سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۹
کد خبر: 269662

در بین محصولات لبنی با برندهای مختلف، احتمالا همه ما فرآورده‌های پروبیوتیك، پریبیوتیك و سیمبیوتیك را در قفسه‌های فروشگاه‌ها دیده‌ایم.

پروبیوتیك‌ و پری بیوتیك را بشناسید

سلامت نیوز: در بین محصولات لبنی با برندهای مختلف، احتمالا همه ما فرآورده‌های پروبیوتیك، پریبیوتیك و سیمبیوتیك را در قفسه‌های فروشگاه‌ها دیده‌ایم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم، لازم است تفاوت بین این سه نوع محصول را بدانید تا با دید بازتر در فروشگاه به انتخاب و خرید این محصولات اقدام كنید.


غذاهای پروبیوتیك: پروبیوتیك ها، میكروارگانیسم‌های (باكتری و مخمر) زنده و فعالی هستند كـه با استقرار در بخش‌های مختلف بدن (اساسا روده؛) به تعداد مناسب، با تولید اسید و تركیبات ضدمیكروبی، سبب ایجاد تـوازن بین جمعیت میكروب های سـودمند و مضر شده و خـواص سـلامت‌بخـش خود را بر انسان اعمال می‌كنند. پروبیوتیك‌ها دارای اثرات ضدسرطانی، تقویت سیستم ایمنی، بهبود عملكرد روده، كاهش سطح كلسترول خون و مهار باكتری‌های مضر سیستم گوارشی هستند. مصرف این فرآورده‌ها در افراد دارای اختلال «عدم تحمل لاكتوز» توصیه می‌شود. در این افراد آنزیم تجزیه‌كننده لاكتوز شیر (قند شیر) وجود ندارد. پروبیوتیك‌ها لاكتوز را به اسید لاكتیك تبدیل و مصرف این فرآورده را برای این افراد امكان‌پذیر می‌كنند. همچنین محصولات پروبیوتیكی حاوی مقادیر قابل‌توجهی املاح و ویتامین‌های خانواده«بی» هستند.


غذاهای پری بیوتیك: پری بیوتیك اجزای غذایی غیرقابل هضمی هستند كه سلامت فرد را با تحریك رشد یا فعالیت یك یا چند گونه باكتریایی مفید موجود در روده بزرگ به صورت مفیدی تحت‌تاثیر قرار می‌دهند. به زبان ساده‌تر، پری بیوتیك غذای باكتری‌های پروبیوتیك است. باكتری‌های مفید نظیر پروبیوتیك‌ها با مصرف این مواد زنده مانده و جمعیت میكروبی روده را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند و سبب مرگ باكتری‌های بیماری‌زا و مضر می‌شوند. جالب است بدانید سیر، پیاز، سیب‌زمینی ترشی، كاسنی و تره‌فرنگی حاوی بیشترین مقدار تركیبات پری بیوتیك به صورت طبیعی در خود هستند. غذاهای پری بیوتیكی با افزودن این تركیبات به فرمول مواد غذایی نظیر ماست یا پنیر تهیه می‌شود. این غذاها ابتلا به سرطان‌های روده بزرگ و نیز اسهال و یبوست را به میزان زیادی كاهش می‌دهد.


غذاهای سیمبیوتیك: به غذاهایی گفته می‌شود كه به طور همزمان حاوی باكتری‌های پروبیوتیك و فیبرهای پری بیوتیك هستند و به زنده ماندن باكتری‌های مفید در ماده غذایی و نیز در حین عبور غذا از دستگاه گوارش كمك می‌كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha