یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰
کد خبر: 270036

محققان موفق به کشف یک گونه ماهی در آب‌های کانال کشتی‌رانی هوستون شده‌اند که می‌تواند در آب‌هایی با سطح آلودگی هزار برابری سطح خطرناک برای حیات‌وحش زندگی کند.

کشف ماهی مقاوم به آلودگی

سلامت نیوز: محققان موفق به کشف یک گونه ماهی در آب‌های کانال کشتی‌رانی هوستون شده‌اند که می‌تواند در آب‌هایی با سطح آلودگی هزار برابری سطح خطرناک برای حیات‌وحش زندگی کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ،از روزنامه دیلی میل، سازش با محیط یک بخش جدانشدنی از فرایند زنده ماندن بسیاری از گونه‌های حیوانات است؛ اما به‌ندرت اتفاق می‌افتد که فرآیند تکامل، گونه‌ای از موجودات را نسبت به آلودگی‌های تولیدی انسان مقاوم کند.


به‌تازگی محققان دانشگاه «بایلور» در آمریکا در یک مطالعه با آزمایش یک گونه ماهی به نام Gulf killifish در 12 مکان به‌شدت آلوده متوجه شدند که جنین‌های این ماه نسبت به یک آلاینده به نام «بیفنیل پلی‌کلر شده» که کشنده محسوب می‌شود، مقاوم‌اند.


به گفته محققان این ماهی می‌تواند سطحی از بیفنیل پلی‌کلر شده را تحمل کند که هزار برابر قوی‌تر از سطحی است که برای حیات‌وحش خطرناک محسوب می‌شود.


به گفته محققان راز بقای این ماهی‌های کوچک وجود ژن‌هایی از گونه دیگر همین ماهی به نام Atlantic killifish است که حدود هزار و 500 مایل دورتر و در اقیانوس آتلانتیک زندگی می‌کنند.


محققان انسان‌ها را عامل انتقال این ماهی‌های کوچک آب شیرین از اقیانوس آتلانتیک به منطقه مذکور می‌دانند و می‌گویند: ژن گونه آتلانتیکی این ماهی کوچک (Atlantic killifish) دارای قسمتی است که باعث شده گونه Gulf killifish نسبت به آلاینده‌ها مقاوم شود.
علمی**2038**

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha