سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه با وجود مهلت هفت ساله مبنی بر حذف محصولات آزبست، کارخانه ها همچنان از از این ماده خطرناک استفاده می کنند گفت: میزان واردات این ماده در حالی افزاش یافته که برای سلامت شهروندان و کودکان خطرات بسیاری به دنبال دارد.

سلامت نیوز : سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه با وجود مهلت هفت ساله مبنی بر حذف محصولات آزبست، کارخانه ها همچنان از از این ماده خطرناک استفاده می کنند گفت: میزان واردات این ماده در حالی افزاش یافته که برای سلامت شهروندان و کودکان خطرات بسیاری به دنبال دارد.
به گزارش مهر، خسرو دانشجو در جلسه روز سه شنبه شورای شهر تهران با بیان اینکه مصرف آزبست صدمات جبران ناپذیری بر سلامت شهروندان وارد می کند گفت: از سوی شورای شهر طرح پایش و ممنوعیت مصرف محصولات آزبستی ارائه شده است.

وی با اشاره به مصوبه شورای عالی حفاظت از محیط زیست در خصوص حذف آزبست از تولید کارخانجات که در سال 79 به تصویب رسیده بود تصریح کرد: بر اساس این مصوبه باید طی 7 سال به تدریج تمامی محصولاتی که از آزبست استفاده می کردند حذف می شدند اما متاسفانه به دلیل عدم توجه دست اندرکاران در سالهای اخیر علیرغم سپری شدن مهلت 7 ساله کارخانجات تولید کننده محصولات آزبستی همچنان از این ماده خطرناک استفاده می کنند.

دانشجو ادامه داد: به دلیل ممنوعیت استفاده از این ماده در اغلب کشورهای دنیا قیمت آن در بازارهای جهانی رو به کاهش است و این سبب شده که میزان واردات محصولات آزبستی به کشور روز به روز افزایش یابد.

وی با بیان اینکه به منظور حفظ سلامت شهروندان تهرانی که در مواجه بسیار بالای آزبست قرار دارند طرحی در 3 ماده پیشنهاد می شود گفت: به دولت و مجلس پیشنهاد می شود به منظور حفظ سلامت مردم و محیط زیست از خطرات ناشی از مصرف محصولات آزبستی نسبت به پیگیری مصوبه شورای عالی محیط زیست در ارتباط با ممنوعیت استفاده از آزبست و محصولات آن توجه کرده و از تولید، ورود و محصولات آزبستی به کشور ممانعت کنند.

وی ادامه داد: شهرداری تهران مکلف است با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست تدابیر لازم برای اندازه گیری و گزارش دهی مستمر در خصوص میزان آزبست در مناطق مختلف شهرداری تهران اقدام کند. همچنین به دولت پیشنهاد می کنیم به منظور حفظ سلامت مردم نسبت به بررسی در زمینه منشاء یابی آزبست موجود در هوای شهر تهران اهتمام ورزیده و بر این اساس نسبت به حذف منابع تولید کننده این ماده به هوای محیط های شهری اقدام کند.

دانشجو با بیان اینکه آزبست مدتی در هوای شهر تهران اندازه گیری نمی شد گفت: پس از مدتی که این پایش انجام شد متوجه شدیم در برخی از محصولات آزبست استفاده می شود که معمولا در محصولاتی مثل لنت ترمز و صفحه کلاچ آزبست مورد استفاده قرار می گیرد.

معصومه ابتکار نیز در این رابطه گفت: قانونا باید آزبست از تمامی محصولات حذف شودکه متاسفانه به اجرای قانون بی توجهی شده است.

وی از شهرداری ها خواست اندازه گیری و کنترل آزبست در هوای تهران را ادامه دهند.

ابتکار به نقش آموزش شهروندی در رابطه با حذف آزبست از محصولات صنعتی اشاره کرد و گفت: اگر شهروندان از خطرات آزبست آگاه باشند کمتر در معرض آن قرار می گیرند.

رئیس شورای شهر تهران نیز به جای خالی استاندارد در این طرح اشاره کرد و گفت: جا دارد سازمان استاندارد محصولاتی که دارای این الیاف هستند را مورد شناسایی قرار دهند.

در ادامه یوسف رشیدی با اشاره به اینکه از سال 79 سیستم های پایش هوا آزبست را اندازه نمی گرفتند گفت: در سال 88 این اندازه گیری انجام شد و از 30 نمونه تهیه شده 5 هزار لیس آزبست شمارش شد و مشخص شد مقدار آزبست 30 تا 50 برابر شهرهای پاک است.

وی ادامه داد: در سال 89 نیز همین میزان آزبست در هوای تهران شناسایی شد و مشخص شد که منشاء اصلی آنها سایش لنت ترمز است.

شیبانی عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به آلودگی هوای تهران پیشنهاد کرد هر خودروی نویی که وارد تهران می شود به ازای آن یک خودرو فرسوده حذف شود تا شاهد آلودگی هوا نباشیم.

بیادی نیز در این زمینه با گلایه از عدم اجرای سیاست های اساسی در خصوص پیشگیری از آلودگی هوا گفت: متاسفانه به جای برنامه های پایه ای محدوده طرح ترافیک را گسترش می دهند که متاسفانه در افزایش محدوده ترافیک جدید حتی نظر شورا را هم نخواسته اند.

سپس اعضای شورا این طرح را تصویب کردند.

در ادامه این جلسه معصومه ابتکار با تاکید بر اینکه تهران از آلودگی هوا رنج می برد گفت: اقدامات مناسبی در خصوص مهار گرد و غبار صورت نگرفته است. همچنین مشکل تازه ای نیز برای سلامت هوای تهران به وجود آمده که آن افزایش مهلت معاینه فنی به 5 سال است.

ابتکار یادآور شد: در بسیاری از کشورهای دنیا مهلت معاینه فنی یکساله است که افزایش 5 ساله آلودگی هوای شهر تهران را با مشکل روبرو می کند.

وی گفت: سازمان حفاظت از محیط زیست باید وارد این مسئله می شد. حتی شورا نیز در روند تصویب این قانون که تاثیر مستقیمی بر شهر تهران دارد وارد تصمیم گیری ها نشد که لازم است حتما چنین تصمیم گیری هایی با هماهنگی های مدیریت شهری انجام شود.

چمران در این خصوص گفت باید 6 ماه از تصویب این مصوبه بگذرد تا بتوانیم مقدمات برگشت این قانون به دو سال را فراهم کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه از رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست دعوت می شود تا جنبه های گوناگون این قانون بررسی و مهلت دریافت برگه معاینه فنی یک ساله یا دو ساله شود زیرا برخی از خودروها بعد از 5 سال از رده خارج می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha