سلامت نیوز : رئیس شورای شهر تهران گفت: متأسفانه جای خالی مؤسسه استاندارد در پیگیری طرح پایش و ممنوعیت واردات و مصرف محصولات آزبستی كاملاً حس می‌شود.

به گزارش فارس، مهدی چمران در سیصد و هفتادمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در جریان برررسی طرح پایش و ممنوعیت واردات و مصرف محصولات آزبستی، اظهار داشت: متأسفانه جای خالی موسسه استاندارد در پیگیری این طرح كاملاً حس می‌شود، چرا كه این موسسه نقش تعیین استانداردها را بر عهده دارد و باید كالاهای استاندارد را به مردم ارائه كند.

خسرو دانشجو، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران نیز در این باره گفت: علی‌رغم خطرناك بودن این محصولات برای سلامت شهروندان و تأكیداتی كه برای حذف این محصول صنعتی شده ولی باز هم آزبست در بسیاری از قطعات خودرو و مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: شرایط آلودگی هوای تهران طوری است كه نباید موضوعات جدیدی به این آلودگی اضافه شود.

یوسف رشیدی، مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران با حضور در جلسه امروز شورای شهر در این باره گفت: بعد از ممنوعیت استفاده از آزبست در سال 79، دیگر پایشی در مورد آزبست موجود در هوای تهران صورت نگرفت؛ در سال88 كه در 30 نقطه شهر تهران 30 مورد نمونه‌گیری جداگانه انجام شد این مقدار 30 تا 50 برابر آزبستی است كه در شهرهای پاك وجود است.

وی با بیان اینكه نظارت شورا بر اجرای مصوبه خود در سال 79 ضروری است،‌ خاطرنشان كرد: از سال 88 تاكنون متوجه شدیم كه به دلیل سایش لنت ترمز و صفحه كلاج در محیط‌های پرترافیك، آزبست موجود افزایش یافته است بنابراین اگر می‌خواهیم میزان آزبست در هوای تهران كاهش یابد، باید قطعه‌سازان را وادار به تولید محصولات با یك پنجم آزبست موجود كنیم.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر خواستار شد بندی به این طرح برای الزام دولت به رعایت ممنوعیت استفاده از آزبست از طریق مؤسسه استاندارد افزوده شود تا همه قطعات از طریق مؤسسه استاندارد تأیید شوند.

بر اساس این گزارش، این طرح با تأكید بر تكالیف قانونی دولت در زمینه آلودگی هوا، پایش دائمی آزبست موجود در هوا و نیز تعهدات شهرداری تهران و شركت كنترل كیفیت هوا و نیز اطلاع‌رسانی لازم به شهروندان در مورد خطرات آزبست به تصویب اعضای شورای شهر رسید.

معصومه ابتكار، رئیس كمیته محیط زیست شورای شهر تهران نیز در ادامه بررسی این طرح، گفت: سال 79 فرصتی هفت ساله برای تولید‌كنندگان و حذف محصولاتی كه آزبست در آنها به كار می‌رود، قرار دادیم. این فرصت در سال 86 تمام شد و باید از این سال به بعد همه تولیداتی كه این محصول در آنها به كار گرفته می‌شد، حذف می‌شدند، اما این اتفاق رخ نداده است.

وی ادامه داد: شركت كنترل كیفیت هوای تهران نیز موظف به پایش مستمر آزبست موجود در هوای تهران است و در عین حال باید نسبت به اطلاع رسانی دقیق در مورد خطرات این محصول برای شهروندان تهرانی اقدام كند.

ابتكار تصریح كرد: مصوبه شورا تنها بر اجرای قانون تأكید دارد و بر این اساس باید همه محصولات مانند لنت ترمز، صفحه كلاج و مصالح ساختمانی كه آزبست در آنها به كار گرفته شده، حذف شوند.

آزبست ماده‌ای معدنی و محتوی عناصر سیلیكات، اكسیژن، هیدروژن و كاتیونهای فلزی است و به سه فرم آزبست سفید یا كریزوتایل، آزبست آبی یا كروسیدولیت و آزبست قهوه‌ای یا آموزیت وجود دارد كه نوع آبی آن بیشترین خطر را برای انسان به همراه دارد.

غلظت فیبر آزبست براساس استانداردهای سازمان حفاظت محیط زیست در خروجی كارخانه‌های مشمول استاندارد درجه 2 نباید از 27 میلی‌گرم در متر مكعب و در مورد كارخانجات مشمول استاندارد درجه یك نباید از 20 میلی‌گرم در متر مكعب بیشتر شود.

رایج‌ترین روش ورود آزبست به بدن از طریق تنفس است. در حقیقت آزبست حاوی موادی است كه به طور كل خطرناك نیستند. مگر اینكه به شكل ذرات گرد و غبار یا الیاف در هوا پراكنده شوند و از طریق استنشاق یا بلعیدن وارد بدن شوند. بسیاری از الیاف آزبست در عشاء مخاطی بینی و گلو به دام می‌افتند و از این طریق حذف می‌شوند اما برخی ممكن است به قسمت‌های انتهایی ریه یا از طریق بلعیدن وارد دستگاه گوارش شوند.

آزبست از نظر اقتصادی و بهداشتی مورد توجه بوده و خواص منحصر به فرد آن باعث گردیده تا كاربردهای متنوعی را برای آن تعریف نمایند. مصارف سودمند آزبست در طول تاریخ غیر قابل انكار بوده اما باید پذیرفت كه اثرات نامطلوب آن بر سلامتی انسان مصیبت‌بار است.

خطرات بهداشتی ناشی از استنشاق الیاف آزبست بیماری‌هایی را در ریه‌ها و دیگر قسمت‌های بدن (حنجره، حفره شكم) و حتی در بافت جنین نیز به وجود می‌آورد. قرار گرفتن در معرض آزبست با طیف وسیعی از بیماری‌های ریوی مانند آزبستوزیسن، سرطان جداره داخلی قفسه سینه، سرطان ریه، ضایعات ریوی، سرطان حنجره، سرطان لوله گوارشی و اعضای دیگر همراه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha