پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴

با نگاهی گذرا بر تقویم آموزشی مدارس کشور می‌توان به این مهم دست یافت که متاسفانه طی چند سال اخیر شاهد کاهش چشمگیر میزان ساعت‌های تحصیلی دانش آموزان هستیم که این مهم به طور حتم می‌تواند تبعات منفی بسیاری را به دنبال داشته باشد.

تعطیلی مدارس، ضربه به كیفیت‌آموزش

سلامت نیوز:با نگاهی گذرا بر تقویم آموزشی مدارس کشور می‌توان به این مهم دست یافت که متاسفانه طی چند سال اخیر شاهد کاهش چشمگیر میزان ساعت‌های تحصیلی دانش آموزان هستیم که این مهم به طور حتم می‌تواند تبعات منفی بسیاری را به دنبال داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ،گفتنی است با آغاز ماه مهر و بازگشایی مدارس بسیاری از مدارس سراسر کشور به بهانه‌های مختلفی مانند آلودگی هوا، کاهش دما و مواردی از این دست تعطیل می‌شوند و همچنین در برخی از شهرها شاهد تعطیلی روز پنج شنبه بعضی از مدارس هستیم که این موارد می‌تواند در کاهش یادگیری و آموزش دانش آموزان بسیار تاثیر گذار باشد.

نگاهی به آمار تعطیلی دانش آموزها

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد تنها با احتساب ۹۰ روز تعطیلی تابستان و ۱۳ روز تعطیلی عید نوروز، دانش‌آموزان ایرانی فقط ۱۶۷ روز در کلاس درس حاضر می‌شوند.

این ۱۶۷ روز منهای روزهای تعطیل رسمی در تقویم و روزهایی است که دانش‌آموزان و معلمان با هماهنگی هم کلاس را تعطیل می‌کنند حال این سوال مطرح می‌شود که آیا این تعداد روز برای یادگیری دانش آموزان کافی است؟

به طور کلی باید در نظر داشت که دانش آموزان مقطع ابتدایی بسیار کمتر از سایر دانش آموزان و حتی مقاطع ابتدایی سایر کشورهای دیگر در کلاس درس حضور به هم می‌رسانند که البته این میزان نیز بنا به دلایل مختلف مانند بیماری، مسافرت و یا نبود معلم نیز ناخودآگاه کاهش می‌یابد بنابراین دوره ابتدایی که یکی از حساس ترین مقاطع تحصیلی است در سایه تعطیلی‌های پی در پی گذرانده می‌شود که این خود در ضعف تحصیلی دانش آموزان تاثیرات بسیاری را برجای خواهد گذاشت.

تعطیلی خرداد ماه مدارس از کجا آمد

همان گونه که می‌دانیم معلمان، مدارس و دانش آموزان با هماهنگی قبلی در بسیاری از موارد خرداد ماه و یا روزهای پایانی سال را تعطیل می‌کنند که این مهم در قانون آموزش و پرورش کشور هیچ جایگاهی ندارد اما معلمان و والدین تنها برای راحتی خود به این کار دست می‌زنند که این مهم می‌تواند تبعات منفی بسیاری را برای دانش آموز به همراه داشته باشد.

بی تاثیر بودن هشدارهای آموزش و پرورش

پر واضح است که طی سال‌های اخیر بسیاری از مدارس به هشدارهای تعطیل نکردن مدارس هیچ اهمیتی ندادند و طبق روال گذشته تقویم تعطیلی خود را داشتند به گونه‌ای که امروزه به راحتی شاهد حذف شدن ماه خرداد از تقویم مدارس ابتدایی هستیم که این خود جای بسی تأمل دارد و شاید بدین معنا است که مقاطع ابتدایی به صورت جزیره‌ای اداره می‌شوند و یا اینکه اگر نیازی به تحصیل دانش آموزان در خرداد ماه نبود چرا از ابتدا خردادماه نیز به عنوان یکی از ماه‌های سال تحصیلی قرار داده شده است.

باید در نظر داشت که بسیاری از معلمان بر این باور هستند که تعطیلی خرداد ماه دانش آموزان بیشتر به درخواست والدین صورت می‌گیرد به گونه‌ای که آنها مجبور می‌شوند طی یک ماه و نیم پس از آغاز سال جدید به سرعت کتاب‌ها را به اتمام برساند و از دانش آموزان نیز امتحان بگیرند حال این سوال مطرح می‌شود که آیا این فشردگی در تدریس مباحث آموزشی می‌تواند منجر به یادگیری کامل شود و یا اینکه آیا تمام مباحث به طور کامل و اساسی به دانش آموزان یاد داده می‌شود؟

آنچه مسلم است تعطیلی سه ماه تابستان دانش آموزان از یکسو و تعطیلی پی در پی طی سال تحصیلی از سوی دیگر سبب شده تا دانش آموزان به این شرایط عادت کنند و تمایل چندانی برای حضور در مدرسه و یادگیری نداشته باشند که این خود نشان از تضعیف نقش مدارس در تعلیم و یادگیری دانش آموزان داشته باشد به گونه‌ای که در این مجال باید یادآور شد امروزه بخش قابل توجهی از دانش آموزان از کلاس‌های خصوصی خارج از مدرسه برای یادگیری مباحث درسی استفاده می‌کنند چرا که زمان کافی برای تدریس در مدارس وجود ندارد و متاسفانه دیده شده معلم همان درس را نیز به صورت خصوصی و با کیفیت بیشتر به دانش آموزان یاد می‌دهد که این خود می‌تواند نشان از جای خالی نظارت مسئولان داشته باشد و همچنین می‌تواند مبین راضی نبودن معلمان از میزان حقوق و مزایای خود باشد.

بررسی میزان تعطیلی مدارس در کشورهای دیگر

جالب است بدانیم که میزان تعطیلی مدارس در کشورهای دیگر بسیار کمتر از تعطیلی مدارس ایران است که این خود می‌تواند عاملی برای کاهش میزان یادگیری و دانش آموختگی دانش آموزان باشد چرا که در كشور کانادا 90 روز در طول سال دانش آموزان تعطیلی دارند، كشور ژاپن حدود 80 روز تعطیلات دارد و جزء کشورهای با كمترین تعطیلات است، انگلستان صد روز، ترکیه ١٢٥ روز و آلمان 90 روز تعطیلات دارند که این میزان تعطیلی در مقایسه با تعطیلی مدارس کشور بسیار کم می‌باشد.

از سوی دیگر باید خاطرنشان کرد که وقوع سیل نیز باعث تعطیلی بسیاری از مدارس در مناطق سیل زده شد که البته این مهم بیشتر به دلیل از بین رفتن مدارس بود اما این در حالی است که باید دید آیا مسئولان برای جبران این معضل چاره‌ای می‌اندیشند و یا اینکه سال جدید تحصیلی قرار است با چه منوالی آغاز شود.

آنچه مسلم است افزایش چوب خط تعطیلی مدارس تنها به ضرر دانش آموزان خواهد بود چرا که باعث ایجاد ضعف در یادگیری مفاهیم درسی خواهد شد به گونه‌ای که طبق گزارشات اخیر برخی از دانش آموزان مقاطع تحصیلی در نوشتن با مشکل مواجه هستند که شاید یکی از دلایل آن افزایش بی رویه روزهای تعطیل باشد.

شایان ذکر است افزایش تعطیلی تاثیر بسزایی در تقلیل کیفیت آموزشی مدارس داشته اما این در حالی است که تا به امروز متاسفانه مسئولان آموزش و پرورش برای حل این بحران چاره‌ای نیندیشیده اند که این خود می‌تواند به تعمیق یافتن مشکل منجر شود.در خاتمه باید متذکر شد که ادامه داشتن روند افزایش تعطیلات مدارس خود می‌تواند باعث کاهش یادگیری و نشاط در دانش آموزان شود، چرا که تحقیقات نشان می‌دهد هرگاه مدارس تعطیل شوند نشاط در میان دانش آموزان نیز کاهش می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha