سه‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۸
کد خبر: 26955
 سلامت نیوز : رئیس دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: در خصوص طب سنتی، حرف‌ها و اظهار نظرهای زیادی می‌شود اما برای رسیدن به نظر صحیح باید این نوع طب به عنوان یك دانشگاه، محك‌ زده شود.

به گزارش فارس ، چهارمین جشنواره آموزشی شهید مطهری امروز در سالن ابن سینا دانشگاه علوم پزشكی تهران برگزار شد.

در این جشنواره محمد‌باقر لاریجانی، رئیس دانشگاه علوم پزشكی تهران اظهار داشت: این جشنواره برای توسعه فعالیت‌های آموزشی، نقش مهمی را ایفا می‌كند و منشأ آن باید توسعه آموزش‌های پزشكی باشد.

وی گفت: یكی از رسالت‌های اساسی دانشگاه علوم پزشكی تهران، آموزش پزشكی است و با نگاهی به چالش‌ها سعی دارد مسیر آینده را ترسیم و این چالش‌ها را رفع كند.

لاریجانی با بیان اینكه در بحث آموزش پزشكی، چالش‌های بسیاری داریم، افزود: گسترش و تقویت رابطه استاد و دانشجو در عرصه پزشكی می‌تواند به برطرف كردن این چالش‌ها كمك كند ضمن اینكه آموزش پزشكی باید رسالت‌مدار باشد و فعالیت‌های جدی در این زمینه صورت گیرد.

وی آموزش پزشكی را برای ارتقاء سلامت مردم امری بسیار مهم تلقی كرد و گفت: هر زمان كه در بحث آموزش پزشكی از اعتدال خارج شویم، در حقیقت رسالت خود را فراموش كرده‌ایم.

رئیس دانشگاه علوم پزشكی تهران اضافه كرد: حوادث امروز زنگ‌ خطری برای آموزش در دانشگاه‌هاست چرا كه بعضی از حلقه‌های مفقوده كرامت انسانی را مورد هدف قرار داده‌اند و در حقیقت حوادث اجتماعی تلنگری برای ما محسوب می‌شود؛ در عرصه پزشكی كشور باید به رفتار حرفه‌ای و تقویت روحیه توجه كرد چرا كه داشتن روحیه در كار پزشكی كارساز است.

وی افزود: متأسفانه ما در نظام پذیرش دانشجو نقش جدی نداریم كه همین مسئله یكی از چالش‌های موجود به شمار می‌رود البته در اجرا، ناكارآمدی‌هایی داریم اما باید به یك نكته توجه خاصی شود و آن، این است كه عرصه دانشگاه‌های علوم‌پزشكی باید عرصه نخبه پروری شود چرا كه با پرورش استعدادها می‌توان كارهای بزرگ انجام داد.

لاریجانی گفت: باید به گرایش‌های بین رشته‌ای توجه كرد چرا كه این گرایش‌ها مرزهای پرش آینده را تأمین می‌كنند؛ در عرصه پزشكی گرایش‌های بین رشته‌ای جا باز نكردند این درحالی است كه آنها نیاز ما هستند و همین مسئله چالش نظام آموزش پزشكی كشور است.

وی به طب سنتی اشاره كرد و افزود: در خصوص این طب، حرف‌ها و اظهار نظرهای زیادی می‌شود اما برای رسیدن به نظر صحیح باید این نوع طب به عنوان یك دانشگاه محك‌ زده شود؛ متأسفانه بین طب سنتی و طب پزشكی دیوار بلندی درست شده كه ما باید در عرصه آموزش پزشكی این مسئله را حل كنیم؛ این در حالی است كه در كشورهای دیگر برای این طب دانشگاه‌های‌ مجهز راه‌اندازی كردند.

رئیس دانشگاه علوم پزشكی تهران اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشكی تهران با وجود اساتید برجسته به عنوان بزرگترین سرمایه علمی در میان دانشگاه‌ها به شمار می‌رود همچنین در عرصه پزشكی حركت‌های ارزشمندی در خصوص بحث آموزش ایجاد شده است؛ از آنجایی كه استراتژی ما روشن است نقشه علمی كشور در حوزه سلامت روشن است و در حركت عادی در حوزه پزشكی، متناسب با توسعه علمی دانشگاه این نقشه را آماده كرده‌ایم همچنین در عرصه آموزش پزشكی در بعد كمی و كیفی گام‌های مؤثری نیز برداشته شده است.

لاریجانی ادامه داد: هدف‌مداری در دانشگاه‌‌ علوم‌‌پزشكی تهران باید پیگیری شود و این امر به عنوان یك چارچوب در دستور كار همه قرار گیرد چرا كه با هدف‌مداری می‌توان گام‌های استواری را برداشت و تحولی اساسی در حوزه آموزش كشور ایجاد كرد.

وی خاطرنشان كرد: در عرصه بین‌المللی آموزش پزشكی قدم‌های خوبی برداشته شده است و كشور ما از نظر نیروی انسانی در منطقه جایگاه بسیار خوبی را دارد اما لازم است از این ظرفیت در خصوص آموزش پزشكی استفاده درست شود و رابطه بین استاد و دانشجو باید بیشتر مدنظر قرار گیرد همچنین بحث تبادل دانشجو نیز در دستور كار قرار دارد و به طور جدی پیگیری می‌شود.

 در پایان این جشنواره 21 فرآیند آموزشی انتخاب و از دست‌اندركاران آن تقدیر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha