سلامت نیوز : رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به حوادث اخیر در زمینه رهاسازی بیماران گفت: آموزش پزشکی و اخلاق حرفه ای به طور جدی نیازمند بازنگری است و این حوادث تلنگری به ما برای توجه بیشتر به کرامت انسانی و بیماران است.
به گزارش مهر، دکتر  باقر لاریجانی امروز سه شنبه در نخستین جشنواره آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران در محل تالار ابن سینا با بیان این مطلب افزود: چالش های آموزش پزشکی مختص یک دانشگاه نیست بلکه مجموعه دانشگاهها درگیر آن هستند.

وی افزود: باید به طور جد بر روی بهتر کردن رابطه استاد و دانشجو در عرصه آموزش پزشکی تلاش کنیم زیرا هنوز برای رسالت مدار بودن آموزش مشکل داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در یک بیمارستان یک عمل بسیار تخصصی انجام می گیرد و دانشجویان زیادی بر سر عمل آن استاد حاضر می شوند و در همان زمان در اورژانس همان بیمارستان بیماری 7 روز است که منتظر یک معاینه تخصصی یا یک اکوی قلب است بنابراین نمی توان گفت این بیمارستان در آموزش پزشکی سرآمد و توانمند است.

وی یادآور شد: رسالت ما این است که آموزش پزشکی در خدمت سلامت مردم باشد اگر ما به سمت تحقیقات می رویم در عین حال باید به اخلاق حرفه ای و نیاز مردم توجه جدی تری داشته باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به حوادث اخیر رهاسازی بیماران یک بیمارستان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران در بیابان خاطرنشان کرد: البته به نظر می آید این حوادث حلقه های مفقوده ای دارد که باید روشن شود اما این حوادث زنگ هشداری است که توجه به کرامت انسانی و حقوق بیمار را یادآوری می کند.

وی اظهار داشت: در عرصه آموزش پزشکی اگر هدف خود را گم کنیم و به این تلنگرها توجه نکنیم نمی توانیم اخلاق حرفه ای را اجرا کنیم. آموزش زمانی ایده آل است که دانشجو و استاد درد و رنج بیمار را درک کنند اینکه ما بحث های علمی تر و تمیزی بر سر بالین بیمار ارائه کنیم اما در همان زمان بیمار پولی برای درمان خود نداشته باشد نتیجه اش تخصص گرایی زایدالوصف می شود.

لاریجانی با تاکید بر لزوم توجه به اخلاق حرفه ای و رفتار حرفه ای در آموزش پزشکی گفت: از چهره یک استاد می توان فهمید که در برابر بیمار بی بضاعت چه رفتاری از خود نشان می دهد. دانشگاه در گرفتن دانشجو و نظام پذیرش نقشی ندارد و همین مسئله مهمی است که فردی که در پزشکی پذیرش می شود اگر انگیزه خدمت در او قوی نباشد در عرصه پزشکی موفق نخواهد بود.

وی عرصه دانشگاه را عرضه نخبه پروری برشمرد و گفت: استعدادهای بالا با روح های تحول زا می توانند در دانشگاه فعالیت کنند و ما باید نظام آموزشی را با انعطاف و تحلیل بهتری ارائه کنیم تا ضمن دور شدن از حافظه محوری با چالشهایی که در مدیریت انسانی مواجه ایم بتوانیم این عرصه را متحول کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، توجه به بین رشته ای ها، توجه به نقشه جامع علمی کشور، رشد روش های آموزش پزشکی، بازبینی برنامه های آموزشی را از دیگر فرآیندهای مهم در این عرصه دانست و افزود: توجه به طب سنتی می تواند بخش عمده ای از مشکلات را کاهش دهد نباید میان طب نوین و طب سنتی دیوار پهنی ایجاد کرده و به کل آن را رد کنیم.

وی با اشاره به ورود دانشگاه علوم پزشکی تهران به عرصه بین المللی گفت: قدم های خوبی برداشته شده اما هنوز فاصله داریم هنوز از ظرفیت و پتانسیل خود استفاده نکرده ایم و این در حالی است که کشورهایی از جمله آمریکا و چین با بورسیه های خود فرهنگ خود را نیز انتقال می دهند که ما نیز می توانیم در آن وارد شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha