وی در حاشیه این بازدید درباره روند احیای تالاب و تصمیمی که دولت در این زمینه گرفته است، اظهار داشت: حق‌آبه تالاب گاوخونی سالیانه ۱۷۵ میلیون مترمکعب یعنی ۶ متر مکعب در ثانیه است، با این وضعیت زاینده‌رود، اگر قرار به ورود این میزان آب به تالاب باشد گاوخونی هیچ وقت زنده نخواهد شد.

تالاب ‌گاوخونی هیچ‌وقت زنده نخواهد شد

سلامت نیوز:وی در حاشیه این بازدید درباره روند احیای تالاب و تصمیمی که دولت در این زمینه گرفته است، اظهار داشت: حق‌آبه تالاب گاوخونی سالیانه ۱۷۵ میلیون مترمکعب یعنی ۶ متر مکعب در ثانیه است، با این وضعیت زاینده‌رود، اگر قرار به ورود این میزان آب به تالاب باشد گاوخونی هیچ وقت زنده نخواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ،وی افزود: بنابراین باید با وزارت نیرو به تفاهم برسیم که حق‌آبه به‌صورت سیلابی در بهمن و اسفند تا نیمه فروردین داده شود.رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه "دیدیم که ۳۰۰ لیتر در ثانیه آب واردشده به تالاب نیز تبخیر می‌شود"، گفت: خوشبختانه غرب و جنوب غرب کشور با بارش‌های اخیر سیراب شدند و در شرق کشور نیز وضعیت تالاب‌ها بهبود یافت، اما با این روند به گاوخونی هیچ وقت آب نخواهد رسید.

وی ادامه داد: دستور اکید رئیس جمهور این است که تالاب‌ها احیا شوند بنابراین از وزارت نیرو می‌خواهیم که به‌صورت سیلابی و نه‌قطره چکانی حق‌آبه تالاب را بدهد.

کلانتری بیان کرد: اکنون سطح تالاب کمتر از ۱۰ درصد آب دارد که ممکن است این میزان فقط یک یا دو درصد از حجم تالاب را شامل شود که این نیز تا دو ماه آینده کمتر از نیم درصد خواهد شد، بنابراین اگر می‌خواهیم تالاب گاوخونی را داشته باشیم حق‌آبه آب را باید در ۳ ماهه بهمن، اسفند و فروردین به‌صورت سیلابی بدهیم.

تالاب گاوخونی در حالی امروز میزبان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست بود که فقط یکی دو رسانه برای پوشش خبری این بازدید حضور داشتند و اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان از سایر رسانه‌ها برای انعکاس خبری این بازدید دعوت نکرده بود، این در حالی است که وضعیت تالاب گاوخونی با منابع زیستی غنی به‌واسطه بهره‌برداری‌های غیرمجاز از آب زاینده‌رود در سال‌های اخیر خشک بوده و مطالبه همیشگی رسانه‌ها از دولت احیای این تالاب حیاتی فلات مرکزی ایران بوده است.

تالاب بین‌المللی گاوخونی اصفهان بعد از نزدیک به ۱۵ سال فروردین امسال بر اثر بارندگی‌ها و جاری شدن سیلاب رنگ حیات به خود گرفت، اما با اتمام بارندگی‌ها، ورود آب به گاوخونی نیز متوقف شد.

جریان فعلی زاینده‌رود نیز در حدی نیست که به گاوخونی برسد، در حال حاضر تنها آبی که وارد گاوخونی می‌شود پساب منطقه است و به‌نظر نمی‌رسد با شرایط فعلی، گاوخونی همانند سایر تالاب‌های کشور احیا شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha