سه‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۴
کد خبر: 26978
سلامت نیوز : حسینعلی شهریاری نهمین مخالف كلیات لایحه بودجه 90 با اشاره به برخی لابی گریها در بودجه ریزی امسال، گفت: در تأمین سهم 6 هزار و 200 میلیارد تومانی سلامت از درآمد هدفمندی یارانه‌ها شبهه وجود دارد.

به گزارش فارس، حسینعلی شهریاری به عنوان مخالف كلیات بودجه اظهار داشت: در بند «ب» ماده 34 قانون برنامه به منظور تحقق شاخص عدالت در سلامت و كاهش سهم هزینه‌های مردم به حداكثر 30 درصد هزینه‌های سلامت اشاره شده كه با وجود فرصت 6 ساله برای اجرای برنامه چهارم، این مسئله عملیاتی نشد.
وی اضافه كرد: 10 درصد درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها برای بهبود سلامت و بهداشت در كشور اختصاص یافته كه این مسئله در لایحه بودجه 90 پیش‌بینی نشده است.
شهریاری تصریح كرد:‌ در حال حاضر بسیاری از مردم از نظر هزینه‌های درمان زیر خط فقر قرار می‌گیرند و در واقع هزینه‌ای كه بابت درمان پرداخت می‌كنند، باعث می‌شود كه آنها برای تمام عمر زیر خط فقر قرار گیرند.
وی تصریح كرد: اقشار آسیب‌پذیر برای درمان به بیمارستان‌های دولتی مراجعه می‌كنند كه نارضایتی‌های عمومی در این مورد وجود دارد.
به گفته وی، شاید در كشور متخصصین زیادی در حوزه سلامت داشته باشیم ولی طوری عمل نشده كه از این افراد در مناطق محروم فعال شوند، زیرا دستمزد پزشكان در این مناطق در حد قابل قبولی قرار ندارد.
شهریاری با بیان اینكه در لایحه بودجه سال گذشته 100 میلیارد تومان برای پایداری پزشكان متخصص در مناطق محروم تصویب شد، گفت: تنها 20 میلیارد تومان از این رقم محقق شد.
وی ادامه داد: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده درآمد 62 هزار میلیارد تومانی دولت از محل هدفمندی یارانه‌ها به طور كامل محقق نخواهد شد و به این ترتیب در تأمین سهم 6 هزار و 200 میلیارد تومانی سلامت از این درآمد نیز شبهه وجود دارد.
شهریاری تصریح كرد: معلوم بود كه دولت از ابتدا اعتمادی به پرداخت این 10 درصد ندارد و صحبت‌های رئیس جمهور هنگام تقدیم لایحه بودجه به مجلس در مورد سلامت و ارتقای بهداشت در كشور نیز ناشی از اطلاعات نادرستی بود كه همكارانش به او داده بودند.
وی تأكید كرد:‌ با وضعیت فعلی هیچ‌كدام از شعارهای دولت در زمینه بهداشت و درمان محقق نخواهد شد و اگر به سهم 10 درصدی سلامت از هدفمندی یارانه‌ها توجه نشود، امسال طرح پزشك خانواده نیز اجرایی نخواهد شد.
شهریاری با بیان اینكه در لایحه بودجه 90 به موضوع اشتغال و بیكاری به طور جدی پرداخته نشده است، گفت: در ماده 180 قانون برنامه 2 هزار و 700 میلیارد تومان بابت توازن منطقه و رفع محرومیت در كشور در اختیار معاونت ریاست جمهوری قرار گرفته كه در مورد عملی شدن این ماده اعتمادی نیست.
شهریاری با اشاره به صحبت یكی از مسئولین بلند مرتبه كشور در مورد لابی‌گری در برخی دستگاه‌ها، گفت:‌ برخی افراد از طریق لابی با برخی اعضای كمیسیون تلفیق و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری در بودجه‌ریزی دخالت كرده‌اند و كار به جایی رسیده كه نمایندگان برخی استان‌ها از مشكلات اولیه می‌نالند و در مقابل برخی می‌خواهند ورودی شهرشان را ساماندهی كنند.
وی از نمایندگان مجلس خواست تا جلوی رانت‌خواری‌ها و فساد گرفته شود و منابع مالی در دستگاه‌های دولتی به طور شفاف و درست هزینه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha