پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷
کد خبر: 269294

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت به مناسبت هفته سلامت با اشاره به شعار هفته سلامت مبنی بر مراقبت های اولیه بهداشتی راهی به سوی پوشش همگانی سلامت، گفت: در نظام مراقبت‌های بهداشتی، توجه به اصلاح سبک تغذیه و مراقبت‌های تغذیه‌ای، یکی از اجزای اصلی این مراقبت‌هاست.

هشدار در خصوص مصرف میزان بالای «نمک» توسط ایرانیان

سلامت نیوز:مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت به مناسبت هفته سلامت با اشاره به شعار هفته سلامت مبنی بر مراقبت های اولیه بهداشتی راهی به سوی پوشش همگانی سلامت، گفت: در نظام مراقبت‌های بهداشتی، توجه به اصلاح سبک تغذیه و مراقبت‌های تغذیه‌ای، یکی از اجزای اصلی این مراقبت‌هاست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، دکتر زهرا عبداللهی  ضمن بیان این مطلب، افزود: بعد از برنامه تحول سلامت، برای ارائه خدمات و مراقبت های تغذیه ای دستورالعمل و سیاست ها به نحوی تدوین و تعریف شد که همه اقشار جامعه در تمام مناطق کشور از خدمات و مراقبت های تغذیه ای به صورت رایگان بهره مند شوند.

دکتر عبداللهی با اشاره به حضور فعال کارشناسان تغذیه در مراکز جامع خدمات سلامت، گفت: ارائه خدماتی مثل آموزش، مشاوره های تغذیه ای، تنظیم رژیم غذایی و ارائه برنامه غذایی مناسب برای بیماران مبتلا به دیابت، فشار خون بالا و قلبی و عروقی به صورت رایگان از فعالیت‌های این کارشناسان در مراکز جامع خدمات سلامت است.

وی در ادامه مهمترین علت مرگ و میر در کشور را ابتلا به بیماری های غیر واگیر بیان کرد و گفت: عدم رعایت الگوی غذایی و سبک زندگی مناسب، مهمترین عامل ابتلا به بیماری های دیابت، سرطان و بیماری های قلبی و عروقی است و به همین علت از طریق نظام مراقبت های بهداشتی و با بکارگیری کارشناسان تغذیه و آموزش‌های مناسب تغذیه‌ای می توانیم از ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر پیشگیری کنیم.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با اشاره به مصرف زیاد قند و شکر، چربی، نمک و فست فود، افزود: نوشیدنی‌های شیرین مثل نوشابه، سرخ کردن غذا و مصرف نمک و مصرف کم میوه، سبزی و حبوبات و لبنیات عوامل خطر تغذیه‌ای هستند.

به گزارش وبدا، عبداللهی افزود: در برنامه خودمراقبتی تغذیه ای، بسته هایی تدوین و تهیه شده و تیم هایی وجود دارد که با استفاده از رسانه‌های جمعی، صداوسیما، کارکنان و کارشناسان تغذیه بهداشتی، توصیه های تغذیه ای به اقشار جامعه داده می شود.

وی بر ضرورت کاهش مصرف نمک تاکید کرد و گفت: براساس توصیه سازمان جهانی بهداشت روزانه کمتر از ۵ گرم نمک باید مصرف شود و در ایران این میزان، حدود ۱۰ گرم است و مصرف نمک یکی از عوامل مهم ابتلا به فشار خون بالا است که به دنبال افزایش فشار خون، ابتلا به سکته‌های قلبی و مغزی و برخی سرطان‌ها مثل سرطان معده را خواهیم داشت.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha