سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۱
کد خبر: 269690

رییس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت ضمن اشاره به عوامل خطر بروز آسم، نوجوانان را بیشترین گروه در معرض خطر این بیماری خواند.

نوجوانان بیشترین گروه در معرض خطر "آسم"

سلامت نیوز:رییس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت ضمن اشاره به عوامل خطر بروز آسم، نوجوانان را بیشترین گروه در معرض خطر این بیماری خواند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر مهدی نجمی در نشست خبری روز جهانی آسم و آلرژی که در محل بیمارستان طبی کودکان برگزار شد، گفت: امروزه معضل اصلی نظام سلامت، بیماری‌های غیرواگیر است. در سراسر حهان در حال حاضر ۱/۵ میلیارد نفر دچار بیماری‌های مزمن تنفسی هستند که از این تعداد حدود ۳۴۰ میلیون نفر آسم و ۸۰۰ میلیون نفر آلژی مزمن دارند. تا حدود ۳ سال گذشته تخمین زده می‌شد که بیماری مزمن تنفسی تا سال ۲۰۲۵ به رتبه سوم عامل مرگ و میر در جهان تبدیل شود که متاسفانه این پیش بینی بسیار زودتر از موعد اتفاق افتاد.

وی افزود: آلودگی هوا مرتبا در حال افزایش است و بیشترین مبتلایان به آسم،‌ زمینه‌های خانوادگی را دارا هستند. با مطالعاتی که چهار سال گذشته در کشور صورت گرفت، شیوع علائم آسم در کودکان حدود ۱۱ درصد و در بزرگسالان حدود ۹ درصد شناخته شد. همچنین بیشترین گروه در معرض خطر نوجوانان هستند.

نجمی افزود: بحث آموزش و افزایش آگاهی عموم جامعه بسیار مهم بوده و در اولویت اقدامات وزارت بهداشت قرار دارد تا مردم از ماهیت این بیماری و راه‌های جلوگیری از آن مطلع باشند. اگر این هدف محقق شود بخش اعظمی از مشکلات ما حل خواهد شد. در همین زمینه با همکاری اساتید و صاحب نظران این حوزه بسته‌های آموزشی تهیه شده و در اختیار عموم مردم بویژه بیماران و خانواده‌هایشان قرار گرفته است.

وی در ادامه افزود: به همین منظور ۲ کتاب تهیه شده که در اختیار تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار گرقته است تا با این محتوای آموزشی، گروه‌های هدف آموزش ببینند. بیشترین گروه هدف مورد توجه، گروه‌های در معرض خطر مانند دانش آموزان، پلیس راهنمایی  رانندگی، کارگران صنایع و برخی صنوف مانند نانواها هستند.

نجمی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین اقدامات نیز بحث نظام مراقبت سلامت است تا اگر بیماری تشخیص داده شد، روند درمان نیمه کاره رها نشود و روند درمان کنترل شده پیش رود. برای استحکام این طرح در ۴ شهرستان برای جمعیت بالای ۲۰ سال برنامه ایراپن اجرا شد که با شروع سال ۹۸ مقدمات اجرای این برنامه در ۹ دانشگاه علوم پزشکی محقق شده است.

وی با تاکید بر این که بحث کنترل عوامل خطر عمدتا از حیطه اختیارات وزارت بهداشت خارج است، گفت: مباحثی مانند آلودگی هوا و مصرف دخانیات و ...از عهده وزارت بهداشت خارح بوده و نیاز به همکاری سایر نهادها است. به همین منظور سندی تدوین شده است تا تمام ذینفعان بیرونی وزارت بهداشت مشارکت کرده و نقش خود را در کنترل عوامل بیماری ایفا کنند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha