سلامت نیوز : رئیس اداره مالاریای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی همزمان با روز جهانی مالاریا گفت: پیشگیری و كنترل بهترین راهكار برای جلوگیری از ابتلا به بیماری مالاریا است.

دكتر احمد رئیسی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: مالاریا یك بیماری انگلی است كه انگل آن از طریق نیش نوعی پشه به نام پشه آنوفل وارد خون شده و پس از مدتی علائم این بیماری ظاهر می‌شود.

وی با بیان این كه تاكنون 3 راهكار برای مبارزه با مالاریا در دنیا شناخته شده است، افزود: راهكاری كه عمومی است و مخصوص منطقه‌ای خاص نمی‌باشد تشیخص سریع و به موقع همه موارد مالاریا است كه انتظار می‌رود پزشكان و پرسنل بهداشتی در مناطق فاقد موارد بومی مالاریا، در برخورد با بیماران دارای تب، به سابقه مسافرت بیمار و احتمال ابتلا به مالاریا توجه كنند.

دكتر رئیسی راهكار دیگر مبارزه با مالاریا را مخصوص مناطق دارای موارد بومی مالاریا دانست و گفت: این روش متمركز بر مبارزه و كنترل ناقل بیماری كه پشه آنوفل است شامل عملیات سم‌پاشی ابقایی، استفاده از پشه‌بند و خشكایدن زیست‌گاه‌های لاروی كه مخصوص تخم‌گذاری و تكثیر لارو پشه آنوفل است.

رئیس اداره مالاریا آخرین روش برای مبارزه با این بیماری را تقویت نظام مراقبت و طراحی سیستم هشدار زودرس دانست و تصریح كرد: هدف از این روش، پیش‌بینی، تشخیص سریع و كنترل به هنگام همه‌گیری‌های مالاریا در مناطقی كه هنوز انتقال محلی بیماری (موارد بومی) دیده می‌شود، است.

وی تب شدید، لرز و عرق را از علائم شایع این بیماری دانست و گفت: درمان این بیماری در كشور رایگان صورت می‌گیرد و حتی مبتلایان سایر اتباع می‌توانند خدمات تشخیص و درمان مالاریا را رایگان دریافت كنند.

به گفته دكتر رئیسی، ساده‌ترین و مطمئن‌ترین روش تشخیص بیماری، آزمایش خون است كه می‌توان در فاصله كوتاه به وجود این بیماری پی برد.

وی در پایان تأكید كرد: افرادی كه در مناطق بومی مالاریا خیز و یا غیربومی هستند حتماً باید از پشه‌بندهای آغشته به حشره‌كش كه 3 تا 5 سال قابلیت دوركنندگی پشه را در خود دارد، استفاده كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha