سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۵
کد خبر: 270218

برخی افراد بنا به دلایلی ازجمله حساسیت به لاكتوز به‌جای شیر لبنی از جایگزین‌هایی مثل شیر بادام یا شیر سویا استفاده می‌كنند. هر دوی این فرآورده‌ها فاقد گلوتن به‌شمار می‌روند، اما ممكن است برای بعضی از افراد آلرژی‌زا باشند. اما شاید بپرسید كه شیر بادام بهتر است یا شیر سویا؟

شیر بادام یا شیر سویا؟

سلامت نیوز: برخی افراد بنا به دلایلی ازجمله حساسیت به لاكتوز به‌جای شیر لبنی از جایگزین‌هایی مثل شیر بادام یا شیر سویا استفاده می‌كنند. هر دوی این فرآورده‌ها فاقد گلوتن به‌شمار می‌روند، اما ممكن است برای بعضی از افراد آلرژی‌زا باشند. اما شاید بپرسید كه شیر بادام بهتر است یا شیر سویا؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم، بادام خام سرشار از پروتئین، ویتامین‌ها، فیبر و آنتی‌اكسیدان‌هاست. شیر بادام همچنین حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب غیراشباع تك‌گانه كه برای كمك به كاهش وزن و كلسترول بد خون مفید است.


اما اگر شیر بادام كارخانه‌ای میل می‌كنید باید حواستان به افزودنی‌ها باشد. برخی تولیدكنندگان برای افزایش غلظت فرآورده‌های غیرچرب و جایگزین لبنیات از افزودنی‌هایی مثل كاراژینان استفاده می‌كنند. این قبیل افزودنی‌ها ممكن است با عوارضی همچون اختلالات گوارشی و التهاب همراه باشد.

شیر سویا تنها فرآورده جایگزین لبنیات است كه می‌تواند تقریبا به اندازه شیر گاو حاوی پروتئین باشد. شیر سویا همچنین حاوی مقادیر زیادی چربی‌های غیراشباع تك‌گانه و چندگانه است. از آنتی‌اكسیدان‌هایی همچون ایزوفلووِن هم برخوردار است كه باعث كاهش التهاب و مبارزه با برخی انواع سرطان می‌شود.
البته شیر سویا در بعضی برندها فاقد مِتیونین است كه اسیدآمینه‌ای ضروری به‌شمار می‌رود. ضمنا شیر سویا حاوی تركیباتی به‌ اسم ضدمغذی است كه می‌تواند روی جذب مواد مغذی و گوارش پروتئین‌ها و كربوهیدرات‌ها در بدن اثر بگذارد.
می‌بینید كه شیر بادام و شیر سویا هركدام فواید و مضرات احتمالی خاص خودشان را دارند، اما اگر دارای حساسیت‌های غذایی هستید، باید در مصرف فرآورده‌هایی از این قبیل محتاط‌تر باشید.


منبع: medicaldaily

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha