ارشناسی‌های وزارت بهداشت بر ای تعرفه‌های درمان 90 در بخش خصوصی و دولتی طی نامه‌های متعدد به وزارت رفاه و بخش مربوطه در ریاست جمهوری اعلام شده است و منتظر تشكیل جلسه شورای عالی بیمه هستیم.

سلامت نیوز :معاون درمان وزیر بهداشت در پاسخ به برخی اظهارات درباره عدم ارایه مبنای محاسبه میزان تاثیرهدفمندی یارانه‌ها بر هزینه‌های درمان از سوی وزارت بهداشت به وزارت رفاه، گفت: مبانی تعیین تعرفه‌های درمان 90 توسط وزارت بهداشت مشخص شده و طی نامه‌هایی به وزارت رفاه و ریاست جمهوری ارسال شده است.

به گزارش سلامت نیوز ، دكتر سید حسن امامی رضوی در نشستی خبری با اشاره به كارشناسی‌های انجام شده از سوی وزارتخانه‌های بهداشت و رفاه و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت و راهبردی ریاست جمهوری برای تعیین تعرفه‌های درمان سال 90 گفت: تعیین تعرفه‌های درمان امسال از دو ویژگی برخوردار است؛ ابتدا آن كه تصویب بودجه به تاخیر افتاده و برای تعیین تعرفه‌ها، مبانی مبالغی كه در بودجه لحاظ می‌شود، مهم است. از طرف دیگر امسال، نخستین سالی است كه قانون هدفمندی یارانه‌ها اجرا می‌شود و اجرای این قانون در نظام ارایه خدمات بهداشتی - درمانی تاثیرگذار است.

وی با اشاره به بررسی‌های انجام شده درباره تاثیر قانون هدفمندی یارانه‌ها در هزینه‌های سلامت، گفت: بار مالی كه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به حوزه بیمارستانی وارد می‌كند حدود 700 میلیارد تومان است.

امامی رضوی افزود: كارشناسی‌های وزارت بهداشت بر ای تعرفه‌های درمان 90 در بخش خصوصی و دولتی طی نامه‌های متعدد به وزارت رفاه و بخش مربوطه در ریاست جمهوری اعلام شده است و منتظر تشكیل جلسه شورای عالی بیمه هستیم.

وی گفت: در مجموع مبانی تعیین تعرفه‌های درمان 90 توسط وزارت بهداشت مشخص شده و طی نامه‌هایی در 27 فروردین ماه به وزارت رفاه و سوم اردیبهشت ماه به ریاست جمهوری ارسال شده است.

امامی رضوی درباره مباحث مطرح شده مبنی بر تاخیر تشكیل جلسه شورای عالی بیمه برای تعیین تعرفه‌های درمان 90 به دلیل تاخیر در تصویب بودجه، گفت: براساس لایحه هم می‌توان كارهای كارشناسی و جلسات شورای عالی بیمه برای تعیین تعرفه‌ها را انجام داد؛ چرا كه تعرفه‌ها پس از تصویب در شورای عالی بیمه باید به تصویب دولت نیز برسد كه در این فاصله تكلیف بودجه نیز مشخص می‌شود.

وی افزود: در تاخیر اعلام تعرفه‌های درمان 90 نگران ارائه كنندگان خدمات به ویژه در بخش سرپایی هستیم؛ چرا كه بیمه‌ها براساس قرارداد سال گذشته، پرداخت‌ها را انجام می‌دهند. به این ترتیب ضرر مالی ناشی از تاخیر در اعلام تعرفه‌ها به بخش‌های ارائه كنندگان خدمات می‌رسد. بخش خصوصی هم قطعا در این زمینه متضرر خواهد بود.

معاون درمان وزیر بهداشت درباره تاثیر تاخیر در اعلام تعرفه‌ها در خدمت رسانی گفت: تاخیر در اعلام تعرفه‌ها در بخش خصوصی هرج و مرج تعرفه‌ای را به دنبال خواهد داشت و هر كسی به سلیقه خود تعرفه‌ها را افزایش می‌دهد. در بخش دولتی نیز تاخیر در اعلام تعرفه‌ها می‌تواند در كیفیت خدمات اثر بگذارد.

وی با بیان اینكه با توجه به قانون هدفمندی یارانه‌ها پیشنهاد ما برای رشد تعرفه‌های سال 90 رشد 26 درصدی بوده است، افزود: آنچه كه از مجلس و دولت خواستیم آن بود كه این رشد هزینه‌ها یا به صورت یارانه‌ای به وزارت بهداشت و بیمارستان‌ها پرداخت شود و یا اینكه در تعرفه‌ها لحاظ شود. درخواست ما آن است كه این رشد به صورت حمایتی به بیمارستان‌ها پرداخت شود تا تعرفه‌ها رشد معمول خود را داشته باشند. معاونت برنامه ریزی و نظارت و راهبردی ریاست جمهوری نیز شاید بیشتر به این موضوع تمایل داشته باشد.


امامی رضوی در پاسخ به سوال ایسنا در مورد تمهیدات اندیشیده شده برای جبران آثار هدفمندی یارانه‌ها درهزینه‌های درمان بخش خصوصی نیز گفت: دربخش خصوصی نیز بررسی‌های لازم انجام شده و همین میزان رشد تعرفه‌ای را برای بخش خصوصی نیز پیشنهاد داده‌ایم. قطعا جبران آثار قانون هدفمندی یارانه‌ها در بخش خصوصی درتعرفه‌ها خواهد بود.

 وی گفت: در بحث افزایش تعرفه‌ها بیشترین افزایش مربوط به بخش هتلینگ خواهد بود چرا كه هزینه‌های این بخش با هدفمندی یارانه‌ها بیشتر از سایر بخش‌ها افزایش می‌یابد.

معاون درمان وزیر بهداشت درباره افزایش تعرفه‌های درمان خصوصی توسط برخی از پزشكان بخش خصوصی به ایسنا گفت: گزارش‌هایی در این زمینه داشته‌ایم كه بخش خصوصی قبل از اعلام رسمی تعرفه‌ها اقدام به افزایش نرخ‌ها كرده‌اند. سازمان نظام پزشكی نیز به این موضوع واكنش نشان داده است. درمجموع افزایش نرخ ویزیت‌ها قبل از اعلام رسمی تعرفه‌ها تخلف محسوب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha