سه‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۴
کد خبر: 26940
سلامت نیوز :  بر اساس تحقیقات دانشمندان، بخش هیپوتالاموس مغز در ابتلا به چاقی و یكی از عوارض آن یعنی دیابت نوع 2 نقش كلیدی ایفا می‌كند.

به گزارش فارس ، سلول‌های عصبی در هیپوتالاموس قادر هستند مواد غذایی و هورمون‌های موجود در جریان خون و مجموعه‌ای از ویژگی‌های رفتاری فیزیولوژیكی را شناسایی كنند كه موجب حفظ توازن بین كالری‌های خورده شده و سوزانده شده می‌شود. اضافه وزن و چاقی و دیابت نتیجه اختلال در عملكرد این سیستم در حفظ توازن هستند.

به گزارش دیلی ساینس، تحقیقات اخیر كه به كمك پروفسور «بلوئت» و «گری شوارتز» استاد علوم اعصاب كالج انیشتین در دانشگاه «یشیوا» انجام گرفت نشان داد، مولكولی در مغز وجود دارد كه اختلال آن موجب دیابت و چاقی می‌شود.

مطالعات انجام گرفته سال 2008 در آمریكا نشان می‌دهد حدود 86 درصد مردم این كشور در صورت ادامه چنین وضعیتی تا سال 2030 به اضافه وزن و چاقی مبتلا می‌شوند.

در این كار تحقیقاتی آزمایش‌هایی بر روی موش‌ها انجام گرفت. دكتر بلوئت و شوارتز نشان دادند كه میزان بیش از حد پروتئین بر عملكرد سلول‌های عصبی در هیپوتالاموس تأثیر می‌گذارد.

آنها دریافتند كه افزایش سطح این پروتئین كه با نام «تیودروكسین» یا TXNIR معروف است اولین عامل ایجاد چاقی است كه منجر به اختلال در سطح قندخون در نتیجه ابتلا به دیابت نوع دوم می‌شود.

شوارتز بر این باور است كه این یافته‌ها در نهایت به درمان چاقی یا دیابت منجر می‌شود.

مختل كردن یا غیر فعال كردن این پروتئین می‌تواند درجلوگیری از ابتلا به چاقی، اضافه وزن و دیابت موثر باشد. اهمیت درمان اضافه وزن و دیابت به این دلیل است كه این بیماری‌ها در حال تبدیل شدن به اپیدمی هستند.

چاقی مرحله‌ای است كه بر اثر آن، انرژی ذخیره‌ای در بدن كه معمولاً‌ به شكل بافت چربی است، بسیار زیاد می‌شود به طوری كه منجر به خطرات زیادی برای سلامتی می‌شود. دیابت یا همان مرض قند نیز ناشی از اختلال در ترشح هورمون انسولین است.
انسولین عامل تنظیم قند خون است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha