جدیدی از اقدامات، در حوزه بهداشت در مناطق سیل‌زده کشور خواهیم شد. مرحله اول، مرحله پرآشوب مهار بحران بود که رویکردهای خاص خود را می‌طلبید و اقدامات مقتضی نیز انجام شد، اما هرچه سیلاب‌ها بیشتر فروکش می‌کند، مشکلات جدیدتری نیز پیش روی ما خودنمایی می‌کند؛ بنابراین نیاز است که قبل از وقوع معضل، راهکارهای احتمالی را برنامه‌ریزی کنیم تا در مواقع لزوم آمادگی داشته باشیم.


نمکی با تاکید بر تشدید اقدامات وزارت بهداشت در حوزه بهداشت محیط و کنترل بیماری‌های واگیر در مناطق سیل‌زده، بیان کرد: کمبودهای موجود در مناطق سیل‌زده کشور از قبیل کمبود وسایل بهداشتی و حمام و سرویس‌های بهداشتی، عدم دفع پسماند و لاشه حیوانات در این مناطق و آلودگی آب آشامیدنی از جمله مواردی هستند که ممکن است به سلامت مردم آسیب رسانند، بنابراین، جلب همکاری‌های بین‌بخشی، در این حوزه‌ها ضرورت زیادی دارد چراکه بسیاری از این اقدامات در حیطه وظیفه وزارت بهداشت نیست، اما بر سلامت مردم تأثیر مستقیم دارد.


وزیر بهداشت با تاکید بر تشدید نظارت‌های بهداشتی در مناطق درگیر سیل کشور، گفت: در فاز جدید اقدامات بهداشتی در مناطق آسیب‌دیده از سیل، ضرورت دارد که تیم‌های نظارتی، مبتنی بر برنامه‌های از پیش تعیین‌شده تقویت شده و افزایش پیدا کنند و موضوع بهداشت در این مناطق به صورت علمی و سازمان‌یافته، دنبال و کنترل شود. به معنای دیگر باید فراتر از اتفاقات حرکت کنیم، مانند شکارچی‌ها که در مواقع شکار، محدوده‌ای جلوتر از هدف را نشانه‌گیری می‌کنند تا وقتی شکار با سرعت به آن محدوده رسید، با تیر شلیک‌شده از سوی شکارچی، مورد اصابت قرار گیرد.


 به دنبال همین موضوع روز گذشته پیرصالحی، رییس سازمان غذا و دارو گفت: خوشبختانه در کمپ‌ها و مکان‌هایی که پزشکان در مناطق سیل‌زده مستقر بودند، دارو به میزان لازم تهیه و توزیع شد و داروی مورد نیاز گروه‌های جهادی پزشکی را که با هماهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی مناطق سیل‌زده مستقر شده بودند، تأمین کردیم.

علاوه بر تأمین دارو برای تأمین اقلام بهداشتی مورد نیاز در مناطق سیل‌زده با شرکت‌های تولیدی هماهنگی‌های خوبی انجام گرفت و لوازم بهداشتی شامل محصولات سلولزی، شوینده‌ها و آب آشامیدنی به این مناطق ارسال شد. رییس سازمان غذا و دارو افزود: حدود ۴۲ میلیارد ریال از محل بودجه اختصاصی سازمان غذا در مناطق سیل‌زده هزینه شد تا در پوشش دارویی مشکل چندانی وجود نداشته باشد و امروز مشکلات حاد استان‌های سیل‌زده تا حدود زیادی برطرف شده است.


بدیهی است در کشور ما هر استان، الگوی خاص خود را دارد، بنابراین نمی‌توان برای تمام استان‌ها یک الگو را در نظر گرفت. در مناطق سیل‌زده هم مسائل و مشکلات متفاوت است. با در نظرگرفتن این تفاوت‌ها باید برنامه‌های مورد نیاز را تهیه کرده و با فرمانداران و استانداران هماهنگی‌های لازم را انجام داده و وارد عمل شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha