عوامل محیطی که روزانه همه ما با آن‌ها سر و کار داریم مانند هوایی که تنفس می‌کنیم، آبی که می‌نوشیم، غذایی که می‌خوریم و نحوه زندگی‌ای که انتخاب کرده‌ایم، همگی می‌توانند بر سلامتی انسان و خطر بروز سرطان و دیگر بیماری‌ها نقش مهمی داشته باشند.

آزبست در خفا جان می گیرد

سلامت نیوز: عوامل محیطی که روزانه همه ما با آن‌ها سر و کار داریم مانند هوایی که تنفس می‌کنیم، آبی که می‌نوشیم، غذایی که می‌خوریم و نحوه زندگی‌ای که انتخاب کرده‌ایم، همگی می‌توانند بر سلامتی انسان و خطر بروز سرطان و دیگر بیماری‌ها نقش مهمی داشته باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، دود ناشی از فعالیت کارخانه‌ها، خودروها و سیستم گرمایشی موجب انباشته شدن مواد سرطان‌زا در هوا شده که عامل اصلی آلودگی هوا در شهرهای صنعتی است. افراد و گروه‌های در معرض خطر مانند کودکان، افراد مسن و زنان باردار به دلیل اینکه مصونیت بدن‌شان پایین است، بیشتر در معرض خطر آلودگی هستند. آلاینده‌هایی مانند دی‌اکسیدگوگرد، دی‌اکسیدنیتروژن، مونوکسیدکربن و اُزن از عوامل اصلی در آلودگی اتمسفر شهری هستند.

نور خورشید نیز یکی از مهم‌ترین عوامل بالقوه سرطان‌زا است. امواج ماوراء بنفش خورشید موجب آفتاب سوختگی، آسیب چشم (آب مروارید)، آسیب سد دفاعی پوست و سرطان پوست می‌شوند.

طیف وسیعی از مواد شیمیایی نیز که بعضی از افراد در صنایع و مشاغل و در محیط کار خود با آن سر و کار دارند، احتمال ابتلا به سرطان در آنها را افزایش می‌دهد. از جمله این مواد بنزن، تار، آرسنیک، کادمیوم، کرومیوم و چندین ماده دیگر است.

«بنزن» به عنوان حلال در بسیاری از صنایع از جمله پتروشیمی کاربرد دارد و همچنین در آلودگی‌های هوای شهری و دود سیگار وجود دارد. تماس طولانی مدت با بنزن خطر ابتلا به لوسمی را افزایش می‌دهد. «تار» مجموعه ذراتی است که در اثر اشتعال سیگار، معلق شده و به ریه وارد می‌شود. این ذرات به صورت ماده‌ چسبنده قهوه‌ای رنگ در انگشتان، دندان و ریه افراد سیگاری رسوب می‌کند.

«آرسنیک» به عنوان یک ماده نگهدارنده در صنایع چوب کاربرد دارد، البته در دود سیگار نیز موجود است. این ماده بعد از ورود به بدن، هرگز دفع نمی‌شود و با تخریب DNA و ممانعت از ترمیم آن، یک ماده سرطان‌زا محسوب می‌شود. «کادمیوم» درصنایع باطری‌سازی کاربرد دارد. در سیگار هم وجود دارد. مطالعات نشان می‌دهد،  میزان کادمیوم در افراد سیگاری دو برابر افراد غیر سیگاری است. کادمیوم علاوه بر سرطان‌زایی بر روی کلیه و عروق نیز تاثیر مخرب دارد.

«کرومیوم» در صنایع آلیاژسازی و رنگسازی کاربرد دارد. در دود سیگار نیز موجود بوده و با سرطان ریه مرتبط است.«بوتادین» در صنایع لاستیک‌سازی کاربرد دارد و سرطان‌زاست. «نیتروزآمین» که در آب‌های آلوده به آلودگی‌های صنعتی، کودهای کشاورزی نیتراته و به عنوان ماده نگهدارنده در صنایع کالباس‌سازی یافت می‌شود، سرطان‌زاست. این ماده در دود سیگار نیز وجود دارد. «آزبست یا پنبه نسوز» در صنایع عایق حرارتی، کشتی‌سازی و لنت ترمز کاربرد دارد. «سیلیس» در صنایع شیشه‌سازی و ذغال سنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای پیشگیری از آثار سرطان‌زایی مواد شیمیایی در منزل و محل کار لازم است از تماس بدن با مواد شیمیایی اجتناب شده و محیط دارای تهویه مناسب باشد. همچنین لازم است سطوح کاری، عاری از گرد و غبار و مواد شیمیایی بوده و از ماسک محافظ مناسب استفاده شود.

سرطان ریه؛ شایع ترین سرطان در مردان

محمدرضا مسجدی، عضو گروه سیاستگذاری سازمان بهداشت جهانی از سرطان ریه به عنوان مهم‌ترین علت مرگ‌های سرطانی نام برد و گفت: سرطان ریه همچنان شایع‌ترین سرطان در مردان است؛ سرطان ریه در بین زنان، رده دوم یا سوم سرطان‌های شایع را دارد.

دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات افزود: سرطان ریه در بین سرطان‌های شایع در کشور بین رده‌های سوم و چهارم قرار دارد، اما به دلیل مصرف بالای دخانیات به ویژه قلیان و با توجه به اینکه امکانات تشخیصی بیشتر شده است، دیر یا زود، سرطان ریه حداقل در بین مردان، در رده اول سرطان‌های شایع قرار می‌گیرد.

به گفته وی، دخانیات مهم‌ترین فاکتور ابتلاء به سرطان ریه است؛ با کنترل مصرف دخانیات، می‌توان از بروز یک سوم سرطان‌های ریه در کشور جلوگیری کرد. آلودگی هوا و تغذیه نیز به عنوان دیگر عوامل بروز سرطان ریه نام برده می شوند.

مسجدی با عنوان این مطلب که در کشور هنوز ثبت سرطان به طور کامل انجام نمی‌شود، گفت: هم اکنون جمعیتی بالغ بر ۳۲۰ هزار نفر در کشور مبتلا به سرطان هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سال بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار مورد جدید سرطان در کشور گزارش می‌شود.

عضو گروه سیاستگذاری سازمان بهداشت جهانی، از آزبست به عنوان یکی از عوامل آسیب زا در طبیعت نام برد و گفت: آسیب زایی آزبست صد در صد تایید شده و یکی از عوارض آن، سرطان ریه است.

وی اظهارداشت: بر اساس مصوبه دولت، قرار بود تا پایان دهه هشتاد، آزبست حذف شود که امروز پس از گذشت چند سال، به طور نسبی این اتفاق افتاده است. اما متاسفانه شاهد واردات آزبست از کشورهایی هستیم که در آن کشورها، استفاده از آزبست ممنوع است. متاسفانه وزارت صمت و کارخانجات خودروسازی از اجرای مصوبه دولت تمکین نمی‌کنند.

افزایش ابتلا به سرطان با تماس مواد شیمیایی خطرناک

محمد خرمی، فوق تخصص گوش، حلق و بینی نیز در این خصوص به ایرنا گفت: قرار گرفتن در محیط های کاری دارای مواد شیمیایی و سموم، علاوه بر تاثیرات مخرب بر سلامت عمومی بدن، احتمال ابتلا به سرطان حنجره را نیز افزایش می دهد. به عنوان مثال وجود مواد شیمیایی مانند آزبست در محیط کاری یا زندگی افراد بر دستگاه تنفس تاثیر گذاشته و منجر به بروز سرطان می شود.

وی افزود: قرار گرفتن فرد به مدت طولانی در معرض گردوغبار، دوده، زغال، غبار اسید سولفوریک و بخار دیزلی نیز به طور مستقیم با سرطان حنجره در ارتباط است و کارگرانی که با این مواد در تماس هستند، باید به طور جدی مراقب سلامت خود باشند. اگر فردی در محلی کار می کند که ملزم به تنفس هوای آلوده با مواد شیمیایی است، باید از وسایل محافظت کننده استفاده کند.

وی اظهار داشت: کشیدن سیگار و استنشاق دود این مواد دخانی از علل اصلی ابتلای افراد به سرطان حنجره است؛ حنجره یکی از سرطان هایی است که با مصرف دخانیات رابطه مستقیمی دارد، هنگامی که فرد دود سیگار را که حاوی بسیاری از مواد سرطان زاست، استنشاق می کند، فورا در بافت حنجره و تارهای صوتی او تغییراتی ایجاد می شود.

این فوق تخصص گوش، حلق و بینی گفت: مصرف الکل نیز علاوه بر ضررهایی که بر عقل و حواس افراد می گذارد، بر تسریع و پیشرفت انواع سرطان ها هم تاثیر می گذارد و این افراد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان حنجره قرار می گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha