یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۸
کد خبر: 269415

گروهی از زیست‌شناسان، دندانپزشکان و مهندسان دانشگاه پنسیلوانیا موفق به توسعه یک سیستم میکروسکوپی از ربات‌ها شده‌اند که قادر به حذف بیوفیلم از سطح دندان و نقاط دور از دسترس است.

تمیزکردن دندان با میکروبات‌ها

سلامت نیوز: گروهی از زیست‌شناسان، دندانپزشکان و مهندسان دانشگاه پنسیلوانیا موفق به توسعه یک سیستم میکروسکوپی از ربات‌ها شده‌اند که قادر به حذف بیوفیلم از سطح دندان و نقاط دور از دسترس است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، ایجاد بیوفیلم یا پلاک روی دندان مهمترین عامل پوسیدگی دندان است. این لایه به دلیل عدم رعایت بهداشت و مسواک مرتب شکل می‌گیرد. بیو فیلم یا زیست لایه به گروهی از میکروارگانیسم‌ها گفته می‌شود که به سطوح مختلف متصل می‌شوند.


به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی،حذف بیوفیلم از روی دندان کاری پر زحمت و زمان‌گیر است و محققان پیوسته به دنبال روش‌هایی برای مقابله با آن هستند.
امکان شکل‌گیری این زیست لایه علاوه بر دندان در انواع ایمپلنت، کاتتر و لوله‌های آب نیز وجود دارد.


دو گروه از محققان برای حل این مشکل از نانوذرات اکسید آهن استفاده کرده‌اند و یک سیستم میکروسکوپی رباتیک توسعه داده اند که میکروبات نامیده می شود. از یک جفت سیستم میکروبات برای تجزیه و نابودی بیوفیلم‌ها استفاده می‌شود. این سیستم ضد میکروبی CAR نام دارد.
سیستم اول شامل نانوذرات اکسید آهن معلق است و زمانی که تحت تاثیر میدان مغناطیسی قرار می‌گیرد، مانند یک برف‌روب شروع به تمیز کردن سطوح دندان می‌کند. سیستم دوم حاوی نانوذراتی است که در قالب‌های ژله‌ای سه بعدی تعبیه شده اند و برای ازبین بردن بیوفیلم‌های روی سطوح لوله‌ها و تیوب‌ها به کار می روند.


این سیستم روباتیک به راحتی قادر است داربست زیستی بیوفیلم را نابود کرده و باکتری‌ها را از بین ببرد.
میکروبات در آزمایش‌های بالینی قادر به نابودی کامل بیوفیلم‌های سطح دندان و حتی نقاط غیرقابل دسترس از جمله کانال‌های ریشه دندان بود.
مهمترین کاربرد زدودن زیست لایه ها جلوگیری از پوسیدگی دندان است.
نتایج این مطالعه در نشریه Science Robotics منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha