عضو هیأت مدیره جامعه متخصصین داخلی ایران، نسبت به احتمال بروز بیماری های عفونی ناشی از وجود آب های آلوده در مناطق سیل زده کشور، ابراز نگرانی کرد.

احتمال شیوع بیماری‌های منتقله از آب های آلوده در مناطق سیل زده

سلامت نیوز:عضو هیأت مدیره جامعه متخصصین داخلی ایران، نسبت به احتمال بروز بیماری های عفونی ناشی از وجود آب های آلوده در مناطق سیل زده کشور، ابراز نگرانی کرد.

به گزارش سللمت نیوز به نقل از  مهر، کیوان الچیان، در حاشیه برگزاری سی امین کنگره سالیانه جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، در مرکز همایش‌های رازی، با بیان اینکه خواه ناخواه به دنبال سیل مشکلات مختلفی در منطقه احتمال وقوع دارد، گفت: تداخل فاضلاب شهری و خانگی با آب مصرفی، همچنین وجود گل و لای در منازل احتمال عفونت‌های مختلف را افزایش می‌دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، افزود: آبیاری سبزیجات و درختان با آب‌های آلوده شهری می‌تواند امراض عفونی گوارش از جمله تیفویید و پاراتیفویید را بروز دهد.

وی گفت: میکروب‌های مولد امراض داخلی، اسهال، وبا، زردی و…، می‌تواند علائم خاص خود را داشته باشند.

عضو هیأت مدیره جامعه متخصصین داخلی ایران، با اشاره به اینکه «سالمونلاتیفی» باکتری است که از طریق آب و مواد غذایی خصوصاً شیر آلوده و سبزیجات آلوده می‌تواند موجب عفونت‌های دستگاه گوارش شود، افزود: وبا به دنبال آلودگی آب آشامیدنی شهری با آب آلوده پس از اینگونه بلایای طبیعی می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند.

الچیان ادامه داد: در این راستا حشرات نیز قادر به انتقال اینگونه آلودگی‌ها هستند و باید نگران شیوع اسهال‌های آمیبی نیز بود؛ میکروب لپتوسپیروز که انسان را به زردی مبتلا می‌کند نیز از طریق پوست و آب آلوده می‌تواند انتقال یابد.

این متخصص بیماری‌های داخلی با تاکید بر اینکه آنچه مهم است ماندگاری این عوامل عفونی در خاک و آب است، گفت: برخی از این عوامل بیماری زا ماه‌ها در خاک زنده می‌مانند.

الچیان با اشاره به طول عمر برخی از میکروب‌ها و انگل‌ها، افزود: تخم آسکاریس ۳۷ روز در خاک باقی می‌ماند، برخی کلیفرم ها در سبزیجات، کاهو، گوجه فرنگی و…، در دمای ۱۷ درجه بین ۱۴ تا ۱۸ روز باقی می‌مانند، عوامل بروز برخی کیست‌های کبدی ناشی از بعضی میکروب‌ها چندین هفته در خاک باقی می‌مانند، استرپتوکک ها در خاک بین ۳۶ ساعت تا ۳۶ روز قادر به ادامه زیست هستند، همچنین سالمونلاتیفی ۶ تا ۱۲ هفته در محیط خاک زنده می‌ماند.

وی با عنوان این مطلب که حداقل تا حدود سه ماه بعد از سیل و اینگونه بلایای طبیعی باید نگران و منتظر بروز برخی بیماری‌ها و یا اپیدمی انواع عفونت‌های گوارش از نوع تیفوئیدی، شیگلا، لپتوسپیروز، وبا و…، باشیم، گفت: مراقبت از آب آشامیدنی بسیار حائز اهمیت است و توجه ملی نیاز دارد.

الچیان افزود: برای احتمال انتقال این امراض به حیوانات و یا بروز برخی امراض مشترک بین انسان و حیوان و دام نیز باید پیش بینی‌های لازم صورت گیرد. همچنین دام آلوده، حشرات، عقرب و مار احتمال گسترش داشته و انسان و محیط زیست را تهدید می‌کند.

وی در پایان تاکید کرد: با توجه به اقدامات انجام شده در منطقه و حضور نیروهای مختلف به نظر نمی‌رسد که سونامی بیماری‌های عفونی در پیش باشد ولی باید اقدامات پیشگیرانه و مراقبت داشت.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha