« ازدواج هندوانه در بسته است!» شاید این رایج ترین مثل در رابطه با ازدواج به شمار بیاید که تمام اتفاقات ممکن در یک ازدواج را در خود جا داده است با این حال در سال های اخیر و با بالا رفتن سن ازدواج در کشور با روش های جدیدی برای ازدواج رو به رو شده ایم!

حضور سوال‌برانگیز گردانندگان یک کانال همسریابی در برنامه تلویزیونی

سلامت نیوز:« ازدواج هندوانه در بسته است!» شاید این رایج ترین مثل در رابطه با ازدواج به شمار بیاید که تمام اتفاقات ممکن در یک ازدواج را در خود جا داده است با این حال در سال های اخیر و با بالا رفتن سن ازدواج در کشور با روش های جدیدی برای ازدواج رو به رو شده ایم!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آفتاب یزد ،کانال‌ها و سایت های همسر یابی چند سالی است که بخشی از فضای مجازی را مشغول کرده و مخاطبان خاص خود را هم دارد و به نوعی یکی از راههای ازدواج به شمار می آید اما این نوع ازدواج‌ها به صورت صددرصد از نظر کارشناسان مورد تائید نبوده است! علاوه بر اینکه سایت های همسریابی گاهی با مشکلات زیادی برای مخاطبین خود همراه هستند که در برخی از موارد دیده شدکه اقدام به کلاهبرداری زیر پوشش سایت و کانال همسریابی نیز اتفاق افتاده است اما با این وجود موضوع قابل بحث این است که آیا ازدواج هایی که توسط چنین مراکزی صورت می‌گیرند،ازدواج های موفقی هستند؟

کارشناسان بر این باورند که اینطور نیست و شاهدان عینی زیادی برای این موضوع وجود دارد اما باز هم شاهدیم که صدا و سیما در اتفاقی نادر و تعجب برانگیز گردانندگان یک کانال همسریابی را به یکبرنامه تلویزیونی دعوت می کند! سوالی که در این بین مطرح می شود این است که
صدا و سیما در حال تبلیغ چه چیزی است؟!

روایت عجیب یک موسسه‌ همسریابی
روی آنتن تلویزیون برنامه« اختیاره »چند وقتی است که از شبکه  5سیما پخش می شود و هر بار نیز با حواشی‌ای همراه بوده اما چند روز پیش در این برنامه شاهد اتفاق عجیبی بودیم چرا که مهمانان این برنامه بسیار متفاوت تر از سایر برنامه‌ها و حتی قسمت های گذشته این برنامه بودند! مجریان این برنامه میزبان افرادی بودند که زمینه آشنایی دختران و پسران را برای ازدواج فراهم می کنند! خانم [...] ایده پرداز واسطه گری در کانون [...] است که یک کانال همسریابی به شمار می آید، او در توضیحات خود در برنامه «اختیاره» گفت:

«سال ۹۵ به دنبال دغدغه فرهنگی‌ای که داشتم این مسیر را انتخاب کردم البته خواهر من در ۲۰ سالگی فوت کرد و من به خاطر اینکه کار خیری برای او انجام بدهم در بحث ازدواج کار خود را شروع کردم . سال اول با یکی از دوستانم فعالیت را آغاز کردیم و حدود ۵۰۰ متقاضی داشتیم.»

رحمانی یکی از مشاوران کانون نیز درباره این واسطه گری توضیح داد: ما به صورت گروهی کار می کنیم و زمانی دختران و پسران به ما مراجعه می کنند و در فضای مجازی ثبت خود را انجام می دهند ما به غیر از اسم و فامیل و آدرس دقیق اطلاعات دیگری آنها مثل قد ،وزن ،تحصیلات ، شغل آنها را در فضای مجازی می گذاریم و افرادی که شرایط آن دختر را دوست داشته باشند با ما تماس می گیرندو ما واسطه آشنایی آنها می شویم. برای آشنایی با منزل آنها تماس می گیریم و خانواده‌ها را در جریان قرار می دهیم، اگر پسر نتواند با خانواده خود خواستگاری برود و خانواده آنها شهرستان باشد یا اینکه پدر و مادرشان بیمار باشند ما به همراه پسر به خواستگاری می رویم.»

این برنامه همزمان با اعضای کانون [...] میزبان یک بازیگر سینما و تلویزیون نیز بود. در قسمتی از این گفت و گو مجری برنامه از این بازیگر سوال کرد که شما دوست دارید به این صورت ازدواج کنید؟ این بازیگر مطرح در پاسخ به این سوال گفت: «برای من واقعا عجیب بود و حیرت زده شده ام. تصویر و تعبیری که من از ازدواج دارم کاملا متفاوت است.

به هیچ وجه اینگونه ازدواج کردن را نمی پسندم قطعا گزینه مناسبی برای این سوال نیستم چراکه شرایط من از لحاظ کاری و زندگی متفاوت است . هر فردی سبک زندگی خود را دارد این عزیزان کار خوبی را انجام می دهند اما اگر بخواهیم از این طریق نیمه گمشده خود را انتخاب کنیم شاید ما نمی توانیم آنها را درک کنیم.» در قسمت دیگری از برنامه مسئول کانون درباره شرایط ثبت نام توضیح داد و گفت:

«ابتدا هزینه ای برای ثبت نام دریافت نمی کردیم اما به دلیل تماس هایی که گرفته می شود هزینه ثبت نام ۲۵ هزار تومان اعلام کردیم، روزانه ۱۸۰ تا ۲۰۰ نفر ثبت نام می کنند و در یک ماه حدود ۸ الی ۱۶ مورد ازدواج داریم. هدف ما این است که ازدواج های دائمی صورت بگیرد و ما بعد از ازدواج پیگیر حال عزیزان هستیم .فضای مجازی ما ۷ هزار عضو از همه اقشار جامعه با تحصیلات مختلف را شامل می شود حتی از دانشگاه شریف و نخبگان نیز به ما مراجعه کرده اند!»

صحبت های او پیش از این که تعجب برانگیز باشد، تامل برانگیز است چرا که در عصر تکنولوژی که جوانان پویا هستند و به نظر می رسدبه سطحی از بلوغ فکری رسیده‌اند همچنان افرادی وجود دارند که با داشتن تحصیلات بالا از بهترین دانشگاه ها، برای انتخاب همسر و تشکیل زندگی زناشویی که یکی از ارکان مهم زندگی است نیاز به یک واسطه دارند!

>وقتی ازدواج به کالا تبدیل می شود!

برخی از کارشناسان بر این باورند که ازدواج هایی با این سبک و سیاق خوشبختی به همراه ندارد و شناخت عمیق و علاقه در ازدواج حرف اصلی را می زنند چرا که دیگر زمان آن گذشته که بگوییم « علاقه بعد از ازدواج به وجود می آید!» با این حال برای بررسی بیشتر این موضوع با علیرضا شریفی یزدی روانشناس و آسیب شناس اجتماعی به گفت و گو نشستیم؛ او معتقد است:

« کلیت ماجرا این است که اصل اول در ازدواج 2 پایه دارد؛ پایه اول آن شناختو پایه دوم آن عشق و محبت است. در واقع اینها اصولی هستند که در اثر ارتباط بین انسان‌ها به وجود می آید؛ وقتی ازدواج را به کالا تبدیل می کنیم و برای آن سایت و کانال می زنیم و از طریق آنها تلاش می کنیم دو نفر را با یکدیگر آشنا کنیم و آنها را زیر یک سقف بفرستیم ممکن است شناخت اتفاق می‌افتد؛ یعنی اگر مراحل شناخت به درستی صورت بگیرد اتفاق خواهد افتاد اما موضوع اصلی این است که عشق و عاطفه و محبت چه می شود؟!

ازدواج یک امر مکانیکی نیست که بتوان گفت با مراجعه به روانشناس یا مشاوره های قبل از ازدواج و یا حتی شناخت از یکدیگر به علاقه و عشق می رسید! اینطور نیست که یک روانشناس بگوید شما تیپ عاطفی‌تان به یکدیگر می‌خواهد، خصوصیات اخلاقی یکدیگر را می دانید پس بروید ازدواج کنید و عشق و علاقه هم بعدا به وجود می آید! نه خیر عشق و علاقه در خیلی از مواقع به وجود نخواهد آمد و این یکی از بزرگترین انتقاد هایی است که به این سبک همسر گزینی می توان داشت!»

>ازدواج یک پروسه است نه یک پروژه
او در ادامه تصریح کرد:« ما به دلیل شناخت نیست که به کسی علاقه مند می شویم بلکه چون به کسی علاقه مند هستیم و تشخیص می‌دهیم که این آدم برای ما دارای ارزش عاطفی است در مرحله دوم سعی می‌کنیم که روی او شناخت پیدا کنیم! سایت‌ها و کانال هایی از این دست که مقوله ازدواج را به صورت کالا در می آورند و عرض می کنند با این ذهنیت کار می کنند که رابطه زوجین و ازدواج بین افراد را تسهیل می کنند و به عبارتی از فعل حرام و کارهایی از این دست جلوگیری می کنند اما در عالم واقع این گونه ازدواج‌ها یا به طلاق انجامیده بود یا در آن طلاق عاطفی صورت می‌گیرد! در نتیجه پروسه ازدواج یک پروسه شدنی است نه یک پروسه ساختنی! آنچه که در این سایت‌ها انجام می گیرد این است که ازدواج را یک پروسه نمی‌بیند
بلکه یک پروژه می بیند و به همین صورت هم اتفاق می‌افتد؛

چرا که پروژه مرحله‌بندی دارد؛ در مرحله اول اشخاص با یکدیگر آشنا می شوند بعد به روانشناس مراجعه می‌کنند و بعد مراحل بعدی را طی می کنند تا به ازدواج برسند! مسلما این نوع برخورد یک پروژه و پلن است در حالی که ازدواج باید اتفاق بیفتد یعنی یک پروسه است به این معنی که من در مسیر زندگی من که در حال حرکت هستم در جایی احساس می کنم کسی را پیدا کردم که صلاحیت آن را دارم و او هم صلاحیت من را دارند و به درد تشکیل زندگی زناشویی با یکدیگر می‌خوریم بنابراین از یک متخصص کمک می‌گیریم و ازدواج اتفاق می افتد در نتیجه باید بگویم که در این سایت‌ها و کانال های همسریابی مقوله آشنایی به خوبی صورت می گیرد و دو فرد در زمان معین ۶ ماه تا یک سال که برای نامزدی در نظر گرفته شده و ما تاکید بسیاری روی آن داریم شناخت به وجود می آید اما موضوعی که در این بین مطرح می‌شود این است که بحث علاقه چه می شود آیا اگر به این سایتها پول بپردازیم مهر و محبت طرف مقابل هم برای ما به وجود می آید؟!»

>ازدواج نکردن بهتر از بد ازدواج کردن است
این آسیب شناس تاکید کرد: «خیلی وقت‌ها این ازدواج‌ها اقتضایی هستند یعنی به مقتضای زمان است که فرد به هر دلیلی مثل فرار از خانه پدر و یا افزایش سن دختر و دلایل دیگر تصمیم به ازدواج می گیرد و این نوع ازدواج را انتخاب می کند!

اینطور به مسئله نگاه کنیم می توان گفت بله اینها ازدواج هستند اما در عالم واقعی و در دنیای مدرن به این نوع روابط ازدواج گفته نمی‌شود به همین دلیل هم تبدیل کردن ازدواج به کالا به این معنی است که ما در سال های آینده شاهد افزایش آمار طلاق رسمی، طلاق عاطفی و طلاق اقتصادی خواهیم بود!

در حال حاضر نیز جامعه ما با چنین نابسامانی‌هایی روبرو است زیرا تنها ۲۰ درصد خانواده های ما خانواده های شکفته هستند و ۲۰ درصد این خانواده‌ها، خانواده گسسته هستند یعنی به طور مستقیم طلاق را انتخاب کرده اند و ۶۰ درصد خانواده‌های ایرانی خانواده های آشفته هستند و اکثر این خانواده های آشفته بر اساس از همین دست ازدواج‌ها رخ داده است! حالا ممکن است انتخاب توسط سایت‌ها و یا کانال های همسریابی صورت نگرفته باشد اما توسط یک واسطه صورت گرفته است و حالا چون دارای یک خانواده سنتی هستند اجازه طلاق هم به آنها داده نمی شود و در نتیجه تا پایان عمر مجبور به یک زندگی اجباری هستند!

مسلما این دسته افراد خودشان دارای بیماری‌های روحی و روانی می شوند و فرزندان حاصل از آنها نیز دچار بیماری های روانی هستند. یک فرمول ساده وجود دارد آن هم این است که ازدواج نکردن بهتر از بد ازدواج کردن است؛ این یک قانون است سایت‌ها و کانال های همسریابی هرگز نمی توانند این مسئله را به این شکل محقق کنند تنها اتفاقی که می‌افتد این است که ازدواج را به یک کالا تبدیل می‌کند که آسیب های جبران ناپذیری نیز در پس آن به وجود می آید.»


با این اوصاف آنچه که جای تعجب دارد این است که صدا و سیما که کارشناسان و متخصصان زیادی را به برنامه های تلویزیونی خود دعوت می کند چطور مهمانانی اینچنینی دعوت کرده و قرار است چه چیزی را تبلیغ
کند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha