رئیس سندیكای دارویی ایران گفت: ایران سالانه 100 میلیون دلار دارو به 30 كشور صادر می‌كند كه برای گسترش این صنعت امسال 8 كارخانه تولید داروهای نوتركیب بهره‌برداری می‌شود.

سلامت نیوز :  رئیس سندیكای دارویی ایران گفت: ایران سالانه 100 میلیون دلار دارو به 30 كشور صادر می‌كند كه برای گسترش این صنعت امسال 8 كارخانه تولید داروهای نوتركیب بهره‌برداری می‌شود.

به گزارش فارس، غلامرضا شریعتی در نشست خبری نمایشگاه ایران هلث كه صبح امروز در محل نمایشگاه بین‌المللی ایران برگزار شد اظهار داشت: صنعت دارو به شكل نوین 6 دهه در كشور قدمت دارد كه از این لحاظ در منطقه اول هستیم.

وی افزود: پیش از انقلاب فقط 15 درصد داروها را تولید می‌كردیم اما الان به 96 درصد رسیده‌ایم كه بیشترین سطح خودكفایی را در كشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا داریم.

شریعتی گفت: در حال حاضر برای واردات 4 درصد دارو، 30 درصد ارز حوزه سلامت را استفاده می‌كنیم در صورتی كه برای تولید 96 درصد داروها كمتر از 70 درصد پرداخت می‌كنیم و سالانه 100 میلیون دلار دارو به 30 كشور صادر می‌كنیم.

وی اضافه كرد: از مجموع 2 هزار و 500 قلم دارویی كه در كشور تولید می‌شود بیش از 2 هزار قلم دارو را خودمان فرموله كردیم و این یكی از افتخارات كشور محسوب می‌شود.

شریعتی یادآور شد: در سال‌ جاری شاهد بهره‌برداری از 8 كارخانه تولید داروهای نوتركیب خواهیم بود كه این داروها به مرحله تولید صنعتی نزدیك شده‌اند.

وی با بیان اینكه حاشیه سود صنعت خودروسازی 5 درصد است، گفت: حاشیه سود صنعت دارو بالای 14 درصد است و در ایران به دلیل اینكه قیمت دارو در راستای حمایت از مصرف كنندگان تعیین می‌شود میزان مانور شركت‌های دارویی كم شده است.

شریعتی خاطرنشان كرد: ‌داروی ایدز مرحله نخست خود را كه مرحله فرموله شدن بود گذرانده است.

در ادامه این نشست رضا قهرمانی، معاون پیشگیری اداره كل سلامت شهرداری تهران اظهار داشت: 61 درصد مردم كشور یا اضافه وزن دارند یا چاق هستند لذا در این نمایشگاه باشگاه چاقی در نظر گرفته‌ایم. همچنین مراكز فراآموز كه آموزش‌های مهارت‌های رفتاری را به كودكان و نوجوانان آموزش می‌دهند در این نمایشگاه راه‌اندازی می‌شود.

وی افزود: ‌ایستگاه سلامت، مركز ابتكارات اجتماع‌محور و مراكز تن‌آرام از دیگر برنامه‌های شهرداری در این نمایشگاه محسوب می‌شود.

مجتبی معظمی، رئیس هیئت مدیره انجمن بازرگانان تهران نیز در این نشست گفت: 2 هزار شركت فعال تجهیزاتی در كشور داریم كه نسبت به قبل از انقلاب میزان آنها 70 تا 80 درصد افزایش یافته است و بیش از 95 درصد این تحول را به كمك دانشمندان داخلی صورت دادیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha