وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از برقراری بیمه بیکاری برای کارگران واحدهای تولیدی آسیب‌دیده در سیل گلستان خبر داد و گفت: آن دسته از افرادی که حق بیمه پرداخت می‌کردند، بیمه بیکاری برای آنان برقرار می‌شود. آنهایی که قرارداد دائم نداشتند نیز شناسایی و برآورد ماه‌هایی که باید از بیمه بیکاری استفاده کنند با کمک واحدهای تولیدی انجام خواهد شد.

پرداخت بیمه بیکاری کارگران سیل‌زده گلستان

سلامت نیوز: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از برقراری بیمه بیکاری برای کارگران واحدهای تولیدی آسیب‌دیده در سیل گلستان خبر داد و گفت: آن دسته از افرادی که حق بیمه پرداخت می‌کردند، بیمه بیکاری برای آنان برقرار می‌شود. آنهایی که قرارداد دائم نداشتند نیز شناسایی و برآورد ماه‌هایی که باید از بیمه بیکاری استفاده کنند با کمک واحدهای تولیدی انجام خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،«محمد شریعتمداری»  بیان کرد: از اولین روزهای وقوع سیل و ایجاد خسارات، از جمله مهم‌ترین سیاست‌های دولت که به استانداران ابلاغ شد، برآورد میزان خسارات اولیه در بخش‌های صنعت، کشاورزی و خدمات بود. وی ادامه داد: در همین زمینه استانداران فرم‌هایی را آماده و به بخش‌های مختلف ارسال کردند و وزارت صنعت، کشاورزی و... برآورد خسارات را انجام دادند و محاسبات اولیه صورت گرفت. اولین دستورهای دولت در بخش کشاورزی صادر شد و مبلغ ۱۶۲ میلیارد تومان در اختیار استان‌ها قرار گرفت.


پرداخت خسارت به کشاورزان؛ اولویت دولت

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این‌که یک روز پیش از سفر به گلستان، در وزارت کشور جلسه‌ای برای برآورد و تعیین تکلیف خسارات در بخش صنعت برگزار شد، گفت: امیدواریم در اولین جلسه دولت، خسارات به دستگاه‌ها و مواد اولیه کارخانه‌ها به صورت جداگانه محاسبه و در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد و تسهیلاتی برای آنها منظور شود. باید در مصوبه‌ای که به پیشنهاد وزارت صنعت ارائه می‌شود، تمهیدات لازم برای تولیدی‌هایی که یک دوره زمانی برای بازگشت به کار نیاز دارند و برای مدتی امکان تولید ندارند، اندیشیده شود.

وی با بیان این‌که در برخی واحدها به صورت موقت و در بخشی دیگر به صورت دائم، اشتغال از دست رفته است، افزود: در بخش کشاورزی، برخی اراضی اطراف رودخانه‌ها نابود شده و زمان طولانی‌تری برای احیای آنها لازم است و بیمه بیکاری به کشاورزان تعلق می‌گیرد. در زمینه با واحد‌های صنعتی آسیب‌دیده از سیل که پرداخت‌های بانکی نیز دارند، هماهنگی‌های لازم با مسئولان و روسای بانک‌ها انجام شده تا زمان راه‌اندازی مجدد واحد‌های صنعتی با مدیران آنها همکاری لازم را داشته باشند.

شریعتمداری گفت: دولت در نخستین مصوبه برآورد خسارات پس از سیل، پرداخت خسارت به کشاورزان را در اولویت قرار داد. با توجه به کشاورزی بودن منطقه و خسارت به اراضی کشاورزی، دولت نخستین مصوبه خود را در رابطه با تخصیص خسارت به زمین‌هایی که 100درصد تخریب شده‌اند، قرار داد و 50 درصد مبلغ برآورد شده، پرداخت شده است. هیات دولت پرداخت خسارات به واحد‌های صنعتی را هم در دستور کار دارد و امید داریم به سرعت همانند بخش کشاورزی پس از مشخص شدن میزان خسارت‌ها واحد‌های تولیدی آسیب‌دیده نیز بتوانند خسارت ناشی از سیل را دریافت کنند.


بازدید از واحدهای آسیب‌دیده در شهرک صنعتی آق‌قلا

این مسئول اضافه کرد: در حال حاضر آن دسته از کارگران و کشاورزانی که حق بیمه‌های آنان به طور کامل تا زمان آسیب‌ ناشی از سیل واریز شده بوده، در اولویت پرداخت بیمه بیکاری قرار دارند و آن دسته که حق بیمه‌های واریز نشده، دارند باید منتظر مصوبه‌ای از سوی هیات دولت باشند تا پس از برآورد مبلغ مورد نظر بتوانند از این حمایت برخوردار شوند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: امسال تلاش کردیم تا با ایجاد نظام سه‌‌جانبه‌گرایانه و ایجاد تعاونی‌های کارگری فاصله بین درآمدها و سبد خانوارهای کارگری را کم کنیم که اگر چه هنوز هم با اصل موضوع فاصله زیادی داریم، اما مطئمن هستیم با حمایت مردم، مسئولان و افزایش تعاونی‌های کارگری این کار امکان‌پذیر خواهد بود؛ چراکه این تعاونی‌ها اقلام مصرفی کارگران را با قیمتی بسیار کمتر از بازار در اختیار آنان قرار می‌دهند.

شریعتمداری در این سفر از همه واحدهای آسیب‌دیده در شهرک صنعتی آق‌قلا بازدید کرد. همچنین بنا به اعلام وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، این وزارتخانه همچنان در حال احصا و شناسایی تعاونی‌ها و طرح‌های روستایی، عشایری و مشاغل خانگی آسیب‌دیده از سیل است تا با اجرای طرح‌های حمایتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر دستگاه‌های مرتبط، زمینه بازیابی بنگاه‌ها فراهم شود.


معرفی خسارت‌دیدگان برای دریافت وام

در راستای کمک به سیل‌زدگان از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی علاوه بر ارسال اقلام و کالاهای مورد نیاز، بیش از 200 نفر از سیل‌زدگان برای بهره‌مندی از تسهیلات قرض‌الحسنه 50 میلیون ریالی به بانک توسعه تعاون معرفی شدند. طبق اعلام اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی گلستان، این حمایت همچنان برای سایر شهرهای آسیب‌دیده از سیل ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha