یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2693

تعطیلی مرکز توانبخشی فرزندان معلول کارگری"عمل" باعث شد که امروز تعدادی از معلولان این مرکز به همراه خانواده های خود ، در محوطه این مرکز تجمع کنند و خواهان ادامه فعالیت مرکز توانبخشی شوند.

اعتراض به تعطیلی مرکز توانبخشی "عمل"

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، تعداد زیادی از معلولان تحت پوشش مرکز توانبخشی فرزندان معلول کارگران(عمل) امروز با در دست گرفتن پلاکاردهایی با مضامین معترضانه ، نسبت به تعطیلی نیمه کاره مرکز و همچنین دور افتادن از آموزش ، گلایه خود را به مسئولان امر اعلام کردند.

به گفته مادر یکی از معلولان ، از ابتدای سال جدید تا کنون ، آموزش بچه های معلول این مرکز متوقف شده و بر همین اساس خانواده ها در حالت بیم و نا امیدی از مشکلات حواشی این اتفاق ، به سر می برند.

مرکز توانبخشی فرزندان معلول کارگران، در سال 75 با هدف ارائه خدمات توانبخشی و آموزشی به فرزندان معلول کارگران افتتاح شد.

بنا به گفته پرسنل این مجموعه ، این مرکز با 14 هزار متر مربع فضا، برای پذیرش 700 نفر معلول ظرفیت دارد.

همواره در طول یک دهه گذشته ، وزارت کار و امور اجتماعی به عنوان محل تامین هزینه های مرکز آموزشی و توانبخشی فرزندان معلول کارگری تلقی شده و این امر به دلیل وجود چهره هایی از مجموعه دستگاههای دولتی و هیئت دولت به عنوان اعضای هیئت موسسین مرکز بوده است.

یکی از پرسنل مرکز توانبخشی فرزندان معلول کارگری در گفتگو با خبرنگار مهر، می گوید: بیشترین رقم اعتباری این مرکز از ردیف بودجه که وزارت کار هر سال به آن اختصاص می داد ، تامین می شد اما طی دو سال گذشته در خصوص تامین اعتبار هزینه ها، مدیریت مرکز با مشکل مواجه بوده و حتی بودجه آن قطع شده است.

وی، محل تامین اعتبار برای هزینه های مرکز را ، کمک های مردمی و خودکفایی مرکز و همچنین دریافت مبالغی از سازمان بهزیستی عنوان می کند و می گوید: این مرکز بدون حمایت مالی وزارت کار قادر به ادامه فعالیت نیست.

مرکز توانبخشی فرزندان معلول کارگری ، در حال حاضر حدود 130 نفر پرسنل اعم از کادر اداری و آموزشی دارد که متاسفانه هنوز حقوق و پاداش اسفند سال گذشته را به طور ناقص دریافت کرده اند.

به گفته یکی از پرسنل که سابقه فعالیت از بدو تاسیس مرکز را دارد، مدعی است که ضوابط همکاری با این مرکز طبق قانون کار است اما عیدی پایان سال ما را نصف و نیمه دادند.

از سوی دیگر، مشکلات مدیریتی مرکز باعث شده که پرسنل آن از وجود نماینده کارگری، شورا و حتی داشتن فیش حقوقی محرومند و در این سال ها از وجود تبیعض های زیادی رنج برده اند اما به خاطر هدفی که در خدمت به معلولان خلاصه می شود ، اعتراضی نداشته اند.

همچنین، تعطیلی مرکز توانبخشی فرزندان معلول کارگری، علاوه بر اخراج تعدادی از پرسنل و سرگردانی آنان، باعث هرز رفتن عمر عده ای از نوجوانان و جوانان معلول جامعه می شود که دولت نسبت به تامین حقوق آنان متعهد است و باید در این مسیر تلاش کند.

یکی از معلولان این مرکز، با نشان دادن صورت چاک خورده اش، می گوید: چندی پیش رفته بودم به سالن ورزشی محله خومان که دو نفر جوان مزاحم مرا مورد تمسخر قرار دادند و در نهایت تیغه چاقوی خودشان را روی صورتم کشیدند.

پدر این نوجوان معلول، با اعتراض به عملکرد مسئولان در حمایت از افراد معلول جامعه ، چنین می گوید: اگر این مرکز و امثال آن تعطیل شود، باید همیشه منتظر چنین اتفاقات ناگواری باشیم و کاری هم از دست ما بر نمی آید.

او ادامه می دهد: چرا نباید این مرکز به کار خود ادامه بدهد و بچه های ما هم از حداقل حقوق اجتماعی برخوردار شوند. مگر ما از مسئولان چه می خواهیم.

محمدرضا هدایتی ، عضو هیت مدیره و مدیرعامل مرکز توانبخشی فرزندان معلول کارگری که حدود 10 سال است در این سمت فعالیت می کند، در خصوص مشکلات به وجود آمده برای این مرکز و همچنین اعتراض معلولان و پرسنل به وضعیت موجود، می گوید: آنچه مشخص است، وزارت کار از اعطای کمک های مالی به این مرکز امتناع ورزیده و دیگر قرار نیست از این محل، کمکی به این مرکز صورت بگیرد.

وی بدون اینکه توضیح روشن و شفافی در خصوص علت چنین تصمیمی ، ارائه دهد، می افزاید: با مدیران توانبخشی سازمان بهزیستی صحبت شده و قرار است ، مرکز از این طریق حمایت مالی شود.

اما خانواده های معلولان و پرسنل مرکز بر خلاف اظهارات هدایتی ، معتقدند که بیشترین حجم کمک های مالی به این مرکز در طول 10 سال گذشته از طریق وزارت کار صورت گرفته و اگر این کمک ها قطع شود، قطعا مرکز توانبخشی فرزندان معلول کارگری (عمل) ، با مشکل مالی مواجه خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha