چهارشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۵
کد خبر: 26998

سلامت نیوز :رئیس بیمارستان دامپزشکی ایران از مجلس خواست تا با مشخص کردن مبدا ورودی الاغ‌های آلوده به باغ وحش ارم که به قتل عام گربه سانان آن منجر شد، راه ورود دوباره این بیماری به حیات وحش را ببندد.
به نوشته تهران امروز:
 «پیام محبی» در جمع خبرنگاران حوزه محیط زیست می‌گوید:مسئولان باید روستا یا منطقه مرزی که این بیماری در آن وجود دارد را مشخص کنند تا با پاکسازی آن از گسترش بیشتر آن بین حیوانات و همچنین انسان‌ها جلوگیری شود. مرگ ببر سیبری در ایران که قرار بود تا نسل منقرض شده ببر مازندران را بعد از نیم قرن به کشور بازگرداند به سوالات بی شماری منجر شده است. «محبی» همچنین از تحت عمل جراحی قراردادن ببر سیبری پیش از مرگ انتقاد می‌کند و می‌گوید:«براثر اصول وقوانین کاملا شناخته شده دامپزشکی، حیوان را درصورتی زیر تیغ جراحی می‌برند که سالم باشد.»

اشتغال پنج میلیون نفر

«جاوید آل داوود»رئیس انجمن حمایت از حیوانات اعتقاددارد که دامپزشکی مستقیم و غیر مستقیم به ایجاد پنج میلیون شغل منجر شده‌است. او درباره طرح ممنوعیت نگهداری سگ وگربه از سوی مجلس می‌گوید: این مسئله باعث می‌شود تا خدمات دامپزشکی به خطر بیفتد ودر نهایت هم سلامت جامعه را تهدید کند. او این طرح را همانند طرح مبارزه با ماهواره می‌داند که پیامدهای اجتماعی همچون ایجاد بحث و جدل در زندگی آپارتمان نشینی وهمچنین شیوع بیماری در ساختمان‌ها را به دنبال خواهد داشت. او معتقد است کسانی که به سگ وگربه علاقه‌مند هستند، حتی با وجود قوانین بازدارنده،حیوانات را در منزل نگهداری می‌کنند. از آنجایی که گرداندن حیوانات برای سلامتی آنها لازم است، تصویب این قانون به بیمار شدن حیوان ودر نهایت به بیمار شدن صاحبان آن می‌انجامد.

39 نماینده مجلس طرحی تهیه کردند که در صورت تصویب نهایی آن گرداندن حیواناتی مانند سگ در اماکن و معابر عمومی ممنوع و مرتکب شونده به ضبط حیوان و جزای نقدی محکوم می‌شود. او همچنین از اصحاب رسانه گله‌مند است:«هنوز این طرح در مجلس تصویب نشده اما رسانه‌ها می‌نویسند که تصویب شده که این مسئله باعث اتفاق‌های ناگواری می‌شود.» او قانونمند شدن نگهداری سگ وگربه را اتفاقی خوب توصیف می‌کند ومی‌گوید: به شرطی که قانون کارشناسی شده باشد. مثلا قانون از صاحبان سگ وگربه‌ها بخواهد که در زمان بیرون آوردن آنها به خیابان از پوزه‌بند استفاده کنند وشناسنامه سلامت آنها را به همراه خود داشته باشند.»

اما واگرهای بیماری مشترک

مجلسی‌ها یکی از دلایل خود برای ایجاد این طرح را وجود بیماری مشترک بین ا نسان و حیوان می‌داند.پیام محبی رئیس بیمارستان دامپزشکی ایران می‌گوید: بیماری مشترک خطرناک نیست. در ضمن بیماری‌های مشترک بین انسان و سگ از بیماری‌های مشترک بین انسان وگوسفند کمتر است.

براین اساس آیا باید همه گوسفندان را حذف کرد؟ او همچنین به تبعات روانی کشتن سگ‌ها اشاره می‌کند ومی‌گوید: این مسئله باعث بالا رفتن میزان خشونت در جامعه می‌شود. محبی روی اصل زنده گیری تاکید می‌کند. البته او یک امای بزرگ د ارد. اگر نیروی انتظامی بخواهد سگ‌ها را زنده‌گیری کند کجا آنها رانگهداری می‌کند. محبی به تجربه چند سال گذشته این نیرو در زنده گیری سگ‌ها اشاره می‌کند ومی‌گوید: «چند سال پیش از این، سگ‌های دستگیره شده را در یک ساختمان درکنار هم نگهداری می‌کردند که به رواج بیماری‌های زیادی منجر شد.» او می‌پرسد؟«مسئولان اگر بخواهند همه سگ‌ها وگربه‌های شهر را جمع‌آوری کنند، آنها را کجا نگهداری می‌کنند. مرگ آنها که قطعا محکوم است چون موجود زنده هستند وحق حیات دارند.»

همچنین او نگهداری حیوانات اهلی را در منزل باعث کاهش طلاق و پایین آمدن میزان خودکشی و بالارفتن میزان امید به زندگی می‌داند.

محبی و آل داوود واگذاری مسئولیت حیات وحش به سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت را یک اشتباه محض می‌داند ومی پرسد چرا مسئولان، مسئولیت حفاظت از آنها را به سازمان دامپزشکی که کارشناسان دارای تخصص در این زمینه هستند، نمی‌دهد؟ او می‌گوید: برای اینکه یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان شیوع پیدا نکند باید درمان شود. این درمان توسط دامپزشک انجام می‌شود نه وزارت بهداشت. چون یک پزشک علم دامپزشکی را ندارد در نتیجه شاهد حوادثی چون مرگ ببر سیبری و شیرهای باغ وحش ارم می‌شویم.

آنفلوانزا تقصیر هیچ کس نیست

محبی و آل داوود از پنهان‌کاری مسئولان درباره آنفلوانزای مرغی تعجب می‌کند. محبی می‌گوید:کشور ما در مسیر مهاجرت پرندگان مهاجر است. بنابراین بیماری‌های مشترک بین طیور و انسان ناخودآگاه وارد کشور می‌شود. هیچ راهی هم برای جلوگیری از ورود آنها به کشور وجود ندارد اما مسئولان پنهان‌کاری می‌کنند تا مسئله به یک بحران تبدیل ‌شود.»

محبی می‌گوید: با وجود این مسئله، مسئولان حتی حاضر نیستند اطلاعات را در اختیار ما بگذارند تا با راه‌حل اصولی به مبارزه با بیماری برویم. آنفلوانزای مرغی از بهمن ماه سال گذشته شروع اما هنوز هم از سوی مسئولان رد می شود. این بیماری تاکنون به مرگ میلیون ها مرغ در سه شهر تهران، قم و قزوین منجر شده است و این صنعت را با ورشکستی روبه‌روکرده است. مسئولان برای جبران این قضیه اقدام به ورود مرغ از خارج کرده اند اما راهکاری برای حذف بیماری نیندیشیده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha