معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با انجام مطالعات بر روی ۵۰ هزار نفر در شمال گلستان به این نتیجه رسیدیم که مهمترین علت شیوع سرطان مری در این منطقه، استفاده از چای داغ است.

چای داغ، مهمترین علت شیوع سرطان مری/ نقش تریاک در ایجاد ۵ سرطان

سلامت نیوز:معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با انجام مطالعات بر روی ۵۰ هزار نفر در شمال گلستان به این نتیجه رسیدیم که مهمترین علت شیوع سرطان مری در این منطقه، استفاده از چای داغ است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر رضا ملک زاده در کنگره بین‌المللی "تازه‌های سرطان‌های شایع دستگاه گوارش" در گرگان اظهار کرد: در سالیان گذشته سرطان مری در گلستان دارای بیشترین شیوع در سطح جهان بود اما بعد از انقلاب که وضعیت اقتصادی و اجتماعی مردم در این منطقه بهبود یافت، شیوع سرطان مری کاهش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه شبکه همکاری مهم بین‌المللی را در این زمینه تشکیل دادیم، افزود: بسیاری از راه‌هایی که دیگران رفتند را ما نباید می‌رفتیم و با همکاری می‌توانستیم از این یافته‌ها استفاده کنیم.

ملک زاده با اشاره به آغاز مطالعات در خصوص شیوع سرطان مری در این منطقه بیان کرد: بعد از مطالعاتی که به مدت سه سال بر روی ۵۰ هزار نفر از افراد بالای ۴۰ سال در شهر گنبد و روستاهای شهرستان‌های گنبد، کلاله و آق قلا انجام دادیم مشخص شد، مهمترین علت سرطان مری در این منطقه مصرف چای داغ است. مردم چای را با دمای بالاتر از ۶۵ درجه مصرف می‌کردند.


مصرف تریاک باعث ۵ نوع سرطان می‌شود

وی با بیان اینکه ویروس نقشی در سرطان مری در این منطقه ندارد، گفت: مطالعات ما نشان داد تریاک یک ماده سرطان زاست و باعث سرطان‌های مری، معده، پانکراس، مثانه و ریه می‌شود. خیلی‌ها معتقد هستند که تریاک برای سلامتی آنها خوب است در حالی که تریاک ماده‌ای مضر برای سلامتی است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: استفاده از آب آب‌انبار برای شرب، آلودگی هوا در خانه، مصرف کم سبزیجات و میوه جات و موضوعات مربوط به بهداشت دهان و دندان از دیگر علل سرطان مری در این منطقه است.

ملک زاده با بیان اینکه عوامل ژنتیکی در بروز سرطان مری مؤثر هستند اما نه به تنهایی، گفت: سیستانی هایی که از جنوب شرق کشور به این استان مهاجرت کردند نیز شیوع سرطان مری در آنها با آمدن به این منطقه افزایش یافت.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر محققان کشورمان، در این تحقیق محققانی از فرانسه، آمریکا، انگلیس و سوئد نیز حضور داشتند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت بیان کرد: روش‌های جدیدی در این مطالعات به کار گرفتیم و توانستیم زیر ساختی را برای مطالعات در کشور ایجاد کنیم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha