سه‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۰
کد خبر: 26937
سلامت نیوز : داروی نفروپاتی دیابتی در دانشكده داروسازی دانشگاه كالیفرنیا و موسسه ملی بهداشت این كشور كشف شد.

به گزارش فارس،‌ محققان دانشگاه كالیفرنیا و مؤسسه ملی بهداشت این كشور موفق به كشف دارویی شدند كه برای درمان بیماری‌های كلیوی در میان مبتلایان به دیابت مؤثر است.

نفروپاتی دیابتی یا بیماری‌ كلیوی ثانوی به نوعی بیماری دیابت گفته می‌شود كه بر اثر آن، كلیه‌ها دچار اختلال شده و پروتئین دفع می‌كند. همچنین كلیه‌ها دچار تغییرات ساختمانی و اختلال عملكردی می‌شوند.

نفروپاتی دیابتی مهمترین علت بیماری كلیه در ایالات متحده است كه بر اثر دیابت و بالا بودن میزان قند خون، كلیه‌ها دچار اختلال در عملكرد می‌شوند.

به گزارش دیلی ساینس، محققان دارویی آزمایشی ضد فیبر و ضد التهاب به نام «پیروفیندون» كشف كردند كه به درمان نفروپاتی دیابتی كمك می‌كند.

یكی از یافته‌های مهم این تحقیق این بود كه نشان داد مصرف میزان مناسبی از پیرفیندون نه تنها از بیماری‌های كلیوی جلوگیری می‌كند بلكه موجب بهبود در وضعیت بیماران می‌شود.

فاكتور رشد بتا «tgf » یك پروتئین است و وظیفه كنترل عملكردهای سلولی را بر عهده دارد. بتا tgf موجب تحریك دیابت كلیوی و قندخون شده و همراه فشار خون موجب گسترش فیبروز كلیوی می‌شود.

یكی از جاهایی كه بر اثر دیابت آسیب جدی می‌بیند، كلیه است. كلیه‌ها از واحدهایی به نام نفرون ساخته شده‌اند. سر هر نفرون را گلومرول می‌گویند كه حاوی عروق ریز كلیه است. بر اثر دیابت جدار گلومرول‌ها ضخیم می‌شوند و آسیب می‌بینند.

گلومرول جایی است كه خون فیلتر شده تا ادرار را تشكیل دهد. گلومرول مانند یك صافی عمل می‌كند و به همه مواد اجازه عبور از خون و ورود به نفرون را نمی‌دهد، از جمله این مواد پروتئین است. بر اثر دیابت و آسیب به گلومرول‌ها سرعت تشكیل ادرار كاهش می‌یابد و پروتئین‌ها از طریق ادرار دفع می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha