مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران با اشاره به معافیت پنج ساله خودروها از دریافت برگه معاینه فنی گفته است که این معافیت از طریق مجلس پیگیری می شود، تا از طریق شورای عالی استانها دوباره دریافت برگه معاینه فنی دو ساله شود.

 سلامت نیوز : نظر سازمان حفاظت از محیط زیست در مورد مدت لازم برای معافیت معاینه فنی خودروهای نو در قانون جدید سه سال بوده است .
مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران با اشاره به معافیت پنج ساله خودروها از دریافت برگه معاینه فنی گفته است که این معافیت از طریق مجلس پیگیری می شود، تا از طریق شورای عالی استانها دوباره دریافت برگه معاینه فنی دو ساله شود.

در همین رابطه جواد بداغ جمالی مدیر کل دفتر آلودگی هوای سازمان محیط زیست به خبر آنلاین گفت: یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا کنترل مداوم خودروها برای سالم بودن مبدل کاتالیستی آنها، تنظیم بودن موتور، عدم وجود روغن سوزی و ... است که تحقق این مهم با معاینه فنی خودروها امکان پذیر است.

وی گفت: معاف شدن خودروهای نو تا پنج سال از دریافت معاینه فنی، عقب گرد در حل معضل آلودگی هوا محسوب می‌شود و می‌تواند به شدت سبب تشدید آلودگی هوای پایتخت شود.

مدیر کل دفتر آلودگی هوای سازمان محیط زیست  تاکید کرد: معاینه فنی خودروها می‌تواند منجر به کاهش 25 درصدی آلودگی هوا در تهران شود.

وی با اشاره به اینکه  بیش از 80 درصد از آلودگی وسایل نقلیه به وسیله خودروهایی تولید می شود که فرسوده بوده یا به مرور از استانداردها خارج می‌شوند اظهار داشت: در چنین شرایطی معاینه فنی خودروها یک ضرورت انکار ناپذیر محسوب می‌شود که امیدواریم در قانون جدید اخذ جرایم رانندگی در این مورد تجدید نظری صورت گیرد.

وی با بیان اینکه  نظر سازمان حفاظت از محیط زیست در مورد مدت لازم برای معافیت معاینه فنی خودروهای نو در قانون جدید سه سال بوده است خاطر نشان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست قبل از تصویب این قانون نظرات خود را به مجلس شورای اسلامی اعلام کرده بود اما به نظر می‌رسد پیشنهاد نیروی انتظامی در مورد مهلت پنج‌ساله معاینه فنی مورد تصویب قرار گرفته است. از نظر ما دوسال در قانون قبلی برای معافیت معاینه فنی کم و پنج سال زیاد است و ما در مورد مهلت سه ساله تاکید داشتیم.

جمالی ادامه داد: به طور مثال مبدل‌های کاتالیستی که نقش بسیار مهمی در میزان تولید آلایندگی خودروها دارند، پس از حداکثر 80 هزار کیلومتر از بین می‌رود و در صورتی که قرار باشد خودروها پس از پنج سال نسبت به دریافت معاینه فنی اقدام کنند، تعداد زیادی خودروها فاقد مبدل کاتالیستی در شهر تردد خواهند کرد که این مساله می‌تواند به شدت سبب افزایش و بحرانی شدن آلودگی هوا شود.

وی با بیان این که خودروهای نو در اروپا با وجود دارا بودن کیفیت و استانداردهای بالا، یک سال پس از تولید مکلف به دریافت معاینه فنی هستند، اما بر اساس قانون جدید اخذ جرایم رانندگی، خودروهای نو در کشورما تا پنج سال از دریافت معاینه فنی معاف شده‌اند، گفت: موضوع معاینه فنی خودروها باید جدی گرفته شود و اگر به این مهم توجه لازم صورت نگیرد، ما شاهد افزایش و تشدید آلودگی هوا در شهر خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha