چهارشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۱
کد خبر: 27022

با اختصاص 8 درصد از هزینه مورد نیاز درمان نیاز مندان ، چگونه آنها فقط می توانند رنج بیماری را بكشند ؟! سهل است كه با این رقم اختصاص داده شده رنج بیماری برای نیازمندان در ذیل دیگر رنج ها و مشقت هایی خواهد بود كه تنها یك نمونه آن خوار شدن در برابر تحقیرهایی است كه وجدان هر انسانی را می آزارد.

سلامت نیوز :  اخیرا دكتر حسن امامی رضوی معاون وزارت بهداشت اعلام كرده است كه : برای درمان بیماران نیازمند در كشور 100 میلیارد تومان اعتبار نیاز است( 90 میلیون دلار) و این در حالی كه از سوی دولت مبلغ 10 میلیارد تومان برای این موضوع اختصاص داده شده است.

عصر ایران نوشت : یعنی بنا به گفته معاون وزارت بهداشت اگر تنها سالانه 100 میلیارد تومان اعتبار از سوی دولت و مجلس برای موضوع درمان بیماران نیازمند اختصاص داده شود دیگر شاهد وقایع تاسف باری چون حادثه رها كردن بیماران نیازمند در بیابان نخواهیم بود.

هر چند كه در حادثه تاسف بار اخیر ، در وهله نخست فقدان وجدان انسانی و سقوط اخلاق این فاجعه را آفریده است  ، اما اگر اعتبار درمان بیماران نیازمند از سوی دولت و مجلس تامین شده بود شاید شاهد چنین حوادثی نبودیم.

با وجود اعلام معاون وزیر بهداشت ، اما معاون اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه ریزی اعلام کرده است كه امسال (سال 1390 ) برای کمک به درمان بیماران نیازمند و هزینه های درمان مهاجران افغانی و زندانیان 8 میلیارد تومان اختصاص یافته است.

این رقم یعنی در كشور ما هم اكنون و برای سال جاری كه در آن قرار داریم یك شكاف 1 به 12 در زمینه تامین هزینه بیماران نیازمند و مستضعف وجود دارد ( یعنی از هر 12 بیمار نیازمند 1 بیمار درمان خواهد شد) كه معلوم نیست امسال نیز شاهد چه حوادث تاسف باری در این زمینه خواهیم بود.

وانگهی بنا به اعلام معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی مبلغ 8 میلیارد تومان تنها برای درمان بیماران نیازمند نیست بلكه در این مبلغ بیماران مهاجر به كشور و   زندانیان نیز شریك هستند.
برای كشوری كه روی دریایی از امكانات و درآمدهای نفتی و... خوابیده است این رقم ، رقم بزرگی نیست و انتظار است در نظامی كه با انقلاب مستضعفان و با شعار تكریم و ارتقای وضعیت معیشتی آنها بنا نهاده شده ، به این موضوع اهتمام ویژه ای شود.

مسئولان دولتی و مجلس باید توجه داشته باشند كه انتظار تامین هزینه های درمان نیازمندان علاوه بر اینكه انتظاری به حق از جانب مردم است بلكه این مساله همواره مورد  تاكید رهبر انقلاب نیز بوده است .
 
 مقام معظم رهبری در این زمینه جمله ای معروف دارند . ایشان فرموده اند : در حوزه سلامت باید كاری كنیم كه بیماران به جز رنج بیماری ، درد و رنج دیگری نداشته باشند".

حال باید از مسئولان پرسید كه آیا با اختصاص 8 درصد از هزینه مورد نیاز درمان نیاز مندان ، چگونه  آنها فقط می توانند رنج بیماری را  بكشند ؟! سهل است كه با این رقم اختصاص داده شده رنج بیماری برای نیازمندان در ذیل دیگر رنج ها و مشقت هایی خواهد بود كه تنها یك نمونه آن خوار شدن در برابر تحقیرهایی است كه وجدان هر انسانی را می آزارد كه یك نمونه آن در ماجرای تاسف بار اخیر رها كردن بیماران نیازمند در بیابان ، رخ نمود.

اگر این دو بیمار متمول بودند و اتاق اختصاصی و... داشتند آیا مسئولان ، پرستاران و كاركنان بیمارستان مزبور یا هر بیمارستان و مركز درمانی دیگری ، با آنها همان رفتار  را داشتند ؟ 

 رقم 100 میلیارد تومان برای درمان بیماران نیازمند رقم ناچیزی است چرا كه :

-آیا واقعا می ارزد كه تنها و تنها برای 100 میلیارد تومان دهها و صدها هزار بیمار نیازمند از اینجا مانده و از آنجا رانده شوند و ماه ها و سال ها درد بی درمان خود را از این پزشك به آن پزشك و از این بیمارستان دولتی به آن بیمارستان دولتی ببرند و گاه برای انجام یك عمل ساده به این و آن متوسل شوند تا مگر یك نامه یا سفارشی از یك مقام یا مدیر برای یك بیمارستان یا كلینیك درمانی بگیرند ؟!

- آیا شایسته است نظامی كه با انقلاب مستضعفان به روی كار آمده و قرار است تا فقر و فساد را ریشه كن كند ، همین مستضعفان 90 میلیون دلار  از دهها و صدها میلیارد دلار در آمدهای نفتی و غیره دولت ، سهم نداشته باشند؟!

- آیا شایسته است كشوری كه تنها در یك مورد  بیش از 500 میلیون دلار متعهد كمك به یك كشور خارجی شده ( كنفرانس بن برای بازسازی افغانستان ) و دهها و صدها میلیون دلار به كشورهای دیگر كمك می كند یا وام كم بهره می پردازد ، به بیماران نیازمند خود كه در مجموع و برای یك سال  درمان همه آنها " لنگ " 90 میلیون دلار اعتبار است ، این اعتبار را دریغ كند؟!

- آیا این رواست كه از پرداخت این مبلغ برای درمان بیماران نیازمند كشور دریغ شود و آن گاه شاهد وقایع تاسف باری چون حادثه رها كردن بیماران نیازمند به درمان ، در بیابان ها باشیم ؟!

امیدواریم مسئولان محترم دولتی و مجلس كه این روزها سرگرم تصویب بودجه سال 1390 هستند به این موضوع اهتمام ویژه ای داشته باشند و یك بار برای همیشه با تصمیم قاطع خود در تامین اعتبار هزینه درمان بیماران نیازمند ، این موضوع را به صورت ریشه ای حل كنند ، چرا كه واقعا این مایه ننگ است كه در یك نظام اسلامی و اخلاقی ، بیمارانی وجود داشته باشند كه به دلیل عدم توانایی در پرداخت هزینه های درمانی شان مرگ زودرس به سراغ آنها بیاید.

انتظار تامین هزینه كامل درمان بیماران نیازمند از سوی دولت ، انتظار بیجا و گزافی نیست چرا كه سهم این بیماران نیازمند از درآمدها و بودجه ملی كشور بسیار بیشتر از این رقم ها است .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha