سلامت نیوز : رییس اداره ایدز وزارت بهداشت با بیان این كه برنامه سوم كشوری كنترل و مقابله با ایدز هنوز ابلاغ نشده است،‌ گفت: ‌این برنامه در شرف ابلاغ است و برای ابلاغ آن به دانشگاه‌های علوم پزشكی منتظر تشكیل جلسه شورای عالی سلامت هستیم.

دكتر عباس صداقت در گفت‌وگو با  ایسنا، گفت: برنامه سوم كشوری كنترل و مبارزه با ایدز در دستور كار شورای عالی سلامت و امنیت غذایی قرار گرفته و به احتمال زیاد در اولین جلسه این شورا مطرح و در صورت تصویب به دانشگاه‌های علوم پزشكی ابلاغ می‌شود.

بازنگری و ابلاغ پروتكل درمان بیماری‌های آمیزشی

وی از بازنگری پروتكل درمان بیماری‌های آمیزشی خبر داد و گفت: این پروتكل جدید به دانشگاه علوم پزشكی ابلاغ شده است. به این ترتیب هنگام مراجعه بیماران مبتلا به بیماری‌های آمیزشی این بیماران به لحاظ علامتی و یا آزمایشگاهی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و در صورت نیاز درمان‌های لازم برای آنها انجام می‌شود.

تاكید بر كاهش آسیب HIV در مصرف روانگردان‌ها از برنامه‌های اصلی اداره ایدز وزارت بهداشت در سال90

وی تاكید بر كاهش آسیب HIV در مصرف كنندگان مواد و بویژه روانگردان‌ها را از جمله برنامه‌های اصلی اداره ایدز وزارت بهداشت در سال جاری عنوان كرد و گفت: در زمینه كاهش آسیب HIV در مصرف كنندگان تزریقی و غیرتزریقی مواد مخدر اقدامات خوبی انجام شده است. به عنوان مثال راه‌اندازی درمان‌های جایگزین اعتیاد مانند متادون درمانی نتایج بسیار مناسبی را به دنبال داشته است.

دكتر صداقت افزود: در مجموع ضمن لزوم تقویت برنامه‌های كاهش آسیب HIV در مواد مخدر، با توجه به شیوع مصرف روانگردان‌ها كه اغلب در جوانان و نوجوانان مشاهده می‌شود، لازم است در این زمینه نیز فعالیت شود.

وی ادامه داد: به منظور كنترل بیماری HIV و جلوگیری از تغییر الگوی انتقال HIV از طریق ارتباطات جنسی محافظت نشده لازم است در مباحث مربوط به روانگردان‌ها به شدت فعالیت داشته باشیم؛ چرا كه با مصرف روانگردان‌ها، افزایش شدت ارتباطات جنسی و از جمله ارتباطات جنسی محافظت نشده و به دنبال آن HIV را خواهیم داشت.

 نظام جامع جمع‌آوری اطلاعات HIV در كشور مكانیزه می‌شود

وی توجه بیشتر به كیفیت ارایه خدمات در مراكز بهداشتی و همچنین مكانیزه كردن نظام جامع جمع‌آوری اطلاعات HIV از سطوح محیطی به سطوح ستادی را از دیگر برنامه‌های اداره ایدز وزارت بهداشت در سال جاری عنوان كرد و گفت: به این ترتیب با راه‌اندازی نظام جامع اطلاعات HIV در كشور، این اطلاعات تجزیه و تحلیل شده و پس خوراند آن برای مراكز ارسال خواهد شد.


 افزودن 10 مركز به مراكز مشاوره ویژه زنان آسیب پذیر كشور تا پایان سال

صداقت تاكید بر زنان آسیب پذیر را از دیگر برنامه‌های مهم اداره ایدز وزارت بهداشت عنوان كرد و گفت: با توجه به تجربه خوب در راه‌اندازی 16 مركز مشاوره ویژه زنان آسیب پذیر تا پایان سال 89، در نظر داریم كه 10 مركز دیگر تا پایان سال جاری به مراكز مشاوره ویژه زنان آسیب پذیر كشور اضافه شود.

وی ادامه داد: در این مراكز عمدتا زنان درمعرض آسیب HIV گروه هدف هستند. به این ترتیب زنان مصرف كننده تزریقی مواد مخدر، همسران مصرف كنندگان تزریقی مواد و زنانی كه رفتارهای متعدد جنسی محافظت نشده دارند شناسایی می‌شوند و خدمات پیشگیرانه و كاهش آسیب به آنها ارایه خواهد شد تا از این طریق خطر انتقال HIV از طریق ارتباطات جنسی كاهش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha