یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵
کد خبر: 269453

سد الغدیر ساوه پس از ۲۲ سال، امروز سرریز کرد.

سد ساوه سرریز کرد

سلامت نیوز: سد الغدیر ساوه پس از ۲۲ سال، امروز سرریز کرد.

به گزارش سلامت نیوز، شاهرخ مدیر امور بهره برداری سد الغدیر در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه دبی ورودی این سد امروز ۵۰ متر مکعب در ثانیه است، افزود: حجم سد الغدیر ۲۷۷ میلیون متر مکعب است که بر اثر بارش‌های سال جاری به تراز نهایی رسیده و حجم آن تکمیل شده و به مرحله سرریز رسیده است.

گفتنی است، سد الغدیر ساوه با ۲۶۵ متر طول تاج و حجم ۲۷۱ میلیون مترمکعب آب از نوع دو قوسی بتونی است که در سال ۷۲ با هدف تأمین برق و آب کشاورزی ۲۳ هزار هکتار از اراضی این شهرستان احداث شد.

این سد براساس اهداف چند منظوره شامل تنظیم آب کشاورزی، کاهش خطرات سیل، تولید انرژی الکتریکی، اشتغال‌زایی و ایجاد مراکز گردشگری احداث شده است و از ویژگی‌های مسیر انتقال آب در سد الغدیر این است که آب از طریق کانال اصلی به طول حدود ۱۰ کیلومتر به شبکه اصلی آبیاری منتقل می‌شود.

از حدود دو هفته پیش همزمان با افزایش تراز آب ذخیره شده در دریاچه سد الغدیر ساوه عملیات تخلیه رسوب و مدیریت حجم مخزن سدالغدیر ساوه برای پیشگیری از سیلابی شدن رودخانه‌های پایین دستی بر اثر سرریز شدن این سد دو قوسی تمام بتنی آغاز و دریچه‌های تحتانی سد که از ظرفیت خروج آب تا ۲۲۰ متر مکعب بر ثانیه برخوردار هستند، باز شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha